Istoria magazinului ”Sora”! De unde provine numele aflat acum pe buzele tuturor, dar care nu mai este la modă - FOTO
Magazinul şi clădirea ”Sora” din centrul Clujului a fost parte a istoriei unei companii care se extinde din Bavaria până în Argentina.
Familia Steuer a început producţia de alcool şi esenţe naturale în Bavaria în anul 1724. Ulterior compania s-a stabilit la Praga sub numele de Steuer & Friedländer cu fabrici la Praga, Viena şi - din 1926 - la Bucureşti. În 1939, erau cei mai mari producători de esenţe şi alcool din Europa.
După marea criză din 1929, compania s-a decis să se extinde în retail, deschizând primul magazin universal din Praga sub numele de “Te-Ta” (“mătuşă” în cehă) urmat rapid de alte cinci magazine în Cehia, dar şi la Belgrad (Serbia), Sofia sub numele de „Ta-ta“ (tată), iar în cele din urmă, Bucureşti (1937, cu două magazine, pe Victoriei şi Griviţei) şi Cluj (1938), în total 15 magazine. Numele “Sora” continuă conceptul de a folosi un cuvânt care înseamnă rudă de familie: provine pur şi simplu din cuvântul românesc “soră” (deşi, greşit, s-au vehiculat şi alte variante).
”Magazinul de la Cluj s-a deschis cu mare fanfară pe data de 12 decembrie 1938, în urma unei colaborări dintre firma din Cehia şi biserica unitariană (proprietarul terenului) şi a unei investiţii de 15 milioane de lei, finanţată dintr-un avans uriaş oferit de Steuer & Friedländer. După demolarea a trei case medievale, clădirea modernă, cu aer condiţionat, a fost ridicată într-un timp record – mai puţin de şase luni – iar magazinul a avut inițial 200 angajaţi şi oferea peste 2.500 articole într-un format inovativ de autoservire şi case de marcat distribuite în tot magazinul”, scrie expertul grupului ”Amintiri din vechiul Cluj”, Andras Vajda.
Succesul n-a durat mult: odată cu izbucnirea războiului, familia Steuer a decis să emigreze în America de Sud unde au fondat ce avea să devină grupul GDN, cu magazine în mai multe ţări sud-americane. Directorul magazinelor universale din Europa, Bárdossy József, cel care a coordonat şi realizarea magazinului din Cluj a emigrat şi el devenind primul director al companiei în America din Sud.
Clădirea, în proprietatea bisericii unitariene, a continuat să fie gazdă magazinelor retail atât în timpul războiului cât şi în timpul comunismului şi după restituirea de după 1989.
Ulterior, magazinul Sora a fost extins cu încă un etaj, în urma unei investiții uriașe. Până în anii 2000 afacerile au mers foarte bine, dar după deschiderea mall -urilor din Cluj-Napoca, micul mall de la ”Sora” aproape a intrat în faliment. Acum mai sunt câteva magazine de duzină, un supermarket non-stop și o shaormerie.
Foto: Inaugurarea ”Sora - sursa tuturora” în data de 12 decembrie 1938. Fotografia celebrului fotograf Sárdi Elemér
Foto: Cam asa arata Sora la deschidere (fotografia este din magazinul din Praga)
Foto: Imagini din ”Sora”, 1961
7 Comentarii
păi și tinerii de 14-15 ani îi spun Sora.
Nu mai copiați prostii
@cum adică nu e la modă?: nu mai e la moda sa mergi la sora sau la central. acum mergi la iuliis si la polus
Văzând ultima fotografie, cea cu cei trei cumpărători în prim-plan, am uitat o clipă de ce-am citit rămânând încă o dată uimit de ținuta vestimentară a oamenilor …dintr-o civilizație (nu) demult apusă. Incredibil cum s-a degradat TOTUL!
@Un clujean: sigur era la tras cu urechea ....
@Un clujean:
@Grasu era securist...: da, bah, numa detinuti politici si securisti erau in Romania, nu? vai de sfecla ta, nerod cu creier neted