Angajatorii tot mai hotărâți să readucă angajații la birou: Numărul de joburi remote în scădere dramatică, deși cererea pentru munca de acasă crește


Angajatorii din România par să fie din ce în ce mai hotărâți să readucă angajații la birou, iar numărul de joburi remote continuă să scadă. Dacă în perioada 2020-2022 joburile de acasă ajungeau la 10% din totalul ofertelor de pe piață, în 2024 acest procent s-a redus la doar 4,3%, conform datelor oferite de eJobs.ro, cea mai mare platformă de recrutare din România. În prezent, doar 1.100 dintre cele 26.000 de joburi disponibile pe platformă sunt remote.

„Ideea de remote nu mai este în mod necesar o regulă a pieței, ci mai degrabă un beneficiu pe care o parte tot mai mică dintre angajatori îl oferă, deși toate sondajele derulate în rândul candidaților ne arată că își doresc foarte mult să aibă opțiunea de a putea lucra remote sau hibrid și că, în unele cazuri, este principalul criteriu în funcție de care aleg un job. Cu toate acestea, deși angajatorii vor ca o parte cât mai mare dintre angajați să lucreze de la birou, nu de acasă, numărul de aplicări pentru joburile remote a cresccut, ajungând acest moment la 13,7% din totalul aplicărilor”, spune Roxana Drăghici, Head of Sales în cadrul eJobs.ro, cea mai mare platformă de recrutare online din România.

Deși numărul de joburi remote scade, aplicările pentru acestea sunt în creștere, reprezentând 13,7% din totalul celor 8 milioane de aplicări înregistrate în primele 9 luni ale anului. În schimb, joburile din străinătate, care reprezintă 4,3% din totalul ofertelor, atrag doar 1,4% din aplicări.

Conform unei alanize ejobs.ro, în ultimul an, numărul de joburi remote nou apărute în piață a scăzut, asta după ce în perioada 2020-2022 a cunoscut creșteri impresionante, ajungând să cumuleze chiar și peste 10% din numărul total de job-uri postate într-un an. Din 2023 însă, companiile au ales ca metodă principală de lucru munca la birou sau programul hibrid, care cerea o prezență la birou de cel puțin trei ori pe săptămână. Anul acesta însă, numărul de joburi remote nou postate pe eJobs.ro a fost mai mic de 5% din totalul de joburi scoase în piață, mai exact 4,3%, procent care înseamnă 10.000 de joburi disponibile în platformă.

Angajații vor remote, angajatorii nu mai oferă: cererea depășește oferta!

Cu toate acestea, în ciuda reducerii ofertei, numărul aplicărilor pentru joburile remote este în creștere, ajungând la 13,7% din totalul aplicărilor de pe eJobs. Din cele peste 8 milioane de aplicări înregistrate pe platformă în primele 9 luni ale anului, 1,2 milioane s-au îndreptat către joburile remote, în timp ce 6,9 milioane de aplicări au fost pentru locurile de muncă cu prezență fizică la birou. În schimb, interesul pentru joburile din străinătate este mult mai scăzut: doar 115.000 de aplicări au vizat aceste oportunități, deși 4,3% din locurile de muncă oferite pe platformă sunt din afara României.

Cine mai angajează remote?

Domeniile care încă păstrează deschiderea către munca remote sunt cele tradiționale, precum call-center/BPO, unde jumătate din joburile remote disponibile aparțin acestui sector. Alte domenii cu o oarecare flexibilitate sunt IT/telecom, servicii, retail, advertising/marketing/PR și asigurări. În majoritatea cazurilor, aceste joburi sunt full-time (80%), cu un procent mai mic de joburi part-time sau proiecte sezoniere.

Un alt aspect important este faptul că munca remote este mai des întâlnită în cazul pozițiilor entry-level, în condițiile în care peste 70% dintre acestea sunt destinate candidaților cu maximum doi ani de experiență. „Pe măsură ce crește nivelul de senioritate al jobului pentru care se fac recrutări, scade disponibilitatea angajatorilor de a accepta remote work”, precizează Drăghici.

În acest moment, piața muncii se află într-un punct de tensiune între dorințele angajaților și cerințele angajatorilor. Cu doar 1.100 de joburi remote disponibile din cele 26.000 de anunțuri de pe eJobs, este clar că munca de la birou revine în forță. Angajații, însă, continuă să prefere flexibilitatea muncii la distanță, fapt dovedit de numărul tot mai mare de aplicări pentru aceste poziții. Rămâne de văzut cum va evolua piața în următoarele luni, întrucât cererea și oferta par să nu fie încă pe aceeași lungime de undă.


Comentarii Facebook