Sambata 21 Decembrie

Aon România: Două treimi dintre companiile europene dezvoltă și implementează planuri pentru transparentizarea salarială


Aon: 66% dintre companiile europene sunt în proces de dezvoltare și implementare a planurilor privind transparentizarea salarială

Aon România, unul dintre liderii globali în brokerajul de asigurări corporate, a organizat marți, 12 noiembrie, evenimentul HR Breakfast destinat experților în resurse umane din Cluj-Napoca. Discuțiile s-au concentrat pe modalități de adaptare la noua realitate a pieței de resurse umane, în contextul directivei europene care urmează a fi transpusă până în iunie 2026 în statele membre.

 Evenimentul a adus laolaltă în panelul de discuții experți în recrutare și HR precum Rhys Connolly - Human Capital Director, Assessment, Talent Solutions Aon UK, Raluca Kogler - Global Head of Talent 3Pillar Global, Daniel Adumitrachioaiei - HR Director TeraPlast și Georgiana Militaru - HR Business Partner Foundever.

 Cu scopul de a elimina diferențele de renumerație dintre femei și bărbați la nivelul Uniunii Europene, Consiliul European a adoptat noi norme privind transparentizarea salarială. Această măsură vine în contextul în care femeile câștigă, în medie, cu 13% mai puțin decât bărbații. În contextul european, România are o poziție mult echilibrată, fiind de altfel una dintre țările cu cea mai mică discrepanță salarială între genuri, de 4,5% în 2022, conform datelor Eurostat.

 „Potrivit studiilor noastre desfășurate la nivel global, 53% dintre organizații nu au realizat o analiză a echității salariale, 58% nu comunică intervalele salariale către angajați, iar 78% nu fac publice grilele de salarizare în timpul recrutării. În plus, există variații regionale semnificative: 52% dintre organizațiile cu sediul în afara Europei nu au planuri pentru transparentizarea salarială, în timp ce 66% dintre cele cu sediul în Europa sunt în proces de dezvoltare sau implementare a unor astfel de planuri. Important de notat este, de asemenea, faptul că responsabilizarea față de transparentizarea salarială este mai mare pentru companiile cu peste 5.000 de angajați, 56% dintre acestea având în plan adoptarea unor astfel de măsuri, comparativ cu 33% dintre companiile cu sub 5.000 de angajați. Acest lucru denotă faptul că firmele mai mici sunt mai puțin pregătite sau mai puțin motivate să implementeze măsuri de transparentizare salarială comparativ cu organizațiile mai mari”, declară Rhys Connolly - Human Capital Director, Assessment, Talent Solutions Aon UK.

Rhys Connolly - Human Capital Director, Assessment, Talent Solutions Aon UK. .jpg

 Potrivit analizelor globale ale Aon cu privire la modul în care se pregătesc pentru a fi conforme cu noua directivă europeană, companiile intervievate au menționat că au ca prioritate pentru următoarele 6-12 luni dezvoltarea unei strategii de transparentizare salarială, implementarea structurii organizaționale și stabilirea criteriilor pentru evaluarea performanței, precum și analiza echității salariale și a diferențelor salariale. Pe ultimul loc în prioritățile companiilor se situează detalierea rolurilor, politicilor și procedurilor, pentru crearea unui mediu de lucru echitabil și transparent. Directiva Uniunii Europene privind transparența salarială urmează să intre în vigoare începând cu anul 2026, astfel că formularea unor strategii clare este necesară pentru toate companiile europene.

 „În ceea ce privește mediul de afaceri din România, piața încă nu este suficient de informată cu privire la această directivă, tendință care se reflectă în special în cazul companiilor cu capital local. Situația este mai diferită în cazul multinaționalelor, care au un grad de conștientizare mai mare și care au început implementarea anumitor măsuri, potrivit recomandărilor venite la nivel global. Această situație poate fi determinată și de faptul că există o incertitudine în modul în care această lege se va transpune la nivel local”, declară Adrian Low-Vesa, Head of Health Division, CEE în cadrul Aon.

Aon Adrian Low-Vesa.jpg

Conform unei analize Aon pe o bază de 1000 de companii din Marea Britanie și EMEA, cele mai mari diferențe salariale ajustate se regăsesc în domeniul producției, respectiv 6,6%, urmat de FinTech, 5,2%, domeniul bancar, 4,9%, și tehnologie, cu 4,2%. Această diferență, rezultată din eliminarea tuturor factorilor externi precum țara, industria, funcția, experiența sau nivelul în companie, sugerează posibile inechități între salarii, care pot fi datorate genului sau naționalității. Începând cu anul 2027, orice diferență mai mare de 5% va trebui raportată, iar cauza acesteia analizată.

 „Noile reglementări sunt menite să aibă un impact transformator asupra echității salariale la locul de muncă, și să sprijine firmele să înțeleagă mai bine factorii care cauzează aceste dezechilibre. De la audituri de echitate salarială până la reevaluarea structurilor salariale, pentru multe firme va fi necesar un program de schimbare pe mai mulți ani, pentru a profita la maximum de oportunitatea care urmează. Rapiditatea cu care organizațiile vor începe acest proces de transformare se poate traduce atât în avantaje competitive și predictibilitate în atragerea și reținerea talentelor, cât și printr-o reziliență în reașezarea și replanificarea forței de muncă și a job-urilor viitorului”, declară Florian Togan, Regional Development Manager, Aon România.

În cadrul discuției a fost abordată și problematica planificării strategice a succesiunii rolurilor cheie în cadrul companiilor, esențială în procesul de construcție a unei culturii organizaționale solide, pentru menținerea unui nivel ridicat de încredere și motivație a angajaților, precum și pentru retenția talentelor. Un plan de succesiune care acoperă toate nivelurile din structura companiei asigură continuitatea activității de business în parametri optimi, în special în perioade complicate de transformare organizațională.  

Despre Aon România

Aon România este filiala locală a Aon plc (NYSE: AON), lider mondial în furnizarea de soluții de management al riscului, broker de asigurări și reasigurări, consultanță resurse umane și externalizare de servicii. Aon plc acordă cele mai bune servicii clienților săi, combinând soluții de risc inovatoare și eficiente cu expertiză tehnică a resurselor sale la nivel mondial. Aon plc a fost numit în mod repetat cel mai bun broker din lume, cel mai bun intermediar de asigurări, cel mai bun intermediar în reasigurări, cel mai bun consultant privind beneficiile pentru angajați și manager captive de către surse multiple din industria de profil. Vizitați aon.com pentru mai multe informații despre Aon.

Aon România este unul dintre cei mai importanți brokeri de asigurări din România, oferind servicii profesionale societăților comerciale și instituțiilor financiare. Aon dezvoltă strategii bazate pe date și livrate de experți, ce reduc volatilitatea cu care se confruntă clienții, ajutând la maximizarea performanțelor.

  

Comentarii Facebook