Bosch echipează un tramvai din Cluj-Napoca cu un sistem de siguranță de ultimă generație, de coliziune frontală - Galerie FOTO
- Bosch echipează un tramvai cu un sistem de avertizare la coliziune frontală care asistă vatmanii în situaţiile critice din trafic
- Colaborare strânsă între Centrul de Inginerie Bosch din Cluj, Compania de Transport Public Cluj-Napoca și Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, sub patronajul primăriei municipiului Cluj-Napoca
- Tramvaiul echipat cu sistemului anticoliziune TFCW 2.0 funcționează ca un laborator, fiind folosit și pentru scopuri de cercetare și dezvoltare
Centrul de Inginerie Bosch din Cluj a anunțat joi, 18 mai 2023, în cadrul unui eveniment dedicat, echiparea unui tramvai din flota Companiei de Transport Public (CTP) Cluj-Napoca cu un sistem de avertizare la coliziune frontală dezvoltat de Bosch, numit Tram Forward Collision Warning (TFCW). Sistemul asistă vatmanii în situaţiile critice din traficul urban prin avertismente sonore şi vizuale, oferind, astfel, siguranţă sporită, atât pentru conducătorii de tramvaie, cât și pentru pasageri, sau pentru ceilalţi participanţi la trafic. Proiectul local, dezvoltat de Centrul de Inginerie Bosch din Cluj, împreună cu Compania de Transport Public Cluj-Napoca și Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, sub patronajul primăriei municipiului Cluj-Napoca, a ajuns în prima fază a implementării efective. Astfel, tramvaiul echipat cu ultima versiune a sistemului anticoliziune TFCW 2.0, va funcționa ca un laborator pentru dezvoltarea viitoarelor generații ale sistemului, el fiind folosit și pentru scopuri de cercetare și dezvoltare. Sistemul de avertizare anticoliziune pentru tramvaie sprijină conducătorii în situații critice. În trafic aglomerat sau în condiții de vizibilitate redusă, sistemul îl avertizează pe conducător cu privire la obstacolele de pe șine în timp util. Acest lucru le permite conducătorilor să evite accidentele, sau cel puțin să reducă în mod semnificativ daunele.
Foto: Mihai Boldijar, director general Robert Bosch S.R.L.
„Sunt mândru să reprezint astăzi compania Bosch, care crede cu tărie că tehnologia schimbă viitorul în bine și transpune în realitate sloganul “Tehnică pentru o viață”. Iată că astăzi avem onoarea și oportunitatea să punem în acțiune o soluție tehnică de ultimă oră în beneficiul și pentru siguranța comunității din Cluj-Napoca”, a declarat Mihai Boldijar, director general Robert Bosch S.R.L. și reprezentantul Grupului Bosch în România.
„Acest proiect este rezultatul unui parteneriat între mediul universitar, autoritățile publice locale și Centrul de Inginerie Bosch din Cluj, care a facut posibilă realizarea acestui proiect pilot”, a continuat Boldijar.
Foto: Emil Boc, primarul Clujului
„Viitorul inovării în Uniunea Europeană se scrie și la Cluj. Prin colaborarea de excepție din cadrul ecosistemului local de inovare reușim să producem sisteme de siguranță de ultimă generație. Și nu ne oprim aici. Continuăm să fim un laborator de generare de idei inovative și de soluții care să schimbe în bine viața oamenilor. Primăria a fost și va fi mereu aproape de dumneavoastră în susținerea proiectelor care generează plusvaloare și consolidează direcția orașului nostru de trecere de la Made in Cluj-Napoca la Invented in Cluj-Napoca”. a declarat dl Emil Boc, primarul municipiului Cluj-Napoca.
Sistemul TFCW, un succes în SUA și Europa, ajunge și la Cluj
Sistemul a fost dezvoltat de către Bosch Engineering GmbH, subsidiară a Robert Bosch GmbH, reprezentată în România prin Centrul de Inginerie Bosch din Cluj. Sistemul folosește tehnologii similare cu cele din industria auto, adică tehnologii avansate pentru asistența șoferului. Echipa globală care dezvoltă astfel de soluții pentru transportul feroviar numără printre membrii lor peste 20 programatori din Cluj-Napoca, angajați ai Centrului de Inginerie.
„Un lucru foarte important de menționat este faptul că fiecare oraș își are modelul specific de tramvaie și trasee locale, de aceea sistemul TFCW trebuie testat și adaptat fiecărui oraș și tramvai în parte. Atunci când implementăm tehnologia într-un oraș nou, începem prin a face mai multe runde de calibrare pentru a studia traseele și mediul din jurul acestora. Aici intervine expertiza inginerilor locali Bosch, care adaptează software-ul la specificul local, în acest caz, pentru traseele din Cluj-Napoca”, a declarat Tobias Matter, directorul Centrului de Inginerie Bosch din Cluj.
Sistemul TFCW este deja utilizat cu succes în peste 1500 de tramvaie din mai multe orașe din SUA, Australia dar și din Germania, Olanda, Cehia, Ungaria, de către diferitele companii de transport în comun. În România, primul proiect pilot de asistenţă activă pentru tramvaie a fost implementat în septembrie 2021 de către Centrul de Inginerie Bosch, în parteneriat cu Societatea de Transport Bucureşti, iar un al doilea proiect pilot a funcționat la Oradea la sfârșitul anului 2022. De astăzi, și Cluj-Napoca va avea un tramvai dotat cu acest sistem performant de asistență.
Foto: Tobias Matter, directorul Centrului de Inginerie Bosch din Cluj
Sistemul TFCW detectează, avertizează și ajută la prevenirea coliziunii frontale
Alcătuit dintr-o cameră multifuncțională, un senzor radar și o unitate de control, sistemul monitorizează traiectoria din față și orice obstacol posibil din fața vehiculului în timp real. În cazul în care detectează o potențială coliziune, acesta trimite un avertisment conducătorului.
Funcționarea sistemului poate fi extinsă cu acționarea automată a unei frâne de serviciu, în cazul în care conducătorul tramvaiului răspunde prea târziu sau nu răspunde deloc la avertismentul sistemului. Această funcție nu este activată pentru acest tramvai și vatmanul rămâne tot timpul în control. Combinarea datelor de la camera multifuncțională și de la senzorul radar cu rază medie de acțiune îmbunătățește detectarea obstacolelor și minimizează efectele condițiilor meteo. Principiul fuziunii de la senzori, adoptat din domeniul dezvoltării autovehiculelor automatizate, îmbină punctele forte ale mai multor tipuri de senzori, sporindu-se fiabilitatea și performanța sistemului. Acesta este modul în care Bosch Engineering reduce riscul de accidente și asigură o mai mare siguranță și eficiență în transportul public. Momentan, sistemul Bosch avertizează vatmanul cu privire la coliziunile frontale iminente și se lucrează la extinderea lui cu funcționalități noi și îmbunătățirea performanței.
Despre Centrul de Inginerie Bosch din Cluj
De la înființarea sa, Centrul de Inginerie Bosch joacă un rol din ce în ce mai important în marea transformare a sectorului de mobilitate. Prin expertiza amplă în ingineria software, hardware și mecanică și a fiabilității, dar și în planificarea vânzărilor, centrul contribuie la dezvoltarea unor produse și servicii excepționale și a unor soluții inovatoare bazate pe inteligența artificială, aplicate în domeniile conducerii automatizate, mobilitatea electrică și conectată. Datorită colaborării strânse cu alte centre de inginerie Bosch și cu fabrica Bosch din Cluj, cu birouri și laboratoare moderne în Cluj-Napoca, Jucu și București, centrul oferă soluții unice clienților din întrega lume. În anul 2023 Centrul de Inginerie Bosch sărbătorește 10 ani de activitate în Cluj împreună cu fabrica Bosch din Cluj. Această aniversare este marcată de o serie de activități dedicate angajaților din cele două entități și comunităților locale.
Mai multe detalii se regăsesc aici.
Grupul Bosch este prezent în România de peste 28 de ani și are în jur de 8.800 de angajați în șase entități. În 2021, Bosch a generat vânzări consolidate de 494 de milioane de euro pe piața din România. Vânzările nete totale, incluzând vânzările companiilor neconsolidate și livrările interne către companiile afiliate, au atins 1,7 miliarde de euro. Pe lângă centrul de cercetare și dezvoltare din Cluj și București și unitățile sale de producție pentru Soluții de mobilitate din Cluj și din Blaj, Bosch mai operează și o unitate de producție de Tehnologie industrială, localizată, de asemenea, în Blaj, precum și un centru de servicii de externalizare a proceselor de afaceri (BPO) în Timișoara. În București, Bosch operează un birou de vânzări pentru produsele sectoarelor Soluții de mobilitate, Bunuri de larg consum și Tehnologie pentru construcții și energie. În plus, o filială a BSH Hausgeräte GmbH, activă pe piața electrocasnicelor, are sediul, de asemenea, în capitala țării.
Informații suplimentare sunt disponibile online la www.bosch.ro
Grupul Bosch este un lider global în furnizarea de tehnologii și servicii. Acesta are aproximativ 421.000 de angajaţi în întreaga lume (status la 31 decembrie 2022). Compania a generat vânzări de 88,2 miliarde de euro în 2022. Operațiunile sale sunt structurate în patru sectoare de activitate: Soluții de mobilitate, Tehnologie industrială, Bunuri de larg consum și Tehnologie pentru construcţii şi energie. Lider în IoT, Bosch oferă soluţii inovatoare pentru case inteligente, Industry 4.0 și mobilitate conectată. Bosch urmărește viziunea unei mobilități sustenabile, sigure și incitante. Compania îşi foloseşte expertiza în tehnologia de senzori, software şi servicii, precum şi propriul cloud IoT, pentru a oferi clienţilor soluţii conectate integrate dintr-o singură sursă. Obiectivul strategic al Grupului Bosch este de a furniza inovaţii pentru o viaţă conectată, prin intermediul produselor și soluțiilor care ori conțin inteligență artificială (IA), ori au fost dezvoltate sau fabricate cu ajutorul ei. Bosch îmbunătățește calitatea vieții la nivel mondial prin produse și servicii inovatoare care generează entuziasm. Pe scurt, Bosch creează „Tehnică pentru o viață”. Grupul Bosch cuprinde Robert Bosch GmbH și cele aproximativ 470 de filiale și companii regionale din 60 de țări. Prin includerea partenerilor comerciali şi de service, reţeaua globală de producţie, inginerie şi vânzări Bosch acoperă aproape toate ţările din lume. Cu cele peste 400 de locații din lumea întreagă, Grupul Bosch a avut un statut de neutralitate din punct de vedere al emisiilor de carbon din primul trimestru al anului 2020. Baza pentru viitoarea creştere a companiei este puterea sa inovatoare. Compania Bosch are aproape 85.500 de angajaţi în cercetare şi dezvoltare în cele 136 de locaţii din lume, precum și aproximativ 44.000 de ingineri software.
14 Comentarii
Cum "dezvoltam impreuna tehnologiile viitorului", "sistemul TFCW un succes", "este deja utilizat cu succes"? Asta-i ca cercetarea romaneasca - e excelenta, dar lucrarile romanilor au fost plagiate de altii inainte sa apara.
Hai sa rezolvam o problema inexistenta
NU fiți rai,Boc are grija de cetățeni,nu doarme noaptea de grija lor.Așa ca dragi participanți la traficul stationar auto aveți grija cu cine votați,eu as vota mai bine cu tramvaiul…
@Sa te voteze vatmanul tramvaiului: Stimabile, daca vreti o schimbare nu asa se face, nu absenta de la vot, nu "n-am cu cine vota, oricum tot ala iese, o furat da o si facut, macar e clujean", nu domnule! Daca vrei schimbare iesi la vot si voteaza, nu-ti anula buletinul de vot, trebuie sa avem determinare sa scapam odata pentru todeauna de pacostea… Citeste mai departe
că să știe că-i ca cum sorele pe ceru șâ lună in nopte că domnu Boc ca-rei profiezor die univerzităț die advocaț șâ procoror ni-e plimentează di ahestea pentru ca să nu ni lovește tranvaiu care dacă t-io pălit numa rămîne din om nici răhatu die analize, că ti-e lovește ca cum trenu pozdări ti-e face că mare om care are griji die omini să nu pățască… Citeste mai departe
O inutilitate. In ultimii 10 ani au fost cel mult 3 accidente in care tramvaiul a lovit ceva. In marea majoritate a cazurilor tramvaiul e lovit de alte masini nu masinile lovite frontal de tramvai.
@ : Ehee, din astea iasa banul gros , vorba aia: "să mânca și gura Lui" Maestru Boc. Mai un beton, un platan, niste lumini strobo si ferice, wc-uri eco smart , punct info turistic, restul ce conteste?
@ : Trebuie spalati niste bani
Oare pe când se echipează și cu ceva suspensie normala. Ca trec astea pe lângă tine și se aude infernal. Nici gândurile nu ți le mai auzi pana pleacă . Cel puțin mizeriile astea românești. Ca tramvaiul ăla polonez nu se aude.
@Dan: Nu de la suspensii e zgomotul ci de lucraile de calitate , cand s-au investit sute de milioane de Euro , prin 2010 cand s-a schimbat intreaga l;inie de treamvai a orasului
@Dan: Nu s au mai luat din Polonia, s au luat din Romania, unde sunt facute la Arad, niste naspeturi, asa e, suna ca draq
Calitate romaneasca, trebuie spalati bani
In tarile nordice toate tranvaiele au senzor din asta, plus ca sunt electrice si gratis calatoria.
@Ghita : E greu sa citesti, analfabetule. Va dat liber de la capsunit?