Duminica 22 Decembrie

Povestea accidentului de la Raliul Feleacului, 7 octombrie 1973. Doi oameni au murit loviți de pilotul Mircea Vizireanu - FOTO


Raliul Feleacului, 7 octombrie 1973, s-a soldat cu cel mai grav accident de la o competiție automobilistică din Cluj.  

Raliul Feleacului a adunat la start nume răsunătoare din fenomenul automobilistic național, dar și vedete internaționale, italienii Stefano Buonapace și Luciano Innocenti, la bordul unui automobil Chevron 1300, mașină specială, monopost, cu un motor care dezvoltă o putere maximă de 210 CP.

Ceea ce trebuia să fie un spectacol s-a transformat într-un incident soldat cu morți și mulți răniți. Pilotul Mircea Vizireanu a intrat în plin în spectatorii adunați pe Calea Turzii. 

Untitled.jpg

La concursul de pe Feleac din acest an a asistat un număr record de spectatori. Din păcate, unii dintre aceștia, dând dovadă de o crasă indisciplină, s-au aventurat dincolo de limitele spațiului de siguranță, expunându-se la accidente. Urmarea: un concurent lipsit de experiență competițională, pe nume Radu Mircea Vizireanu, a pierdut controlul mașinii și a intrat în plin în spectatorii indisciplinați. Acest tragic accident s-a încheiat cu doi morți și cu numeroși alți spectatori accidentați.

Feleacul este, după cum se știe, o cursă de mare tradiție, înscrisă în calendarul competițional al Federației Internaționale de Automobilism, o cursă care de peste o jumătate de secol a onorat cartea de vizită a sportului cu motor. Începând din anul viitor, întrecerea este înscrisă în campionatul european de munte. Spre cinstea lor, organizatorii clujeni au știut întotdeauna să pregătească cum se cuvine această cursă, să-l onoreze numele și faima.

Dar, iată, acum, lucrurile au luat o turnură cu totul nedorită, la aceasta contribuind mai mulți factori, printre care amintim: indisciplina unor spectatori, o oarecare superficialitate a organizatorilor, insuficiența numerică a oamenilor de ordine în porțiunile dificile ale traseului, înscrierea în concurs a unor automobiliști lipsiți de experiență și de chemare pentru astfel de întreceri pretențioase etc.

158272790_2002527806555778_6818434809829705363_o.jpg

Foto: Pilotul Mircea Vizireanu lovea spectatorii în zona cimitirului de pe Calea Turzii, 7 octombrie 1973

Nu este locul aici să stabilim cu exactitate cine poartă răspunderea accidentului petrecut în ziua de 7 octombrie pe traseul Feleacului. Organele competente vor elucida, de bună seamă, această situație, indicând măsurile cuvenite. În orice caz. comisia de specialitate din cadrul Automobil Clubului Român va trebui să analizeze cu obiectivitate și simț de răspundere modul în care se organizează cursele de viteză din țara noastră, competența celor care inițiază astfel de manifestări ale sportului cu motor”, scria Liviu Șerban, în revista Autoturism.

Senzația cursei din 1973 a fost un Chevron 1300, care nu a reușit să doboare recordul 

Jurnalistul a prezentat și rezultatele acelei curse, afectate de accidentul mortal. Senzația competiției a fost Chevronul american de 210 CP. Cu acesta, italienii Stefano Buonapace și Luciano Innocenti au vrut să bată un record, dar timpul obținut a fost slab, 3'09”1, față de așteptări. 

Noutatea ediției din acest an a Feleacului a fost, fără îndoială, apariția în concurs a unui automobil Chevron 1300, mașină specială, monopost, cu un motor care dezvoltă o putere maximă de 210 CP, având caroserie din material plastic și diferențial autoblocant. Veniți cu intenția de a doborî recordul coastei de 2'56" (deținut de H. Stuck din anul 1938), italienii Stefano Buonapace și Luciano Innocenti au reușit doar să se apropie de record, nu însă să-l și depășească.

Untitled1.jpg

În campionatul național, după cele trei etape (Gutâi, Cota 1400 și Poiana Brașov). E. lonescu-Cristea (din echipa I.L. Ciclop București) deținea locul I, având ca adversari mai periculoși doar pe M. Dumitrescu și L. Borbely, însă cu un avans substanțial asupra acestora. Astfel, pentru ca M. Dumitrescu să poată intra în posesia titlului de campion național absolut, ar fi trebuit să câștige cursa de la Feleac, iar E. lonescu-Cristea să ocupe în această etapă abia locul IV, ceea ce, practic, era destul de greu, ținând seama de valoarea campionului nostru din ultimii ani. Însă șansele erau, totuși, deschise oricăruia din cei trei sportivi, cu atât mai mult cu cât Feleacul este o coastă ce avantajează mașinile cu motor puternic, care se pot desfășura pe aliniamentele lungi. Aici, M. Dumitrescu avea un ascendent asupra lui E. lonescu-Cristea. Dar, ca și în alte situații similare, lonescu-Cristea și-a pus în valoare întregul său talent în pregătirea mașinii și în pilotarea ei, adjudecându-și și în acest an titlul ce i se cuvine, M. Dumitrescu mulțumindu-se cu locul II în clasamentul general al campionatului și cu titlul de campion național la clasa mașinilor de peste 1300 cmc.

O plăcută surpriză ne-a furnizat-o în acest campionat M Rusescu, noul campion național la clasa mașinilor pînă la 1.000 cmc. Concurând cu un motor Abarth, montat pe o caroserie de Fiat 600, el a reușit să aibă printre învinși pe E. lonescu-Cristea (Fiat 850) și pe C. Căpriță, care, nici în acest an nu a realizat prea multe lucruri, cu toate că materialul său de concurs a fost net superior tuturor participanților din această clasă (motor Abarth 1.000, montat pe caroserie de Fiat 850 Coupe). O frumoasă surpriză a constituit-o clasarea tânărului actor M. Breazu pe locul II, performanță cu atât mai meritorie cu cât Fiatul său B50 este o mașină de serie, nepregătită.

La clasa mașinilor pînă la 1.150 cmc. D. Motoc nu are la ora actuală contracandidați. La această clasă, în etapa de la Feleac, surpriza a furnizat-o D. Gologan care, clasându-se pe locul II, a devansat pe favoriți clasei (V. Topciu, I. Anton și C. Motoc). Revelația acestei clase rămîne, însă, tânărul brașovean A. Scurtu. ocupant al locului IV în etapa Feleac și ai locului V în campionatul național, situându-se înaintea multor consacrați.

La clasa mașinilor pînă la 1300 cmc. subliniem frumoasa performanță a «veteranului» C. Pescaru, care, concurând pe un Renault Gordini de gr. II, a reușit să ocupe locul II în campionatul național, fiind învins doar de «senatorul» de drept al clasei, E. lonescu-Cristea, și avînd printre învinșii săi pe L. Borbely, C. Fi- nichi ș.a.

Frații Morassi au fost singurii care s-au ținut «aproape» de M. Dumitrescu la clasa peste 1300 cmc. clasa cea mai slab reprezentată din cauza «penuriei» automobilelor de capacitate cilindrică mai mare. Înaintea antrenamentului controlat, H. Graef, unul dintre concurenții de la această clasă, a ieșit din concurs, topind lagărele mașinii sale B.M.W și dispărând din clasamentul cursei Feleacului și al campionatului pe anul 1973”, se mai arată în cronica evenimentului.

download (1).jpg

Raliul Feleacului 1973 Stefano Buonapace Chevron 1300

Comentarii Facebook