Vineri 22 Noiembrie

Violonista Sayaka Shoji va cânta la Cluj alături de Filarmonica de Stat Transilvania

 

Violonista Sayaka Shoji, un superstar al scenei muzicale internaționale, va concerta la Cluj-Napoca alături de Filarmonica de Stat ”Transilvania”.

 

Spectacolul va avea loc vineri, 23 martie, de la ora 19.00 la Colegiul Academic, sub bagheta lui Gabriel Bebeșelea. Violonista va interpreta pe un Stradivarius ”Récamier” din 1727 un program deosebit, dedicat centenarului celebrului compozitor Leonard Bernstein – ”Serenada” după ”Banchetul” lui Platon, o reinterpretare a minunatelor dialoguri despre iubire. Serenada după „Banchetul” lui Platon.

 

Concertul de vineri sărbătorește un alt fel de centenar – cel al nașterii unuia dintre cei mai mari creatori și interpreți ai secolului trecut – Leonard Bernstein. Un muzician complex și complet, mereu îndreptat spre aducerea muzicii și a secretelor din spatele cortinei cât mai aproape de public, un adevărat „influencer” care a format generații întregi de auditori. 

 

De aceea, principala lucrare a serii și cea în jurul căreia s-a construit întregul program al serii este ”Serenada” lui Bernstein după ”Banchetul” lui Platon pentru vioară și orchestră. În ”Serenada” sa, poeticul și sensibilitatea se îmbină cu componenta ritmică plină de energie și exuberanță, urmărind îndeaproape dialogurile dedicate iubirii din „Banchetul” lui Platon. Iar cu un solist de talia lui Sayaka Shoji, această lucrare capătă valențe expresive cu o putere evocativă extraordinară. 

În jurul lucrării lui Bernstein, care utilizează într-un mod inedit doar orchestra de coarde, harpa și instrumentele de percuție, prezentăm un program dedicat acestor instrumente. 

 

MATERIAL OFERIT DE BANCA TRANSILVANIA

 

În deschidere, una din cele mai emoționante lucrări minimaliste, „Cantus în memoria lui Benjamin Britten” de Arvo Pärt. Legătura cea mai puternică este tocmai centenarul, țara lui Pärt, Estonia, sărbătorind cu o lună înainte de concertul nostru 100 de ani de la unificare. Clopotul, a cărui simbolistică este evidentă, e și instrumentul care introduce ultima parte a ”Serenadei” lui Bernstein, dialogul dintre Socrate și Alcibiade. „Cantus“ este și un arc peste întreaga stagiune sub semnul Centenarului, care o sa fie închisă de monumentalul „Recviem de Război“ al lui Benjamin Britten, comemorând 100 de ani de la încheierea Primului Război Mondial. 

Ultima lucrare, baletul „Carmen“ de Rodion Șcedrin, a fost realizat la inițiativa uneia din cele mai mari balerine din istorie, soția compozitorului, Maia Plisețkaia. Scris într-o perioadă în care muzica franceză era considerată „formalistă“, baletul a fost interzis imediat după premieră, doar intervențiile lui Dmitri Șostakovici reușind să convingă autoritățile să ridice interdicția lucrării. Lucrarea, cu toate că expune o tragedie, este plină de un umor extrem de rafinat realizat prin deconstrucția muzicii lui Bizet, dar și de „proteste“ sonore sesizate de autoritățile de la Moscova. Bernstein a fost un promotor al muzicii lui Șcedrin în Statele Unite, precum și Șcedrin al muzicii lui Bernstein în Uniunea Sovietică, făcând ca acest concert să fie un summum al conexiunilor interculturale și al simbiozei sincretice.

Comentarii Facebook