Cât va costa metroul Clujului și de ce este ”ușor”. Metroul din Cluj va transporta 15.200 călători/oră
Primăria Cluj-Napoca a lansat licitația pentru proiectarea și execuția metroului ușor din Cluj-Napoca. Valoarea este de 6,6 miliarde lei fără TVA, una dintre cele mai mari investiții în infrastructura de transport europeană, scrie Asociația Pro Infrastructura.
Metrou Cluj: Trenurile vor transporta 15.200 călători/oră
Metroul din Cluj va avea 20 km în prima fază, pe care vor exista 19 stații.
Capacitatea de transport maximă va fi de 15.200 călători/oră și pe sens la frecvență maximă (1 tren la 90 de secunde, deci 380 călători/tren și 40 trenuri/oră).
Față de metroul din București, trenurile vor fi mult mai scurte: trei vagoane, față de șase câte are un tren de metrou în București. Lungimea unui tren de la Cluj va fi de 51 m, față de 112 m la București, iar capacitatea maximă (număr de pasageri) va fi per tren la Cluj mai mică decât la București. Pe de altă parte, frecvența trenurilor va fi mai mare la Cluj.
”Până în 2026 este fezabilă DOAR realizarea structurii (săpătura) galeriilor și stațiilor pe intervalul Sfânta Maria-Sopor, plus depoul, deci NU se va putea circula! Finanțarea este asigurată doar pentru această primă etapă. Impactul șantierului asupra cetățenilor este semnificativ, cu trafic rutier închis minim un an. Provocări tehnice majore: sol instabil în centrul plin de clădiri de patrimoniu și filon de sare în zona Piața Mărăști.
Contractul va fi semnat cu un singur antreprenor și acoperă tot ce este necesar, mai puțin trenurile care se comandă separat. Data limită de depunere a ofertelor este 9 mai.
Metrou Cluj: Trenurile vor fi lungi de 51 metri, cu 3 vagoane și capacitate maximă 540 persoane
Proiectul are 3 faze. Primele 9 stații (din totalul de 19), secțiunea Sfânta Maria-Europa Unită, plus depoul Sopor sunt denumite "Faza 1", Finanțarea acestei etape este din PNRR și Programul Operațional Transport în proporție de 66%.
Fazele 2 (extensia spre Mănăștur și Florești) și 3 (spre Bd. Muncii) vor fi construite ulterior, iar primăria va privi către autoritățile de la București pentru bani.
Deși studiul de fezabilitate este calitativ, termenele de execuție prevăzute în el nu vor fi respectate. Jalonul din PNRR este totuși realizabil, adică doar structura de rezistență (tunelurile și stațiile fără finisaje) să fie terminată în 2026. Contractul însă trebuie semnat anul acesta și jumătate din lucrări trebuie să fie gata în 2024 (condiționalități PNRR).
Metroul clujean este "ușor", trenurile vor fi lungi de 51 metri, cu 3 vagoane și capacitate maximă 540 persoane, similare tramvaielor, față de 112 metri cu 6 vagoane și aproape 1200 persoane în Capitală.
Trenurile vor fi complet automate (driverless), frecvența maximă fiind de 90 de secunde.
Impactul asupra cetățenilor va fi foarte mare. În perioada de șantier bulevardele 21 Decembrie, Moților și Memorandumului vor fi închise traficului auto minim un an. Doar autobuzele vor circula pe culoare speciale.
Sperăm să avem noroc de un antreprenor puternic, serios și flexibil în negociere (i se cere să semneze contractul pe tot proiectul cu finanțare asigurată doar pe sfert) care va face față provocărilor financiare dar și tehnice, centrul orașului fiind sit arheologic de grupa A, plin de clădiri inestimabile pe un sol instabil, în zona Piața Mărăști fiind un masiv de sare în subteran.
Cerem responsabililor să deruleze urgent licitațiile pentru exproprieri și supervizare, apoi să vină rapid cu avizele și autorizațiile. Solicităm companiei de transport public să gândească modele de transport eficiente pe durata lucrărilor, iar ulterior să coordoneze traseele de suprafață învechite, datând din celălalt regim, cu noua rută subterană”, au explicat cei de la Asociația Pro Infrastructură.
19 Comentarii
Este altul mai bun decât BOC?
@Antonia.: da, nevasta-sa
Minciuni de la primărie ca va spală creer si votați boc napoi ;)
Autostrada Transilvania de 400 si ceva de Km a inceput in 2004 cand inca mai era forta de munca disponibila in Romania si iata ca in curand se vor implini 20 de ani si nu s-a construit nici jumatate!Haideti sa ne inchipuim cum va arata orasul nostru (comoara) peste 10 ani cand proiectul acesta megalomanic va fi abandonat din lipsa de finantare!
Doar interese oculte sau minti bolnave ar putea sa-si imagineze orasul blocat pe toate axele ani de zile! Cineva trebuie sa-i trezeasca la realitate pe cei care au gandit un astfel de proiect care depaseste cu mult posibilitatile fizice si financiare ale orasului!
21 Decembrie ?! pai nume acume l/au refacut, asfaltat, tunat !
Ioi, nu se poate, ioooi!
Sape din nou si strica la ele, ioooi!
Dupe ce sapa la ele si face canal la asta metrou, trebe sa apuce sa ape din nou la cale manastur si tote acele, ioooi.
Tote pe rand ca sa vine banul gramade, iooooi!
Ii mai ieftin sa faceti un Metrou Goldyn Maieu in Someseni sau la Ratul Ghibolilor .
Inghititi galusca? Cum sa blochezi artera est vest fara o centura sau inel de ocolire? Vreti omleta cu oua de Tarcea si Parcea? Sau de gasca de Rachitele? Iata ce se anun ta in prag de alegeri 2024, oras blocat de metrou, alegeti Boc ca el o inceput, el sa termine, ca daca vine altul astupa tunelul si nu ne mai da metrou. Rugati-va sa-l agate cu ceva… Citeste mai departe
Mno ca a-ți mai pus de un articol cu metraul lu peste prăjit
Sunt oameni penticostali ! .
sau
D'Ale Carnavalului ?.
Adica ne facem metrou pe bani europeni, dar numai pana la stadiul de tunel necirculabil?
Cui foloseste asa ceva?
Ca sa nu se piarda aceasta frumoasa poveste. Listati stirea si bagati-o intr-o sticla si da-ti drumul pe Somesul navigabil. Cand o ajunge in mare cineva penste 50 de ani o sa rada mult pe aceasta anecdota marca BOC.
incapem cu masina in metro?
Mai prostalailor, de unde 3,14zda mamii voastre scoateti cifrele astea?! Credeti ca toata lumea e tampita si oarba la hotia pe care o faceti?! Ati furat cu carul la modernizarea unui tramvai care nu are nici un rost in Clujul actual iar acum vreti sa furati cu trenul pentru un metrou care nu isi mai gaseste utilitatea. Cine va circula cu metroul… Citeste mai departe
@toth jotzobag: Corect si la obiect. Scopul e sa scurga bani spre unii si altii, de la proiecte de pre ante feza si studuiul NaCl cristalizat la lucrari ample date si alea unora. Utilitate zero.
Ce le da la astia sa scrie periodic abureli.? Gratis pe bus, si mancare la cantina
Deci faza 1 acopera fix ce nu este necesar:))) Centrul... Cum ajungi acolo ce mai conteaza?:)))))))))))))))))))))))))))))))))
Vorbe…