Cluj: Tramvai metropolitan, de la Jucu la Căpușu, prin Apahida - Cluj-Napoca și Florești. Înlocuim metroul?
Folosirea liniei de tramvai din Cluj-Napoca a scăzut foarte mult în ultimii ani, pentru că s-a schimbat zona rezidențială și industrială, se arată în Planul de Amenajare a Teritoriului Județului Cluj (PATJ).
”Ca urmare a schimbării locației spațiale a principalelor zone rezidențiale și industriale, la nivelul municipiului Cluj-Napoca și ZMCN, în utlimul deceniu s-au modificat și fluxurile principale de călători. Astfel că, în prezent, cea mai mare intensitate se regăsește pe axa est-vest, fapt ce determină subutilizarea actualei linii de tramvai, pe direcția nord-est – sud-vest și suprautilizarea celorlalte mijloace de transport pe direcția est – vest. Popunere – construirea și amenajarea unei noi linii de tramvai între Jucu și Căpușu, etapizat: faza 1 Aeroport – Florești, faza 2. Florești – Gilău; aeroport – Apahida; etapa 3. Gilău – Căpuș - Apahida – Jucu”, precizează experții care au realizat Planul.
Culmea este că acest tramvai ar lua locul metroului propus de Emil Boc.
Pentru Cluj-Napoca se propune extinderea liniei de troleibuz. ”Rețeaua de transport public urban este subdimensionată la nivelul liniilor de parcurs cu troleibuzul, aceasta nefiind prezentă în cartiere precum Grigorescu, Baciu, Zorilor, Bulgaria și Dâmbu Rotund. Acest fapt determină supra utilizarea transportului cu autobuzul și creșterea nivelului de poluare în aceste zone. Propunerea: extinderea rețelei de transport cu troleibuzul pentru a deservi aceste zone rezidențiale.
În municipiul Cluj-Napoca nu există o rețea unitară de piste pentru bicicliști, ci doar secvențial, fapt ce determină discomfort, grad redus de siguranță al acestui tip de transport și grad redus de atractivitate pentru populație. Propunere: extindere a infrastructruii de piste de biciclete pentru a crea o rețea unitară”, se mai arată în raport.
Una dintre deficiențe este și faptul că ”programul de circulație prin transport public metropolitan este limitat până la ora 23:00, deplasarea pe timp de noapte fiind realizată prin mijloace proprii sau cu taxi, fapt ce crește costurile de deplasare”.
Care este nivelul de accesibilitate al locuitorilor din comunele Zona Metropolitană la transportul în comun
Transportul public în județul Cluj este administrat și organizat atât la nivelul fiecărei unități administrative urbane (cu excepția orașelor Câmpia Turzii, Huedin și Gherla), cât și la nivel județean (prin curse interurbane). La nivel județean, transportul public rutier este deservit de 28 de operatori de transport (Tabel 68) organizați cu activitatea în cadrul autogărilor/stațiilor din cele 6 centre urbane existente. Mai mult, transportul public este realizat la nivel județean și prin intermediul căilor ferate, principalul furnizor de servicii de transport feroviar fiind SN CFR SA. Compania de Transport Public din Cluj-Napoca gestionează atât transportul public urban în cadrul municipiului, cât și transportul public în zona metropolitană, prin linii dedicate de transport cu tramvaiul, troleibuzul și autobuzul (în intravilanul municipiului Cluj-Napoca) și linii dedicate de transport cu autobuzul (în zona metropolitană).
Din punct de vedere al suficienței infrastructurii de transport public la nivel județean și la nivelul ZMCN, trebuie menționate câteva aspecte particulare referitoare la gradul de accesibilitate al localităților rurale din ZMCN:
Nivel de accesibilitate al localităților din inelul 1 al ZMC (43 localități în cadrul a 7 UAT-uri rurale, cu o populație totală de 59387 locuitori în anul 2011)
- 2 (4,65%) localități deservite cu trei tipuri de transport public – metropolitan, interurban și feroviar – Apahida, Baciu, în anul 2011, întrunind împreună o populație de 12066 locuitori (20,32%).
- 9 (20,93%) localități deservite cu două tipuri de transport public – metropolitan și interurban – Câmpenești, Corpadea, Pata, Sânnicoară, Chinteni, Deușu, Florești, Luna de Sus, Feleacu, în anul 2011, întrunind împreună o populație de 27719 locuitori (46,68%).
- 3 (6,98%) localități deservite cu două tipuri de transport public – metropolitan și feroviar – Dezmir, Mera, Suceagu, în anul 2011, întrunind împreună o populație de 4234 locuitori (7,13%).
- 1 (2,33%) localități deservite cu două tipuri de transport public – interurban și feroviar – Rădaia, în anul 2011, întrunind o populație de 161 locuitori (0,27%).
- 10 (23,26%) localități deservite cu un singur tip de transport public – metropolitan – Sub Coastă, Feiurdeni, Sânmărtin, Popești, Săliștea Nouă, Tăuți, Sălicea, Ciurila, Gheorghieni, Vâlcele, în anul 2011, întrunind împreună o populație de 4406 locuitori (7,42%).
- 0% localități deservite cu un singur tip de transport public – feroviar
- 5 (11,63%) localități deservite cu un singur tip de transport public – interurban – Bodrog, Vechea, Gilău, Someșu Cald, Someșu Rece, în anul 2011, întrunind împreună o populație de 8782 locuitori (14,79%).
- 13 (30,23%) localități nedeservite de nici un sistem de transport public – Măcicașu, Pădureni, Săliștea Veche, Satulung, Corușu, Filea de Jos, Filea de Sus, Pădureni, Pruniș, Săliște, Șutu, Casele Micești, Sărădiș, în anul 2011, întrunind împreună o populație de 2019 locuitori (3,40%).
Concluzii:
a. 4,65% din localitățile rurale din primul inel al ZMCN, populate la nivelul anului 2011 cu 12066 locuitori (20,32%), au la dispoziție trei sisteme de transport public pentru efectuarea deplasărilor zilnice (metropolitan, feroviar și interurban)
b. 30,23% din localitățile rurale din primul inel al ZMCN, populate la nivelul anului 2011 cu 32114 locuitori (54,08%), au la dispoziție două sisteme de transport public pentru efectuarea
deplasărilor zilnice (metropolitan și interurban, sau metropolitan și feroviar sau interurban și feroviar)
c. 34,89% din localitățile rurale din primul inel al ZMCN, populate la nivelul anului 2011 cu 13188 locuitori (22,21%), au la dispoziție un singur sistem de transport public rutier pentru efectuarea deplasărilor zilnice (metropolitan sau interurban)
d. 30,23% din localitățile rurale din primul inel al ZMCN, populate la nivelul anului 2011 cu 2019 locuitori (3,40%), nu au la dispoziție nici un sistem de transport public pentru efectuarea deplasărilor zilnice.
Nivel de accesibilitate al localităților din inelul 2 al ZMC (59 localități în cadrul a 11 UAT-uri rurale, cu o populație totală de 28498 locuitori în anul 2011)
- 7 (11,86%) localități deservite cu două tipuri de transport public – interurban și feroviar – Juc-Herghelie, Bonțida, Răscruci, Gărbău, Nădășelu, Cojocna, Boju, în anul 2011, întrunind împreună o populație de 8897 locuitori (31,22%).
- 0% localități deservite cu un singur tip de transport public – feroviar
- 29 (49,15%) localități deservite cu un singur tip de transport public – interurban – Jucu de Sus, Gădălin, Jucu de Mijloc, Vișea, Borșa, Borșa-Cătun, Ciumăfaia, Vultureni, Băbuțiu, Făureni, Șoimeni, Sânpaul, Mihăești, Șardu, Topa Mică, Turea, Viștea, Tureni, Mărtinești, Aiton, Rediu, Cara, Iuriu de Câmpie, Moriști, Căianu, Bărăi, Căianu Mic, Căianu Vamă, Vaida Cămăraș, în anul 2011, întrunind împreună o populație de 15330 locuitori (53,79%).
- 23 (38,98%) localități nedeservite de nici un sistem de transport public – Coasta, Tăușeni, Borșa-Crestaia, Giula, Bădești, Chidea, Berindu, Sumurducu, Cornești, Ceanu Mic, Comșești, Micești, Petreștii de Jos, Crăești, Deleni, Livada, Petreștii de Mijloc, Petreștii de Sus, Plaiuri, Boj-Cătun, Cuci, Straja, Văleni, în anul 2011, întrunind împreună o populație de 4271 locuitori (14,99%).
Concluzii:
a. 11,86% din localitățile rurale din al doilea inel al ZMCN, populate la nivelul anului 2011 cu 8897 locuitori (31,22%), au la dispoziție două sisteme de transport public pentru efectuarea deplasărilor zilnice (interurban și feroviar)
b. 49,15% din localitățile rurale din al doilea inel al ZMCN, populate la nivelul anului 2011 cu 15330 locuitori (53,79%), au la dispoziție un singur sistem de transport public rutier pentru efectuarea deplasărilor zilnice (interurban)
c. 38,98% din localitățile rurale din al doilea inel al ZMCN, populate la nivelul anului 2011 cu 4271 locuitori (14,99%), nu au la dispoziție nici un sistem de transport public pentru efectuarea deplasărilor zilnice.
Județul Cluj are o tendință de dezvoltare axială de-a lungul culoarului Someșului Mic unde sunt localizate și principalele centre urbane ale județului. De-a lungul acestui culoar, s-au localizat și principalele parcuri industriale ale județului, fapt ce determină navetismul forței de muncă. Pe fondul inexistenței încă a unei infrastructuri rutiere corespunzător dezvoltată și conectată, se înregistrează numeroase ambuteiaje în traficul zilnic și timpi mari de parcurs ai unor distanțe relative scurte, se impune valorificarea potențialului oferit de infrastructura feroviară existentă. În acest context, în afara trenurilor regulate de transport pasageri pe calea ferată, organizate de către principalul furnizor SN CFR SA se impune și organizarea transportului feroviar metropolitan prin achiziționarea unor platforme de tip automotor compuse din 2-3 vagoane care să circule conform unui orar prestabilit care să nu perturbe traficul current pe calea ferată (pasageri și marfă) cu precădere la orele de vârf (06:00-09:00 și 15:00-18:00) pe următoarele rute: Huedin – Cluj-Napoca și retur, Dej – Cluj-Napoca și retur, Câmpia Turzii – Cluj-Napoca și retur, Dej – Apahida – Câmpia Turzii și retur. Prin implementarea acestui sistem de transport s-ar reduce considerabil presiunea asupra sistemului de transport rutier, ar scădea poluarea, ar crește conectivitatea localităților traversate de calea ferată și ar apărea ca oportunitate și necesitate modernizarea infrastructurii feroviare (pentru creșterea vitezei de deplasare), și nu în ultimul rând ar crește mobilitatea forței de muncă și capacitatea de transport a forței de muncă. Astfel că, localizarea forței de muncă nu ar mai fi un criteriu determinant în localizarea activităților economice.
Una dintre concluziile experților este că ”introducerea rutelor de transport metropolitan reprezintă un factor cheie în coagularea dezvoltării integrate a zonei metropolitane. În cazul municipiului Cluj-Napoca este într-un stadiu mai avansat, în timp ce în cazul municipiului Dej este la nivel incipient.
Transportul metropolitan nu acoperă încă toată zona metropolitană, conform cu configurația ZMCN, aceasta extinzându-se maxim până la localitățile din al doilea inel”.
56 Comentarii
fara apahida si gilau ca aia vor fura FERUL...
Peste putin timp de la Cluj vom zbura pe luna. Am epuizat deja toate posibilitatile de transport. E bine ca avem imaginatie.
CLUJ - un judet controlat de mafia PNL-ista sufocat de proiecte SF, unele chiar penibile si nerealizabile, in timp ce viata reala este sufocata de incompetenta, trafic penibil cu sensuri giratorii pe post de pasarele si coruptie ajunsa pana in maduva oaselor. Noroc cu alegatorii ca sunt mai prosti ca voi si voteaza omul care promite nerealizabilul.
@Punct: si ce e asa de sf in proiectul asta?
@virgula:
Probabil s-a referit la faptul ca e nerealistic pentru Romania sa promiti asa proiecte de anvergura, considerand ca singurele proiecte mari realizate in anii recenti sunt cele care atrageau interesul personal al anumitor oameni.
@virgula: Simplu, nici stranepotii tai nu o sa le vada. In rest sunt palpabile, o sa le auzim zi de zi, in campanie electorala. De exemplu, vezi pe Somes vreo gondola, salupa, vaporas sau hidrobicicleta? Si au trecut 16 ani.
Acum 5-6 ani Boc promitea tramvai pana in Floresti, inloc de tramvai a facut o firma de ridicat masinile propriilor votanti si recomanda transportul pe bicicleta sau elicopterul.
Oricum, daca ar duce linia de tramvai peste strada, asa cum e acum, ar rezolva fix un *****, pentru ca tramvaiul ar sta in trafic intre masini, exact ca un autobuz.
@Marius G.: “inloc”
Tu ce limbi dai, prostache?
Limba romană e cea mai tare.
@Io:
Asta faci tu in pauza de laba ?! Corectezi postari la altii..
Trist.
@Marius G.:
Bine dl. Boc! Arata-le cum sta treaba! Se vad rezultatele bune dupa fiecare mandat executat de catre dumneavoastra! Sa fiti sanatos, de restul ne ocupam noi, cetatii constienti, si o sa va asiguram multe mandate de acum incolo. Mii de multumiri!
@Dudu: postac nenorocit
@Dudu: cu cat se plateste un asemenea omagiu?intreb pentru un amic fara scoala si fara serviciu asa ca dumneavoastra,
Schimbam,dar nu cu un alt soldovean,plingaciosul Ungureanu.Ne-am lamurit cu doi pina acum,Funar banateanul,si Apostu,zis fifty-fifty.ramas definitiv in memoria orasului”comoara”ca distrugatorul Pietei Universitatii.Decit soldoveanul mai bine piticul.Tot astept ceva candidati sa iasa in fata,din pacate mai nimic,se stie,opozitia in capitala coruptiei… Citeste mai departe
@Postacul neutru: Alegerea raului cel mai mic - mentalitate de tara bananiera si corupta.
@Postacul neutru: ce conteaza de unde esti ma inapoiatule?
Subiect de electorale? Asta e noul slogan? Somes navigabil, Tunelul Timpului Primarie Regionala, telecabina Cetatuie- Turnul Croitorilor, Aqua-Jurasik Park Galactic, si alte bazaconii din trecutul electora, mai adaugam si asta cu Tramvaiul Metropolitan? Oamenii buni, sa schimbam garniturile de masina de mintit ca vine teleportalea si ne prinde cu zero… Citeste mai departe
pe el scrie
VOTATI BOC!!!!!!!!!!! :)))
Macarale
rad in soare argintii
macarale in zori de zi
pa albastrele carari
o macara incetineeel
ti-a adus un biletel
il prinzi iute si-l citesti
pe el scrie
BUNA ZIUA LA PUBLICUL GENERAL,
Numele meu este TATARIS Sunt din Moldova.
Vreau să-mi împărtășesc mărturia lumii despre cum mi-am vândut 1 rinichi și am devenit bogat, am fost cândva o femeie săracă și femeie când am dat publicitate pradhan pe internet am aplicat prin e-mail medicii Pradhan pe internet și am devenit donatorul lor .
Am donat… Citeste mai departe
@TATARIS: tu ar trebui sa fii arestat pt mesajul asta
Proiecte megalomane venite de la niste incopempetenti care in 16 ani nu au fost in stare sa faca un pasaj in sensul giratoriu Marasti desi comunistii le-au lasat totul pregatit fara instalatii subterane.
Personal insa as prefera tramvaiul in locul metroului, si ca mine is multi, desi Boc a demonstrat ca poate face si metrou.
@RaDu: Asa este, ce fain in metrou, in 10 min. esti din Gilau in Cluj, sub coada cailor lui Matei si Mihaiu. A demonstrat. Din mecla.
@RaDu: inca nu a demonstrat nimic
@RaDu: deci boc chiar plateste postaci :)) nu-mi vine sa cred
Absolut nimic despre faptul ca autogara din Cluj e o mizerie? Cat ii mai tine Dumnezo pe mincinosii astia?
"precizeaza expertii". astia is expertii lui boc, carora le-a dat de cand e primar milioanele de euro si orasul are exact aceeasi infrastructura din anii 90. pe cine mai prosteste pacaliciu asta? PNL = PSD, sper ca se stie :))
@?: Nu si au dat seama acu @10 ani cand au modernizar liniile de tramvai ca nu prea mai reprezinta o necesitate...A dat bine la voturi
Rapid un milion de euro pentru studiu de fezabilitate valabil 3 ani. Rapid, rapid, sa nu pierdem ocazia.
Extinderea liniei de tramvai a fost propusa inca din 2007-2008, dar nu a fost luata in considerare de conducatorii Clujului si ai Florestiului. Au fost propuse 2 tronsoane noi: depoul de tramvaie Manastur - cartier Eroilor Floresti (prin spate la Polus) si Baritiu - Marasti - Aeroport - Agro Transilvania. S-a optat pentru reabilitarea liniei existente… Citeste mai departe
doar saracii merg cu tramvaiul si cu busul.
@Mihai: "sarakii"
@Mihai: normal.ma-ta e purtata prin parcuri,paduri in masini de lux de catre marii pesti ai Clujului.
@Mihai: doar saracii mananca la fast food si se etaleaza cu masini scumpe.
Super! Ar fi perfect sa reuseasca - sa pregateasca infrastructura pentru un asemena proiect. Tramvaiul este foarte fiabil + bate prioritatea in multe locuri. Nu-i inteleg pe astia nemultumiti, la orice proiect initiat.. se gasesc reprosuri. De ce plm n-ati studiat voi ca sa ajungeti in ipostaza in care gestionati astfel de lucruri, nime-n drum.
@Alex: Tu inca crezi in Mos Craciun? :))))
@Kyro: lasa-l ba, Alex ala se duce cu 2.5 lei pana in floresti ca e mai ieftin cu 10 bani morcovu mare si gros
@Alex: Pe tine te-o platit boc sa scrii pe site-uri? Tu ai trait in alt oras de 10 ani? Ce s-a intamplat nou in Cluj in domeniu de infrastructura in afara de minci? Metrou, pasaj taietura turcului, pod rasaritului, podul de la gara, parking gara, autogara, centuri, piste de biciclete, parcari suficiente, reducerea poluarii !!! A facut Boc ceva in sensul… Citeste mai departe
Si tramvaiul, o sa se transforme incet in telegondola, apoi, in tiroliana, in liane verzi si cam atat...basme, povesti si dume de prostit copiii prosti, oricum, problema este ca o gramada de votanti mai cred astfel de "promisiuni smart" si nesustenabile la nivelul judetului Cluj...foarte trist
@putin altfel...: Vii sa spargem niste seminte?
dupa ce dispar banii din studiul de ciordit capitalist
@bula: mafia pocaitilor din cluj trebuie sa supravietuiasca!!!!!!!
@Mihai: aici is toti mana in mana, de aceea nu se ridica niciun contracandidat serios la primarie, Ungureanu ala e o gluma.
ahahahaha