Avion al companiei ce operează zboruri Cluj-București, reținut la sol! Motivul: Probleme tehnice la motor/ Risc mare de fisurare a unor componente
Avion reținut la sol, din motive tehnice. Compania operează zboruri regulate Cluj-București
Unul dintre cele două avioane Airbus A321neoLR din flota HiSky a fost reținut la sol din cauza unor probleme tehnice legate de motoarele Pratt & Whitney. Aceste dificultăți nu sunt izolate, deoarece aeronavele din seriile A320neo și A220 echipate cu aceste motoare au întâmpinat numeroase defecțiuni, cele mai grave fiind deteriorarea prematură a componentelor interne, în special a discurilor și palelor turbinei de înaltă presiune.
Printre principalele probleme identificate se numără uzura accelerată a palelor compresorului și ale turbinei, cauzată de imperfecțiuni în procesul de fabricație al unor piese realizate din aliaj de pulbere metalică. Aceste defecte au dus la un risc crescut de fisurare și la degradarea accelerată a motoarelor.
Ca urmare, numeroase motoare necesită inspecții și reparații mai frecvente decât era planificat inițial. În 2023 și 2024, Pratt & Whitney a lansat un program extins de verificare și recondiționare pentru mii de motoare GTF.
Aceste rechemări au condus la reținerea la sol a sute de avioane la nivel global, perturbând grav orarele de zbor ale multor companii aeriene și afectând planurile lor de extindere. În unele cazuri, aceste dificultăți financiare au contribuit la falimentul unor operatori aerieni.
Printre companiile afectate se numără și operatorul românesc HiSky, al cărui Airbus A321neoLR (YR-WIN) a fost retras temporar din serviciu începând cu ianuarie 2025 din cauza problemelor menționate.
Airbus A321neo - Specificații tehnice
Distanță maximă de zbor: 7.400 km
Capacitate: 220 locuri
Greutate maximă la decolare: 97 tone
Lungime: 44,51 m
Echipaj de zbor / cabină: 2 / 5
Număr de aeronave în flota HiSky: 2
Airbus A321neoLR este un avion modern, recunoscut pentru eficiența sa în consumul de combustibil și autonomia extinsă. Cu o distanță maximă de zbor de 7.400 km, acest model este ideal pentru rutele medii și lungi. Avionul poate transporta până la 220 de pasageri, oferind un echilibru între capacitate și confort. Greutatea maximă la decolare este de 97 de tone, iar lungimea aeronavei ajunge la 44,51 metri. Echipajul standard necesar pentru operarea sa este format din doi piloți și cinci membri ai echipajului de cabină. În prezent, HiSky operează două astfel de aeronave în flota sa.
Conform declarațiilor făcute de conducerea HiSky, motoarele aeronavei au fost trimise la un centru de mentenanță și reparații, iar avionul va rămâne indisponibil pentru aproximativ două luni. Cu toate acestea, activitatea companiei nu este semnificativ afectată, deoarece în timpul sezonului de iarnă numărul de zboruri operate este redus comparativ cu perioada estivală.
În România, doar patru avioane sunt înmatriculate cu motoare GTF de la Pratt & Whitney:
Două Airbusuri A321neoLR aparținând HiSky
Două Airbusuri A220-300 din flota Animawings
De asemenea, probleme similare afectează și aeronavele din seria E2 fabricate de Embraer, echipate cu același tip de motoare, însă astfel de avioane nu sunt înmatriculate în România.
1 Comentariu