Cum arată noul Aeroport din Istanbul, de unde turcii conectează lumea. A costat cât 11 autostrăzi în România - FOTO
Aeroportul din Istanbul este în sine un obiectiv turistic. În numai cinci ani de lucru, turcii au reușit să construiască un aeroport al viitorului, care este acum numai pe jumătate funcțional, dar este un adevărat oraș. Pentru că pun preț pe confortul pasagerilor, s-a lucrat foarte mult și la detalii, de la faptul că este un ”silent airport”, adică nimeni nu urlă în permanență la sistemul de sonorizare după pasagerii întârziați, până la condițiile în care sunt primiți călătorii, faptul că au la dispoziție un hotel cu sute de camere, un duty free cât un mall și porți de îmbarcare inteligent gândite.
Aeroportul din Istanbul este important pentru clujeni deoarece este o poartă prin care se poate ajunge rapid spre sute de destinații din toată lumea. Turkish Airlines zboară de la Cluj-Napoca spre Istanbul de 3 ori pe săptămână, dar va zbura în fiecare zi. Din București, compania turcească zboară de trei ori pe zi. Creșterea numărului de zboruri vine la capătul unui plan pus la punct acum mulți ani, prin care Aeroportul din Istanbul devine cel mai important hub aerian din regiune.
Turcii au închis vechiul Aeroport Atatürk, care era unul foarte mare, tocmai ca parte a planului de dezvoltare. Toate zborurile au fost mutate pe Aeroportul Internațional Istanbul. Construcția acestuia a început în 2013 și deja a fost dat în folosință jumătate, un terminal cu o capacitate de 90 de milioane de pasageri și două piste. La finalizare, Aeroportul va putea acomora 200 de milioane de pasageri și va avea zboruri spre 300 de destinații din toată lumea.
Până la începutul anului 2020 va fi finalizată a treia pistă de aterizare / decolare, iar până în 2022 va fi terminată și a patra pistă și un nou turn de control. Al doilea terminal va fi dat în folosință până la finele anului 2022, cu a cincea pistă și un nou turn de control, al treilea la număr. Tot complexul va fi finalizat la finele anului 2028, cu a șasea pistă și un terminal satelit.
Potrivit unui raport al Consiliului Internaţional al Aeroporturilor – regiunea Europa (ACI Europe), în februarie 2018, Aeroportul Ataturk era în top cinci aeroporturi care au avut o creștere a numărului de pasageri cu o rată de 17.7%. Aeroportul a fost în 2018 pe locul cinci în Europa în privința numărului de conexiuni directe și a volumului de zboruri, iar acest lucru va crește.
Azi, de pe noul Aeroport din Istanbul sunt oferite 146 de destinații spre diferite continente și într-un interval de trei ore sunt dispobile legături spre mai mult de 120 de țări, peste 60 de capitale. În momentul în care tot aeroportul va fi funcțional vor fi peste 350 de destinații operate, ceea ce este incredibil.
Acestea ar fi cifrele, dar senzația când ajungi în noul Aeroport este una de grandoare și de lucru făcut cu cap. Turcii au fost atenți de la modul în care arhitecții cu gândit acoperișul, la nevoia de spațiu, și până la cele mai mici lucruri. Apropo, noul Aeroport are niște guri de aerisire cu aer proaspăt la care dacă te uiți și afară este lumină se vede din orice poziție o semilună, simbol aflat și pe steagul național.
Revenind la Aeroport, spațiile sunt grandioase și nimeni nu se simte înghesuit. Când va fi finalizat, Aeroportul va acoperi o suprafață de 76,5 milioane de metri pătrați, iar investiția totală se va ridica la 10,2 miliarde de euro. Ca să înțelegem mai bine nivelul, în România, 10 miliarde de euro ar costa construcţia a 11 autostrăzi din masterplanul Ministerului Transporturilor, însumând 1.200 km de autostradă.
Legătura cu Istanbulul acum se face cu mijloacele de transport în comun sau cu taxiul, dar în curând va fi dat în folosință un metrou pe distanța de 35 de kilometri.
Zona de duty free va mulțumi pe orice împătimit al shoppingului, având 53.000 metri pătrați, cu brandurile cele mai celebre din lume, iar pentru gustări și băuturi este un alt spațiu uriaș de 32 de mii de metri pătrați. Cei care zboară cu legătură, iar timpul de așteptare este mai lung, pot apela la hotelul cu 451 de camere din interiorul Aeroportului.
Zona de lounge este greu de descris în cuvinte. Practic sunt patru lounge -uri, în care pasagerii sunt răsfățați cu mâncare și băuturi. Sunt și zone de relaxare pentru pasagerii care plătesc mai mult și vor confort mai mult, chiar și camere de odihnă, cu dușuri.
Parcarea nu este de neglijat, având o suprafață de 1.266.000 mp, cu o capacitate de 40.000 de autoturisme o dată.
La finalul proiectului, Aeroporul din Istanbul va avea 225.000 de angajați. Timp de 25 de ani, Aeroportul este gestionat de IGA, un grup format din companiile Kalyon, Cengiz, Mapa şi Limak, iar după această perioadă aeroportul va intra în exploatarea statului.
10 Comentarii
Normal că numa unui don profiezor de univerzităț la Cluj di o făcut aroport din ahesta așe cinaș cu fotol si cu di tăte pentru omu ostinit care schimbă avion că so gîndit la tăt omu c-ăi strein sa-u romîn să hodine o țîră c-ăi greu aieru de la înălțîme ca așe îi și la munte sus in vîrfu lui da bine îi la poale cu oxijenu mult si gros. Șî o face șî la… Citeste mai departe
Cineva, mai mulți postaci acum 2 săptămâni comentau ca idioții inculți ca n-ai ce vedea in Istanbul și se și întreceau in prostie. Vai mama lor.
Stiri de Cluj...Stiri de Istambul... Tot acolo este:))) Acuma pot dormii linistit, pana acuma ma tot intrebam cum arata aeroportul din Istmbul si nu puteam dormii.
@cici: uite unul dintre cei amintiți mai sus.
“Istambul”
“dormii”
“Istmbul”
Ești unic.
@Tot eu: mai scuteste-ne ma Pruteanu, vezi ca iti dispare natia si limba de pe planeta si tu stai sa corectezi. fraier cu acte in regule.
@carmen:
“in regule”
Te gândeai la regulat?
Cum sa compari investitia cu valoarea autostrazilor din Romania?Aici au fost umflate preturile din cauza spagilor care au fost nevoiti sa le dea constructorii politicului romanesc + banii furati pe ici-colo.
@z: si pe vremea lui cuza tot asa ati facut....din 20-30 la suta se intoarce la partid
@andi:
Cu C mare, nu e caca ca și tine, e domnitorul Cuza, bhai, călărețul roman cu pur sânge, nu pe măgar venit din stepa.
@Acelasi: C mare de la Cartofor, C urvar, S mare de la Spagar? Oare de aceea s-a decis sa chemam regi de origini germane dupa Domnia pur sange?