6 km de metrou în București costă 500 mil EURO. Clujul are nevoie de 15 - 20 de km
Metroul Clujului este un proiect discutat de aproape 2 ani și până acum nu s-a făcut nimic. Fără o sursă de finanțare clară, acest proiect pare aruncat pe piață în Cluj-Napoca mai mult ca o miză electorală.
Pare tot mai evident că primarul Emil Boc a promis metroul numai pentru a se asigura că adversarii de la viitoarele alegeri nu îl vor acuza că a stat cu mâinile în sân și nu a făcut ceva în acest sens. Acum se face ceva pentru realizarea unui studiu de prefezabilitate, adică o variantă minimală care să arate un posibil traseu și un potențial preț, iar primarul Emil Boc va putea să mai prelungească controversele până după 2020, când fie proiectul va fi îngropat, fie iluzia va fi prelungită prin noi promisiuni.
De ce proiectul de la Cluj pare o iluzie? Spre exemplu, miercuri, 13 februarie, comisarul european Corina Creţu a aprobat alocarea a peste 517 milioane de euro pentru proiectul major ”Construcţia liniei de metro 6 (1 Mai-Tokyo)”, ce a fost inclus de autorităţile române în cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare, anunță Mediafax. La Cluj, pentru o linie funcțională de metrou suma ar fi de cîteva ori mai mare.
Bucureștiul, un oraș de peste 2 milioane de locuitori, primește 500 milioane de euro pentru 6 km de linie de metrou și e greu de crezut că municipiul Cluj-Napoca, un oraș cu numai 350 de mii de oameni, va primi pentru o linie de minim 15 km (Polus - Aeroport) de trei ori mai mulți bani de la Comisia Europeană (1,8 miliarde de euro).
Acest lucru este puțin probabil să se întâmple, iar din fonduri locale (tot bugetul municipiului Cluj-Napoca pentru 2018 a fost de 257 milioane de euro) este imposibil de realizat metroul. Oricum, metroul din București iese din discuție, pentru că edilul șef al Clujului a spus că este depășit și nu reprezintă un ideal pentru clujeni. Boc crede că metroul din București este depășit ca tehnologie: Noi vrem un metrou al viitorului
Primarul Emil Boc a aruncat pe piață varianta realizării unui metrou al viitorului, până în 2050, când tehnologia va fi mult mai avansată și astfel de investiții vor fi mult mai ieftine. ”Totul e după tehnologiile viitorului. Metroul nu îl facem după tehnologia de azi, ci după tehnologia care anticipăm că va fi uzuală peste 20 - 30 de ani, cu levitație magnetică, cu baterii electrice, fără acest sistem de bilete, ci pe sistem de ticketing / telefon (folosit de circa 10 ani în toată lumea), care să țină cont de tehnologia ce se preconizează a fi în materie de metrou. Facem aceste lucruri, gândindu-ne la viitorul Clujului. Muncim la un tren urban, dar totul este de viitor. Nicăieri nu s-au făcut peste noapte. Cer timp, dar important este să fim pe direcția bună”, spunea primarul Emil Boc.
Cert este că de circa 2 - 3 luni elanul primarului în privința acestui proiect s-a estompat, acesta nemaivorbind la emisiunile radio unde este invitat (n.red. nu mai face conferințe de presă) despre metroul viitorului.
Boc: Metroul de la Cluj, realizat după tehnologia din 2050, cu levitație și sistem de ticketing
Clujul rămâne, însă, un etalon în România pentru transportul public, având o flotă nouă de mijloace de transport în comun, cea mai nouă din România, dar proiectul metroului este o himeră greu de digerat. Probabil, municipalitatea ar face mai bine să se concentreze pe liniile dedicate de transport în comun și pe dezvoltarea transportului în comun cu autobuze, troleibuze și tramvaie.
22 Comentarii
"Nicăieri nu s-au făcut peste noapte. Cer timp, dar important este să fim pe direcția bună”, spunea primarul Emil Boc.
Sigur ca da. De cate mandate mai ai nevoie?
@Boc isi bate joc:
Dacă-l susținem in următoarele 5 mandate care oricum le va câștiga, va reuși sa facă cele promise. Dacă nu, atunci nimeni nu va reuși nici jumătate din ceea ce a făcut Boc in 2 ani de zile. Aveți de ales.
@Clujean vero: Boc e primar de 14 ani. Se puteau realiza mult mai multe, si e nevoie de mult mai mult pentru oras. Am vazut ca se v a demarat iar un poiect de genul "bordura si panseluta", din fonduri europene, pe strada 21 decembrie. Orasul are nevoie de dezvoltarea infrastructurii nu reamenajarea acelorasi strazi.
@mario:
Nu spun ca nu ai dreptate aici, dar toate odată nu se poate, și mie mi-ar plăcea multe ca afara.
Cu somesul suspendat nu se face nici uu proiect?
Doar Liviu poate realiza acest proiect daca va castiga alegerile locale. Are furtun conectat direct la PSD si **** de acolo fonduri, cam vreo 4310.000 la o doza
Nu il ierti nici azi :))))))))))))))))))))))))))))
Nu se va face nici un metrou din simplul fapt ca nu e fezabil inca, in plus cine credeti ca o sa mearga cu el? Sa fim seriosi fratilor, traim in Romania, tot taranul a strans leu cu leu sa isi ia o masina de 1000-2000 de euro, sa nu se faca de ras pe scara blocului. Cu metroul vor merge studentii care oricum circula gratuit pe autobuze, deci nu vad… Citeste mai departe
Pentru o țară, 10 miliarde de euro ar trebui să fie o nimica toată comparativ cu ridicarea standardului de viata al po****tiei care ar trebui sa fie mai presus decat interesele personale. Da, dar sute de milioane pentru partide, pensii speciale, salarii mari pentru angajatii de la stat de unde se platesc?! Ce mi se pare cel mai trist e faptul că datoriile… Citeste mai departe
Ca sa fie metrou, trebuie sa fie legislatie pt asta.
Apoi sa fie constituita o companie cu aceleasi artibutii ca si Metrorex.
Eu astept insa cu interes sa puna in functiune trenul urban.
In stilul cunoscut, cu promisiuni neonorate, trenul urban o sa apara peste 3-5 ani.
Daca da drumul la tren fara povesti in juma' de an o sa incep… Citeste mai departe
Bietul și batjocoritul nostru Cluj, are întâi de toate de un primar adevărat în locul trepădușeniei impostoare care călărește orașul nostru pentru înavuțirea sa, de mult prea mult.
Dacă nici anul ăsta nu ne trezim, ajung la concluzia că suntem rușinea țării - după ce am cadorisit României un incapabil corupt care a băgat țara în datorii către… Citeste mai departe
@Ina: Imi spui si mie acel primar? de care are nevoie "Bietul Cluj"? un Nume si Prenume te rog, daca se poate...
Ma proasta poolii, ala de ai scris articolul, Clujul are 500.000 de loc gainaaaa!
Vedeți?
Clujul bate Bucureștiul.
Primarul face diferența.
Bucurați-va de el, bucățică cu bucățică.
Fara METROU Cluj-Napoca va intra in COMA
Oricât ar bate câmpii un politician, tot vor exista unii care să-l susţină. Boc Emil, instruit la şcoala comuniştilor, ştie că orice s-ar întâmpla, trebuie să ai o retorică stufoasă şi plină de promisiuni măreţe.
Vrei metrou dar nu ai buget pentru asa ceva atunci fa-l in parteneriat. Cum? Concesionezi terenul pe 60 de ani unui privat cu potential posibil din domeniu. El construeste pe banii lui si isi recupereaza investitia prin operare. Operarea produce locuri de munca, venituru etc. care produce taxe. Dupa ce isi recupereaza investitia se poate prelua sau… Citeste mai departe
Mai întâi, Cluj-Napoca are nevoie de un primar care să facă, nu doar să promită Spital de Urgență, Someș navigabil, Filarmonică, Cenrtu Cultural, telegondolă, reabilitări poduri etc.
@Marius: esti prost. stai jos, 4.
@@Marius: Dezvolta @, de ce e un prost? Pentru ca din 2004 nu a facut absolut nimica din ce a promis? Pentru ca cei ca si tine pun botul la tampeniile debitate? Rezultatele prostiei se vad in trafic, poluare, aglomeratie, nervi, preturi, etc. Daca cineva e satul de minciunile debitate e facut prost, stai jos, muta-te din Cluj, pe-a ma-tii, ce fain ii… Citeste mai departe
@Marius, ai perfecta dreptate.
Actiunile viitoare pot fi evaluate si prin modul de rezolvare a proiectelor prezente. Proiecte prezente realizate ... Nu exista la Boc. Numai promisiuni au existat si exista.
Deci sa ne asteptam in continuare la promisiuni de la el si doar atat!