Istoria bogată a tramvaielor clujene, în imagini rare, care spun o poveste de mai bine de un secol. Evoluția de-a lungul anilor este incredibilă - FOTO


Tramvaiele, indispensabile pentru Clujul vremurilor noastre, au o istorie bogată în acest oraș, care începe încă de la finele secolului XIX. Iată istoricul, alături de fotografii nemaivăzute, ale tramvaielor care au servit orașul de-a lungul anilor.

Tramvaiul cu aburi

O primă versiune a mijlocului de transport în comun în Cluj-Napoca a fost inaugurată în 28 august 1893. Tramvaiul cu aburi își făcea atunci prima apariție, și făcea legătura între Piața Gării și Centru (3,3 km). Un an mai târziu a fost deschisă o ramificație între centrul orașului și Piața Mărăști. 

tramvai cu aburi 1902.jpg

Pe lângă transportul de persoane, cei 9 km de cale simplă erau folosiți și pentru transportul de marfă. Materialul rulant era format din 3 locomotive cu abur, 6 vagoane de pasageri și 5 platforme de marfă. În anul 1902 a fost desființat serviciul de tramvaie din cauza rezultatelor economice nesatisfăcătoare. 

La începutul secolului XX s-a discutat în Consiliul Orășenesc problema introducerii tramvaiului electric, un mijloc de transport public modern pentru vremea aceea. O delegație a Consiliului Local  a plecat la Compania Siemens pentru demararea negocierilor în acest sens. Primul război mondial a anulat această inițiativă, tramvaiul electric a trebuit să mai aștepte 80 de ani.

Tramvaiul electric

La 1 octombrie 1987 a fost inaugurată rețeaua de tramvaie electrice, care avea rolul să ajute rețeaua rutieră ce devenise supraîncărcată în urma dezvoltării industriale a orașului în anii 1970-1980. Construcția liniilor ce urmau să lege cartierele Someș Nord și Mănăștur de centrul orașului a început în aprilie 1986. Prima linie deschisă unea Gara de Combinatul de Utilaj Greu, iar pe 10 noiembrie 1987 a fost deschisă linia de la Gară spre Mănăștur.

constructia liniei de tramvai gara 1986.jpg

tramvai strada Horea 1987.jpg

Materialul rulant livrat în 1987/1988 era format din 21 de tramvaie Timiș 2 și 2 V3A, ulterior intrând în parc și modelul V2A.

tramvai timis 2.jpg

Modelele Timiș 2 au servit orașul vreme de 24 de ani, de la introducerea lor pe șine în 1987, până în 2011.

colaj ITB.jpg

ITB V3A și ITB V2A, folosite în Cluj din 1988–1991 și respectiv 1989–1990

Între 1997 și 2002 au fost importate 26 de tramvaie Tatra KT4D din Berlin și 20 din Magdeburg, iar în anul 2008 s-au mai adus 10 tramvaie KT4D M (modernizate) din Potsdam. Transportul cu tramvaie s-a menținut la Cluj-Napoca chiar în condiții dificile după 1989. După 2000  acest transport s-a desființat  în unele orașe  din România.

tramvaiul tatra.jpg

page.jpg

Foto: Linia de tramvai în Cluj-Napoca în anul 2005

După 2000 linia de tramvai era foarte uzată, improprie pentru utilizat, la limita condițiilor de siguranță. S-a pus problema desființării sau modernizării ei. Într-o ședință a Consiliului Local din 2005 s-a hotărît modernizarea liniei, iar CTP (fost RATUC) împreună cu Consiliul Local au primit sarcina să identifice fondurile necesare. În 2011 - 2013 s-a modernizat întreaga linie de tramvai (26 km) cu Fonduri Europene nerambursabile, valoarea totala a lucrărilor fiind de 104 milioane lei (fără TVA). În 2012 s-au achiziționat 4 tramvaie PESA, primele tramvaie articulate moderne din Romania.

Modelele de tramvaie aflate în circulație astăzi în muncipiul Cluj-Napoca sunt:

- PESA 120NaR (achiziţionate în 2012); 

- Astra Imperio (achiziţionate în 2020).

colaj tramvaie noi.jpg

Lucrările de modernizare a liniei de tramvai în municipiul Cluj-Napoca (2011 – 2013)

111.jpg

Data începerii modernizării liniei de tramvai a fost 15.06.2011, data dării în exploatare pe ruta Cartierul Mănăştur – Piaţa Gării”  a fost 06.06.2012, în timp ce ruta „Piaţa Gării – B-dul Muncii” a fost pusă în funcţiune la data 31.07.2013. 

Soluţii tehnice adoptate pentru modernizarea liniei de tramvai:

 - șine cu canal sudate aluminotermic, montate pe traverse metalice înglobate în dalăcontinuă de beton armat turnat monolit;

- infrastructura căii de rulare individualizată şi protejată faţă de elementele sistemului

 rutier adiacent, prin realizarea unor diafragme tehnologice din beton şi un ansamblu de   drenuri longitudinale; 

- deconectarea mecanică şi electrică a şinelor faţă de sistemul rutier,  realizându-se trei niveluri de amortizare a zgomotelor şi vibraţiilor.

2222.jpg

Foto: Arhiva Companiei de Transport Public Cluj

Comentarii Facebook