Duminica 22 Decembrie

Parcul Feroviarilor și gloria sa demult apusă. Cine își mai amintește de trenulețul din Orășelul Copiilor?


Înainte de 1990, în Parcul Feroviarilor se amenaja, în fiecare iarnă, Orășelul Copiilor, unde, copii se puteau plimba cu trenulețul sau să meargă la patinoar. Adulții de acum își amintesc cu o sclipire nostalgică în ochi de acele vremuri, dorindu-și ca micuții din ziua de azi să se bucure de astfel de momente și acum, însă nu este posibil.

Parcul Feroviarilor Cluj: povestea unei degradări

Gloria parcului este demult apusă,devenind în timp o adevărată ruină, năpădită de vegetație, cu bănci și aparate de joacă complet distruse. Cu toate că, în urmă cu 9 ani, a fost organizat un protest și realizată o petiție pentru redarea parcului clujenilor, cu timpul, interesul pentru Parcul Feroviarilor s-a risipit din nou.

parcul-feroviarilor-alee-600x400.jpg

Parcul s-a aflat în proprietatea Primăriei până în 1989, urmând să fie administrat de Compania Națională de Căi Ferate.

În 2010, parcul a intrat în administrarea clubului de fotbal CFR Cluj, după ce Arpad Paszkany a semnat o asociere cu proprietarul, Compania Națională de Căi Ferate.  Contractul a fost semnat în 2006, dar terenul a fost predat numai în 2010. 

parcul-feroviarilor.jpg

Tot în 2010, proprietarul clubului de fotbal spunea că va investi 1,5 milioane de euro, va face terenuri cu gazon sintetic și va amenaja un spațiu de joacă pentru copii, unde accesul publicului va fi liber. A făcut doar un singur teren de fotbal, care urma să fie folosit de echipa CFR Cluj, iar în orele libere ar fi putut să fie închiriate de clujeni.

parcul-feroviarilor (1).jpg

Nimic din tot acest proiect nu s-a realizat, ba mai mult Paszkany a fost acuzat că a băgat drujbele în copacii parcului.

Parcul Feroviarilor, pasat precum o minge de fotbal

Solicitarea prin care autoritățile locale cereau transferul gratuit al dreptului de proprietate privind terenul aferent Parcului feroviarilor a fost trimisă în luna februarie 2015, după ce la începutul lunii octombrie 2014 primarul Emil Boc a declarat că municipalitatea este pregătită să preia parcul.

În octombrie 2015, Sucursala Regională de Căi Ferate Cluj și-a exprimat acordul cu privire la transferul terenului respectiv.

Prin prezenta vă aducem la cunoștință că în urma consultării forului superior, respectiv a Companiei de Căi Ferate Române CFR SA București, aceasta și-a exprimat acordul cu privire la transferul terenului în suprafață de 53.457 mp, aferent Parcului Feroviarilor, în favoarea municipiului Cluj-Napoca, comunicându-ne în acest sens că acesta face obiectul unei hotărâri emise de Guvernul României”, se arată în răspunsul trimis.

parcul-feroviarilor-1.jpg

Din acel moment, Primăria Cluj-Napoca a făcut toate demersurile necesare în vederea preluării acestuia, iar apoi au așteptat o hotărâre de guvern care să consfințească transferul.

Și lui Boc îi lipsește trenulețul din Parcul Feroviarilor

Astfel, în februarie 2017, parcul se afla în administrarea Ministerului Transporturilor.

Nu putem face nimic deocamdată, așteptăm hotărârea de guvern. După ce vom obține parcul, acesta va deveni obiectul unui concurs de soluții. Eu mi-aș dori acolo un trenuleț, cum era pe vremuri. Îmi amintesc trenulețul din Orășelul Copiilor dinainte de 1990 și îmi plăcea foarte mult”, spune Emil Boc la acea vreme.

c_61f3651caa159a79f39aeac510f4c0f3.jpg

Ulterior, la finalul lunii martie, Ministerul Transporturilor a anunțat că Parcul Feroviarilor va intra în proprietatea municipiului Cluj-Napoca.

Am primit răspuns la interpelarea privind Parcul Feroviarilor. Ministerul Dezvoltării și cel al Transporturilor au inițiat și au avizat favorabil proiectul hotărârii de guvern prin care ar trece în proprietatea publică a municipiului”, a explicat atunci deputatul UDMR Cluj, Csomo Botond.

Modernizarea parcului a început imediat

În iulie 2017, după hotărârea de guvern, a început procesul de curățare a Parcului Feroviarilor.

După publicarea în Monitorul Oficial a Hotărârii de Guvern de trecere în proprietatea municipiului a Parcului Feroviarilor, Primăria Cluj-napoca a început imediat acțiunile de curățenie.. Prin acest acțiuni vizăm, în prima etapă, în special eliminarea resturilor menajere și a rampelor clandestine, toaletare preliminară, cosire etc.

În perioada următoare, în urma consultării cu societatea civilă și a aprobării Comisiei de estetică urbană, se va realiza o amenajare temporară a Parcului Feroviarilor”, a anunțat Boc în iulie 2017.

4b5f2587990954dffb7cf2ec4ad31593.jpg

Totodată, Boc a menționat atunci organizarea unui Concurs de soluții în vederea modernizării complete a parcului, care presupunea mai multe etape. Astfel, termenele concrete pentru fiecare etapă urmau a fi stabilite după consultarea cu specialiștii.

Întreg proiectul de amenajare temporară și modernizare finală va fi realizat în cadrul unui amplu proces de consultare publică, cu societatea civilă și cu toți cei care doresc să contribuie la reușita proiectului”, a explicat Boc la acea vreme.

Modernizarea Parcului Feroviarilor, un proiect neterminat nici în prezent

După declarația primarului Emil Boc a trecut o vreme și, abia în noiembrie 2019, Consiliul Local Cluj-Napoca a aprobat, în cadrul unei ședințe, indicatorii tehnico-economici pentru obiectivul de investiții „Revitalizare și activare Parcul Feroviarilor”. Investiția avea o valoare totală de 49.620.995,26 lei, fără TVA, adică aproximativ 10 milioane de euro.

parcul-feroviarilor (2).jpg

Conform municipalității, acest proiect nu înseamna doar amenajarea parcului propriu-zis, ci și a străzii de acces și a malurilor Someșului din dreptul parcului, inclusiv construirea a două pasarele pietonale peste râu, dinspre strada Traian.

Durata de realizare a investiției era de 22 de luni.

În noiembrie 2020, primăria a lansat licitația pentru execuția lucrărilor de amenajare și modernizare. Au fost propuse 4 obiective: construire pavilioane, sistem irigații, sistem iluminat public, mobilier urban, reconfigurare alei; amenajarea străzii Parcul Feroviarilor; amenajarea malurilor râului Someș; realizarea pasarelelor pietonale peste Someș.

Se mai promit și 2 lacuri artificiale, plantarea de arbori și arbuști, echipamente de joacă și fitness.

Până în anul 2030, ne-am propus ca orașul nostru să fie „împânzit” de natură, prin amenajarea continuă de noi spații verzi acolo unde cadrul ne permite. 

Am trecut de la alei verzi și plantare de arbori pe fiecare stradă care intră într-un proces de modernizare, la realizarea de terase verzi pe acoperișurile parkingurilor sau amenajarea unor parcuri pe suprafețe întinse, astfel încât să avem veritabile oaze de liniște în fiecare cartier din oraș”, a precizat primarul Emil Boc, anul trecut.

În martie 2021, muncitorii de la salubritate au început curățenia în Parcul Feroviarilor.

156363f7765ab4c72585c06547d3a0e2.jpg

Din păcate cu astfel de situații ne întâlnim aproape în fiecare săptămână. Parcul Feroviarilor urmează să fie modernizat, suntem în faza de evaluare a ofertelor pentru lucrările de execuție. Până săptămâna trecută procedura a fost blocată de o contestație, contestație pe care am câștigat-o la CNSC. Printr-un efort comun putem avea un oraș mai curat”, spunea Dan Tarcea, viceprimarul Clujului.

În iulie 2021, ministrul Mediului Tanczos Barna, a vorbit la Cluj-Napoca despre Parcul Feroviarilor, explicând inițiativa Primăriei Cluj-Napoca, în colaborare cu Ministerul Mediului, de a transforma acel spațiu într-o oază verde de natură.

Am mai discutat cu domnul primar despre parcul CFR, parcul Feroviarilor, care poate deveni o oază verde în Cluj-Napoca. Ministerul Mediului susține inițiativele unităților administrativ-teritoriale prin care se dorește creearea unor parcuri naturale, unor oaze verzi în cadrul orașelor. Aceste încercări au pornit din București, odată cu stabilirea acelei locații, care astăzi se numește Parcul Natural Urban Văcărești. Astăzi mi s-a prezentat proiectul Parcului Feroviarilor, care, de asemenea, poate să se încadreze în această categorie de parc natural, dacă investițiile vor permite ca în acea locație să existe zone umede, zone de recreere, zone care să fie folosite de cetățeni în scop de recreere, de liniște, de plimbare și de admirare a frumuseților naturii, chiar și în centrul unui municipiu.

parcul-feroviarilor-12.jpg

Iar de atunci și până în prezent, clujenii tot așteaptă să vadă rezultatele promise. A fost un proces lung și de durată, iar din păcate, nu sunt semne care să dea de înțeles că așteptarea nu va mai dura prea mult, ba dimpotrivă.

Astfel, clujenii mai au de așteptat până să-și poată duce copiii în același trenuleț în care s-au plimbat și ei în copilărie și, din nefericire, mulți dintre micuți nu vor mai fi copiii atunci când parcul va fi, într-un final, finalizat.


Comentarii Facebook