Amintiri din vechiul Cluj: Canalul Morii - „sufletul” Clujului, era locul mult iubit de promenadă a clujenilor în anii '60 - FOTO


Canalul Morii, „firicelul” de apă care îi oferă municipiului Cluj-Napoca un farmec aparte, e o emblemă a orașului din inima Ardealului, de sute de ani. Canalul Morii creează o legătură specială între comunitatea urbană și natură, lucru care a fost ignorat de autorități în ultimii ani.

În trecut, Canalul Morii, care străbate tot centrul Clujului, dar şi cartierele mărginaşe, pe o distanţă de 7,2 km, era principala sursă de apă a oraşului, fiind construit pentru a alimenta cîteva mori ridicate de-a lungul său. Având un interes utilitar atît pentru municipalitate, cât şi pentru locuitori, era curăţat periodic, debitul şi nivelul erau atent ţinute sub control, iar apa era atât de curată încât oamenii puteau să bea din ea. 

canal.jpeg

Pe malul Canalului Morii, actuala str. Argeș (în trecut Apáczai Csere János ), anii '60. Sursa: fortepan.hu

În timp însă, Canalul Morii s-a transformat într-un loc în care se aruncă gunoaie. Deşi mai sunt încă zone care şi-au păstrat caracterul natural, cu vegetaţie şi maluri care au scăpat de structurile fixe, de beton, Canalul Morii şi-a pierdut treptat valoarea urbanistică şi estetică pe care o avea în trecut.

Canalul Morii va fi transformat în parc

poc.jpeg

Canalul Morii se va transforma într-un parc de 3,2 hectare pe tronsonul Parcului Rozelor, potrivit anunțului făcut de administrația locală la începutul anului 2023.

Terenul propus pentru realizarea investiției are o suprafață de 32.669 mp și este situat în intravilanul municipiului Cluj-Napoca, în zona adiacentă Parcului Rozelor. Tronsonul include malurile Canalului Morii, între Someș și str. Plopilor, fiind de asemenea incluse culoarul Pârâului Calvaria, între str. Plopilor și Canalul Morii și zonele de legătură cu principalele funcțiuni adiacente - Parcul Rozelor, zona de locuit către str. Arinilor.

Rămâne de văzut dacă proiectul va face o schimbare propriu-zisă sau clujenii se vor trezi cu o nouă serie de „betonare” a orașului.

poc2.jpeg

  • Principalele caracteristici tehnice:
  • Spațiu verde amenajat total: 23.205 mp
  • Suprafață totală amenajări pietonale: 6.436 mp
  • Suprafață totală plantată (gazon/plante/arbori): 18.749 mp
  • Suprafață carosabilă totală: 3.003 mp
  • Suprafață construită totală (toaletă automată și două chioșcuri comerciale): 25 mp

În proiectul de modernizare e inclusă și amplasarea unui număr de 136 locuri pentru biciclete sau trotinete, precum și a 7 stații de încărcare (21 posturi) pentru biciclete și trotinete electrice. În cadrul proiectului sunt propuși spre plantare 251 arbori.

Comentarii Facebook