Duminica 22 Decembrie

Fany s-a opus intrării RATUC în Floreşti. Primarul Horia Şulea: "Cineva îmi bagă beţe în roate"


Hotărârea Consiliului Local Floreşti, prin care RATUC Cluj ar fi urmat să preia transportul de persoane din localitate, a fost ANULATĂ din cauza unor interese financiare uriaşe.

Primarul comunei Floreşti, Horia Şulea, a declarat pentru Ştiri de Cluj că a primit recomandarea de la Prefectura Cluj să anuleze hotărârea pentru a nu avea probleme cu unele paragrafe din legea privind atribuirea rutelor de transport.

"S-au legat de o virgulă din hotărârea noastră de consiliu local. Ceva virguliţă din textul nostru de hotărâre nu le-a convenit. Vom reface hotărârea şi nu vom mai menţiona numele RATUC, astfel încât să nu ne mai fie atrasă atenţia. Eu stiu că am de făcut un singur lucru şi anume să aduc transport ieftin de calitate in Floreşti, dacă nu îmi baga nimeni beţe în roate de la ceva instituţie publică. Simt că cineva nu este de acord. Nu am elemente pentru a demonstra. Nu aş putea să spun că cineva face ceva. Simt anumite chestii pentru că fiecare avem un simţ în plus şi simt că ceva nu este în regulă. O să elaborăm o nouă hotărâre de consiliu", a spus primarul Horia Şulea, care nu a vrut să spună dacă în spatele acestor interese financiare ar sta cei de la firma Fany, care efectuează acum transportul de persoane dintre Floreşti şi Cluj-Napoca. 

Primarul a spus că la ultima şedinţă a Consiliului Local Floreşti "când am revocat hotărârea din ianuarie, am văzut rânjetul pe faţa unora. Era o doamnă cu părul blond şi zburlit. Nu ştiu cine e, dar a zâmbit. Transportul între Cluj şi Floreşti este o mină de aur. Fluxul de călători este foarte mare, de 140 - 160%, astfel că se fac averi", a mai spus Şulea.

Primarul Floreştiului a precizat că va merge "până în pânzele albe pentru a face ceva pentru Floreşti, un transport decent, ieftin şi rapid. Rezolvarea ar fi cu RATUC sau cu o regie de transport călători la nivel metropolitan, care să fie condusă tot de RATUC. Vă garantez că în cel mai scurt timp voi convoca o sedinţă de îndată a consiliului local, pentru mine este o situaţie de razboi fiind vorba despre integritatea floreşteanului, pentru a vota o nouă hotărâre privind transportul de persoane", a mai precizat edilul.

Horia Şulea a spus că hotrărârea de consiliu local din luna ianuarie a fost contestată pentru că s-a menţionat numele RATUC, iar Liviu Neag, directorul Regiei, ar fi precizat şi care vor fi tarifele practicate.

 

Hotărârea Consiliului Local Floreşti a fost anulată la cererea Prefecturii Cluj. Primarul Horia Şulea nu a vrut să spună ce instituţii publice îi "bagă beţe în roate" şi nu a făcut referire directă la Prefectura Cluj, dar a lăsat să se înţeleagă acest lucru.

 

Prefectul Gheorghe Vuşcan nu a putut fi contactat pentru a comenta.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

UPDATE


Redăm mai jos, integral, puctul de vedere al Prefecturii Cluj.

 

PUNCT DE VEDERE privind  hotărârile de consiliu local având ca obiect aprobarea introducerii, dezvoltării şi extinderii sistemului de transport public local cu operatorul de transport public RATUC Cluj-Napoca

 

 

I. Cu titlu prealabil: 

Situaţia adoptării hotărârilor de CL de către comunele limitrofe municipiului Cluj-Napoca:

FLOREŞTI  –  HCL nr. 3 din 24.01.2013;

APAHIDA    -  HCL nr. 3 din 31.01.2013;

CHINTENI   -  HCL   nr. 2  din 31 ianuarie 2013;

FELEACU   - încă nu a fost adoptată HCL;

BACIU  - efectuează de câţiva ani transportul public local cu operatorul de transport public RATUC Cj-N.

 

Comunele menţionate, alături de municipiul Cluj-Napoca, judeţul Cluj şi  alte 14 comune sunt membre ale  Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană Cluj.

 

II. Pe fondul reglementărilor:

Hotărârile nr. 3 din 24.01.2013 – CLFloreşti , nr. 3 din 31.01.2013 –CL Apahida şi nr. 2 din 31.01.2013 – CL Chinteni prezintă următoarele elemente de nelegalitate:

 

Prin hotărârile menţionate se aprobă introducerea, dezvoltarea şi extinderea sistemului de transport local la localităţile aparţinând comunelor Floreşti şi Apahida, cu operatorul de transport pubic RATUC Cluj-Napoca.

 

Hotărârile menţionate încalcă prevederile Legii serviciilor de transport public local nr. 92/2007, cu modificările şi completările ulterioare, creând premisele încălcării principiului garantării accesului egal şi nediscriminatoriu al operatorilor de transport şi al transportatorilor autorizaţi la piaţa transportului public local, garantat de legea menţionată, după cum urmează:

 

Deşi în prembulul hotărârilor de consiliu local se invocă prevederi din Statutul Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană Cluj , în fapt, fiecare dintre consiliile locale în speţă îşi reglementează propriul serviciu de transport public desfăşurat în raza lor administrativ-teritorială.  

 

Este adevărat că Legea nr. 92/2007 permite operarea serviciului de transport public local de persoane pe raza administrativ-teritorială a zonei metropolitane, însă acest lucru se poate realiza doar cu respectarea condiţiilor acestui act normativ. 

 

Conform prevederilor art. 21 alin. 1 din Legea nr. 92/2007, serviciile de transport public local se pot administra prin atribuirea acestora în următoarele modalităţi:

    a) gestiune directă;

    b) gestiune delegată;

  c) alte modalităţi stabilite prin lege.

 

Din conţinutul hotărârilor de consiliu local rezultă că intenţia autorităţii deliberative este aceea de a realiza o gestiune directă a serviciului de transport public local către operatorul de transport public RATUC Cluj-Napoca. 

 

Conform legii, gestiunea directă se realizează prin intermediul unor operatori de transport rutier care sunt structuri proprii ale autorităţilor administraţiei publice locale sau ale asociaţiilor de dezvoltare comunitară înfiinţate în conformitate cu prevederile Legii nr. 51/2006 şi care sunt deţinătoare de licenţe sau autorizaţii de transport.(art. 22 alin. 2 din Legea nr. 92/2007).

 

Ori, RATUC Cluj-Napoca (Regia Autonoma de Transport Urban Calatori) are statutul de regie autonomă de interes local subordonată Consiliului local al municipiului Cluj-Napoca şi nu Consiliilor locale Floreşti, Apahida ori Chinteni, astfel încât acestea să aibă posibilitatea atribuirii gestiunii directe a serviciului de transport public local către această regie autonomă, care, practic, nu le aparţine.

 

Evident, RATUC Cluj-Napoca nu are nici statutul de structură proprie a Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană Cluj, în sensul dispoziţiilor  art. 22 alin. 2 din Legea nr. 92/2007.

 

Recunoscând şi susţinând scopul Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană Cluj, de dezvoltare durabilă a zonei metropolitane Cluj, prin realizarea în comun de către membrii săi a unor proiecte de dezvoltare de interes zonal sau regional şi prin furnizarea în comun a unor servicii publice, inclusiv în domeniul serviciilor de transport public local, exprimăm opinia că, autorităţile administraţiei publice locale care reprezintă UAT-rile Asociaţiei, prin actele administrative pe care le adoptă/emit,  trebuie să se circumscrie tuturor prevederilor legale în vigoare .

 

 

III. Concluzii:

Faţă de considerentele exprimate, în vederea restabilirii stării de legalitate, apreciem că se impune formularea procedurii prealabile, faţă de HCL Floreşti nr. 3 din 24.01.2013,  HCL Apahida nr. 3 din 31.01.2013  şi HCL Chinteni nr. 2 din 31.01.2013, cu solicitarea modificării/revocării acestora.

 

 

IV. Posibile soluţii:

A. Conform prevederilor art. 23 alin. (2) din Legea nr. 92/2007:

“În cadrul unei localităţi, al unei asociaţii de dezvoltare comunitară sau al unui judeţ, serviciul de transport public local va fi atribuit în gestiune delegată prin hotărâre a consiliului local, a consiliului judeţean …. respectiv, a asociaţiei de dezvoltare comunitară, după caz.”

 

Paşi de urmat:

1.  Consiliile locale Floreşti, Apahida, Chinteni (Feleacu, Baciu) pot mandata Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană Cluj, prin HCL, să exercite, pe seama şi în numele lor, dreptul de a delega gestiunea serviciul de transport public local 

 

2. Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană Cluj va realiza procedurile legale aferente atribuirii în gestiune delegată a serviciului de transport public local (rutele Cluj-Napoca – Floreşti, Cj-N -  Apahida, Cj-N – Chinteni, etc.)

      Regula atribuirii contractului de delegare a gestiunii serviciilor de utilităţi publice o constiuie licitaţia publică deschisă. 

 

B. O altă soluţie ar putea-o reprezenta infiinţarea de către Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană Cluj a unei proprii structuri (serviciu), căreia să-i delege direct gestiunea serviciului de transport public local. 

 

Şef serviciu: Meda Sas

Întocmit: Cons. jur. Cosmina Truţă

 

Foto: Ftr.ro

Comentarii Facebook