Băncile din Cluj amendate de Protecția Consumatorilor: Anexele sunt scrise cu litere prea mici

 

Băncile din Cluj au fost amendate de Protecția Consumatorilor pentru diverse nereguli.

 

În urma actiunii de control, la 10 unitati bancare au fost constatate neconformitati pentru care au fost aplicate 13  sanctiuni contraventionale in valoare de 73.000 lei, fiind dispuse masuri de intrare in legalitate.

 

Principalele neconformitati se refera la unele anexe care fac parte integranta din contract (cererea de credit, fisa informatiilor personale, acordul de consultare a bazei de date, contractul riscuri bancare, planul de rambursare credit, contractele de ipoteca asupra conturilor) și care erau redactate cu fonturi greu lizibile, marimea caracterelor fiind mai mici de 12 puncte.

 

De asemenea, la întocmirea contractelor nu sunt folosite informații complete, clare si usor de inteles: Dobanda Anuala Efectiva (DAE), potrivit mentiunilor aratate in contract, se calculeaza pe baza ipotezei conform careia Rata Dobanzii remuneratorii aferente creditului si celelalte costuri vor ramane fixe in raport cu nivelul initial si se aplica pana la incetarea contractului. Aceasta ipoteza este incorecta atata timp, cat dobanda este variabila, deci poate scadea, in situatia in care valoarea indicelui de referinta sau alte costuri scad pe durata derularii creditului; operatorii economici utilizeaza termenul de Dobanda remuneratorie, termen care nu este intalnit in prevederile legale in vigoare; din contract nu rezulta clar serviciile care nu se comisioneaza prin perceperea comisionului unic, tipul de dobanda, nu se mentioneaza clar sumele restante la care se aplica dobanda penalizatoare, nu se mentioneaza conditiile care guverneaza calculul ratei dobanzii aferente creditului, conditiile si procedura pentru modificarea ratei dobanzii aferente creditului.

 

Alte nereguli privesc perceperea comisionul de administrare la valoarea creditului si nu la soldul acestuia, la contractele cu ipoteca imobiliara incheiate de un operator economic, se impune firma cu care se incheie asigurarea creditului, nementionarea valorii totale platibile de catre consumator (costul total al creditului accesat), lipsa specificarii in contracte a termenului de 10 zile in care banca este obligata sa notifice consumatorul, prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire, asupra cesiunii creantelor, lipsa registrului unic de control.

 

Reprezentanții Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor Cluj nu au specificat ce bănci au fost amendate.

Comentarii Facebook