Imagini spectaculoase cu calea ferată îngustă Turda-Abrud. Album de poveste din vara anului 1995
Linia Turda-Abrud (94 km), pe care circula inițial mocănița Abrud, a fost inaugurată în 1912 și închisă definitiv în anul 1998. Din anul 2014 întregul traseu al căii ferate a fost declarat monument istoric.
Calea ferată Turda-Abrud este o cale ferată cu ecartament de 760 mm ce face legătura între localitățile Turda (județul Cluj) și Abrud (județul Alba). Linia are o lungime de 93 km și a fost construită în perioada 1910-1912, fiind inaugurată oficial pe 20 iunie 1912. Principalele localități deservite sunt Turda, Baia de Arieș, Câmpeni, Roșia Montană și Abrud.
Traseul liniei începe din zona industrială a orașului Turda, în apropiere de fabrica de sticlă. De la Turda până la Câmpeni, calea ferată merge paralel cu Arieșul, dar și cu șoseaua DN75 Turda-Câmpeni pe care o traversează prin 22 de treceri la nivel cu sau fără barieră. În localitatea Câmpeni, calea ferată părăsește valea Arieșului și șoseaua, intrând pe valea Abrudului și mergând paralel cu DN74A Câmpeni-Abrud.
Linia a fost folosită atât pentru transportul călătorilor cât și pentru transportul de marfă, cum ar fi lemnul exploatat în Munții Apuseni. Traficul pe acest tronson a fost închis în anul 1997, căci linia nu mai era rentabilă, iar o parte din calea ferată a fost dezafectată. Pe vremuri, în gara din orașul Câmpeni se adunau sute de călători care mergeau spre localităţile de pe Valeea Arieşului.
În prezent, se mai organizează curse ocazionale între Abrud și Câmpeni cu trenuri de tip Mocăniță. Prin includerea tronsonului în patrimoniul național se preconizează reabilitarea întregului traseu în următorii ani cu Fonduri Europene.
Mocănița Apusenilor și-a reluat cursele turistice din iunie 2021. Acum sunt deschise circulației pe teritoriul județului Alba, tronsoanele: Abrud-Câmpeni 11 km și Sălciua-Poșaga-Lunca Arieșului pe 9 km, totodată se lucrează pentru redarea circulației alți 14 km al tronsonului dintre Baia de Arieș și Sălciua (va fi un total încă 23 km Baia de Arieș-Sălciua-Poșaga-Lunca Arieșului).
4 Comentarii
Asta e singurul tren care ar trebui sa fie numit "Mocanita", ca numele se trage de la "Mocani", asa se numesc locuitorii din zona traversata! restul trenurilor de genul, cel din Viseu si pe unde or mai circula astfel de trenuri, ar trebui sa-si gaseasca alt nume!
Bunicul meu a lucrat la CFR pe traseul "Mocanita", sper sa fie reabilitat intregul… Citeste mai departe
Ai furat pur si simplu textul si pozele de la un domn pe Facebook. Nu pierdeai nimic daca mentionai sursa. Asa, ti-ai mai pierdut un pic din demnitate. Pacat.
@Adrian Turcu: n a pierdut nimic. E vb de stiri de cluj… de toate pt toti
vremuri faine