Autostrada Transilvania se scumpește cu 250 de milioane de lei, pentru că avem autorități INCOMPETENTE sau chiar mai rău...
Autostrada Transilvania, pe secțiunile de la Nădășelu - Mihăiești - Zimbore și Poarta Sălajului, este afectată serios de alunecările de teren, care vor ridica serios costurile. În plus, din aceste cauze, dar și altele, stadiul de execuție a lucrărilor este unul modest, de numai 23%.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) SA recunoaște, într-un răspuns trimis Știri de Cluj, că se știa că pe terenul este instabil pe traseul Autostrăzii Transilvania (Nădășelu - Zimbor), dar s-a mers mai depare oricum.
Ulterior, surpriză, în teren au apărut alunecări de teren, iar CNAIR ridică acum din umeri, amatoricește, și spune că s-a comandat un nou Studiu Geotehnic și că toată distracția umflă costurile cu cel puțin 250.000.000 de lei.
Care este stadiul și ce probleme sunt pe cele trei tronsoane din Autostrada Transilvania: Nădășelu - Mihăiești - Zimbor - Poarta Sălajului
Contractul pentru proiectarea si execuția sub secțiunilor 3A2 Nadaselu- Mihaiesti și 3B1 Mihăiești - Zimbor ale Autostrazii Transilvania, în valoare de 1.390.614.495 lei a fost semnat în 22.09.2020, cu asocierea Spedition Umb - TEHNOSTRADE SRL - Electromontaj SA. Primele două firme sunt deținute de Dorinel Umbrărescu, miliardarul ”abonat” la contracte cu CNAIR. Firma lui, Spedition UMB, a avut o creștere a profitului de la 500.000 de lei, în 2019, la peste 31,1 mil. lei în 2020, dar numărul de angajaţi s-a menţinut sub 50.
Contractul prevede 12 luni proiectare și 24 execuție. Pe site -ul CNAIR, în luna februarie 2022, stadiul fizic de execuție era de 23%.
Timp de un an, Asocierea de firme a lucrat la proiectele tehnice. Pentru subsecțiunea 3a2 CNAIR a aprobat studiul în 20.08.2021, iar pentru 3b1 în 28.12.2021.
Problema a apărut ulterior, din cauza solului instabil, lucru care apare în studiu de fezabilitate, lucru neglijat de cei de la CNAIR, după cum vom arăta mai departe.
Solul este instabil în special lângă Nădășelu și Zimbor, dar și în alte părți, motiv pentru care vechii constructori Bechtel si Maltauro au cerut bani mai mulți, iar contractele au fost reziliate chiar înainte de începerea lucrărilor.
Toate aceste lucrări de consolidare a solului generează costuri mari, în plus.
Până acum se bănuia numai că CNAIR știa despre instabilitatea solului, când a licitat contractul pentru tronsoanele dintre Nădășelu și Poarta Sălajului, în 2019, în baza unui Studiu de Fezabilitate incomplet, dar acum chiar ei recunosc acest lucru. S-a văzut în Studiu Geotehnic că solul trebuie consolidat! În plus, se pare că participanții la licitație au avertizat că este nevoie de studii geotehnice suplimentare, dar nu s-a dorit acest lucru, probabil, pentru a putea fi dat mai repede contractul în lucru.
La toate problemele cu alunecările de teren, se mai adaugă și cele din zonele împădurite. În județul Cluj, terenurile au fost scoase din circuitul forestier, dar în Sălaj nu. În județul vecin sunt 90 de hectare de pădure cu probleme, ceea ce face ca termenul de finalizare să fie și mai lung.
În plus, nu s-a făcut nici descărcarea arheologică, în zonele unde este nevoie, statul fiind repetent la a-și realiza punctele din contract.
CNAIR recunoaște că terenul era instabil și că studiul de fezabilitate a fost făcut pe genunchi
Știri de Cluj: Pentru subsecțiunile 3A2, Nadaselu- Mihaiesti, și 3B1 Mihaiesti - Zimbor, ale Autostrăzii Transilvania, s-au terminat soluțiile tehnice pentru consolidarea din zona alunecărilor de teren? Dacă s-au finalizat, acestea au fost aprobate de CNAIR?
CNAIR: A fost finalizat Raportul de expertiză tehnică realizat de către un expert tehnic atestat, prin care s-au stabilit soluțiile pentru alunecările de teren. În prezent, soluțiile propuse în expertiza tehnică sunt în curs de analizare de către CNAIR, în vederea identificării modalității de abordare a acestora, în conformitate cu condițiile contractuale și a reglementărilor legale. În acest sens, s-a solicitat punct de vedere la ANAP cu privire la art. 221, alin (1), lit. c) din Legea 98/2016, referitor la posibilitatea modificării valorii contractului.
Știri de Cluj: În ce constau aceste soluții tehnice, dacă acestea au fost aprobate?
CNAIR: Soluțiile propuse în cadrul raportului de expertiză sunt următoarele:
Pentru km 10+800 – 11+300, devierea traseului spre aval, cu prevederea unei structuri care permite traversarea zonei și evitarea executării lucrărilor în zona în care s-au produs alunecările de teren.
Pentru km 22+800 – 23+600, schimbarea soluției de sprijinire, care a avut de suferit în urma alunecărilor de teren, cea agreată fiind cea de tunel de tip cut and cover.
ȘTIRI de Cluj: Care sunt estimările costurilor suplimentare și întârzierile generate de alunecările de teren de la Nădășelu și Zimbor? Vor fi terminate proiectele la timp?
CNAIR: Valoarea estimată a costurilor suplimentare este de 256,231,510.00 lei.
Conform Programului de execuție și expertizei tehnice, datele de finalizare a lucrărilor de remediere sunt următoarele:
15.03.2024 pentru versantul de la km 10+800 - km 11+300;
25.03.2024 pentru versantul de la km 22+800 - km 23+600.
Știri de Cluj: CNAIR e de acord cu plata costurilor suplimentare pentru rezolvarea alunecărilor?
CNAIR: CNAIR va fi de acord cu plata costurilor suplimentare, în măsura respectării reglementărilor legale în vigoare, aplicabile.
Știri de Cluj: Zonele de instabilitate unde au apărut alunecările de teren au fost prevăzute în studiul de fezabilitate, care a stat la baza licitației contractului sau în caietul de sarcini al CNAIR?
CNAIR: Zonele de instabilitate au fost identificate prin Studiul Geotehnic, efectuat în cadrul Studiului de Fezabilitate. În urma alunecărilor de teren, s-a realizat un nou Studiu Geotehnic prin intermediul căruia s-a constatat că alunecările s-au produs la adâncimi mult mai mari, situație nesemnalată în Studiul Geotehnic inițial.
Știri de Cluj: Cum afectează creșterea prețurilor la materialele de construcție, carburanți, salarii și situația din Ucraina derularea lucrărilor? Exista dificultăți de aprovizionare cu unele materiale de construcții?
CNAIR: Antreprenorul a semnalat posibilitatea creșterii prețurilor la anumite materiale și apariția unor întârzieri în livrarea acestora din cauza situației din Ucraina, dar momentan nu sunt blocaje sau întârzieri în derularea contractului din acest motiv.
Știri de Cluj: Credeți că vor fi întârzieri în eliberarea totală a amplasamentului? Spre exemplu, au fost relocate toate utilitatile? Defrisarile au fost demarate sau nu? Hotărârea de Guvern pentru scoaterea din circuitul forestier a suprafețelor de teren cu pădure de pe traseul autostrazii a fost aprobată abia în ianuarie - HG 141/2022.
CNAIR: Nu sunt semnalate întârzieri în cadrul contractului din cauza utilităților sau a defrișărilor.
Știri de Cluj: Care este situația cu cercetările arheologice de la nodul rutier Zimbor, în proximitatea castrului roman de la Sutoru (Salaj)? Care e stadiul lucrărilor de arheologie până în prezent? Ar putea atrage noi întârzieri pentru subsecțiunea 3B1 Mihaesti - Zimbor?
CNAIR: Până la această dată, cu excepția sitului de la Sutoru, cercetarea arheologică pentru secțiunile 3A2 si 3B1 a fost finalizată și, pentru mai mult de două treimi din situri, au fost emise certificatele de descărcare de sarcină arheologică.
Datorita complexității sitului de la Sutoru, termenul pentru finalizarea cercetărilor arheologice aferente punctului de referință a fost prelungit fără a fi afectată perioada de execuție a lucrărilor.
Sunt probleme și pe subsecțiunea 3b2, Zimbor - Poarta Sălajului, unde a câștigat tot Umbrărescu
Contractul pentru 3b2, Zimbor - Poarta Sălajului a fost semnat cu asocierea Sa&Pe Construct - Spedition Umb - Technostrade, toate firmele fiind deținute de Umbrărescu.
În 01.07.2020, s-a semnat contractul pentru suma de 680 milioane lei, cu un termen de 12 luni pentru proiectare și 24 de luni execuție.
Ordinul de începere a fost emis la 11 luni după semnarea contractului, pe 31.05.2021.
CNAIR s-a lăudat că lotul va fi terminat la final de 2023, dar trebuie luată o decizie urgență cu privire la soluția tehnică aplicată la dealul din apropierea nodului Zimbor, iar în plus trebuie urgentate autorizarii si defrisari.
7 Comentarii
Care-i diferența daca se știa dinainte că-i mai scump cu 50 de milioane de euro sau că se știe acuma? Se știe că arareori iau partea autorităților, dar de data asta ar fi fost incompetente doar daca din cauza lor apăreau alunecările de teren, ceea ce nu e cazul.
Hai dom'le că exagerati! Nu terenul instabil a dus la această scumpire, ci mai ales prețul la otel și ciment, parțial și carburant. Cum ați vrea voi ca CNAIR da prevadă in 2019/2020, când s-a licitat, că prețul oțelului sau al cimentului se va dubla ca și consecință a un războiului din Ucraina? Cu alte cuvinte terenul instabil de pe un versant din Nadasel… Citeste mai departe
Nuuuu ....nu avem guvernanti incompetenti. Sunt imaculati. Noi i-am votat, noi ii vrem, noi nu protestam.
Asta-i viata, toate s-au scumpit chiar si soseaua. Trebuie sa muncim si mai mult sa producem bani si sa platim totul, indiferent de pret. Avem vaxx-uri, sa ne intepam!
In sfârșit un articol bun cu excepția cuvântului “abonat”. Pai umb pe unde a construit și-a făcut treaba, in unele cazuri mai repede ca termenul de finalizare. Așa abonați daca ar fi toți constructorii am avea gata autostrăzile de la n-s și e-v.
CE MARLANIE ORDINARA?????Unde sunt autoritatile DE CONTROLDORM IN BOCANCI???pe banii contribuabilului..SA VA FIE RUSINE MINCINOSI ORDINARI....!!!CE COMISIOANE CUPRIND ACESTI BANI??
@ION: Ceva dovezi in sprijinul afirmatiilor tale?
@ :