Miercuri 18 Decembrie

De ce crește prețul la motorină: Cât de mult e afectată România și ce prețuri sunt azi în Cluj-Napoca


Sunt ultimele 17 zile în care benzinăriile mai pot aplica voluntar reducerea cu 50 de bani la carburanți, iar prețurile la motorină au tot crescut față de cele la benzină, ajungând în medie cu 30 de bani sub nivelul din 1 iulie, când a intrat în vigoare schema de compensare. Pericolul este ca prețul la motorină să urce iar la peste 9 lei/litru. 

De ce cresc prețurile la motorină, în timp ce la benzină scad? Producem mai multă benzină decât consumăm. La motorină e invers și suntem dependenți de importuri, scrie Hot News.

O explicație privind prețurile mai mari la motorină comparativ cu cele la benzină a fost dată de ministrul Energiei, Virgil Popescu, chiar în ședința de Guvern din 30 iunie în care s-a decis schema de compensare voluntară cu 50 de bani la benzină și motorină. Acesta a spus că în contextul războiului din Ucraina, cererea mare de produse petroliere în Ucraina a dus la creșterea prețurilor.

(..) România consumă 6,2 milioane de tone de motorină şi 1,7 milioane de tone de benzină (n.a. consum anual). Producem mai multă benzină decât consumăm, dar producem mai puțină motorină, cam la jumătate. Suntem dependenți de importuri de motorină. Și nu că nu producem că nu putem produce, aceasta este capacitatea tehnică. Dintr-un baril de petrol iese mai multă benzină, mai puțină motorină și mai puțin /…/.

Și atunci trebuie să importăm, iar importul se face la o cotație regională. Pe această cotație regională licitează și cei care vând în Ucraina și România și Grecia și Bulgaria, toate țările din regiune. Aceasta este problema noastră, ca să spunem așa. Cotația motorinei a crescut mult mai mult decât cotația barilului de petrol. Ca să vă faceți o idee, dacă era 700 și ceva de dolari tona în ianuarie, acum este 1.300 și ceva. Deci a crescut foarte mult pe această perioadă de când a izbucnit războiul, practic, din 25 februarie. De acolo a crescut prețul și atunci, dacă nu imporți, ai penurie, dacă imporți, ai prețul care este.”, declara în 30 iunie ministrul Energiei.

România, una din țările UE semnificativ afectate de sancțiunile impuse Rusiei

Ministerul Energiei arată că piaţa petrolieră este o piață liberalizată, țițeiul fiind un produs cotat la bursă, pe o piață mondială, funcționând pe baza principiilor liberei concurențe. Pe piața produselor petroliere există un climat concurențial - preţurile la carburanţi se fixează liber, pe baza raportului dintre cererea şi oferta de pe piața internă, respectiv de pe piața internațională.

Rafinăriile româneşti, care achiziționează producția națională de ţiţei (aprox. 1/3 din necesarul intern de consum) şi importă circa două treimi din necesar, au în prezent o capacitate operațională de cca. 12 mil t/an.

În momentul de față, piața carburanţilor din România este stabilă şi funcţională, din punct de vedere al aprovizionării şi al accesului la marfă. Desigur, problema prețurilor este evidentă, cauzele fiind multiple, dat fiind contextul regional şi global extrem de dificil.

Și România este unul dintre Statele Membre ale căror piețe petroliere sunt semnificativ afectate de sancțiunile impuse în privința importului de țiței și produse petroliere din Federația Rusă, însă, considerăm că dificultăţile întâmpinate vor putea fi depășite, evident, cu asumarea unor constrângeri de consum şi a unor repercusiuni asupra prețurilor finale ale combustibililor, care vor afecta consumatorii finali din România. 

Dată fiind această situație, operatorii economici din domeniul petrolier din România au început demersuri pentru identificarea unor surse alternative de aprovizionare pe piața globală şi încheierea de contracte pentru asigurarea necesarului de consum al pieței interne.”, se arată într-un răspuns al Ministerului Energie la o interpelare a deputatului AUR, Dan Tanasă.

Prețurile carburanților în Cluj-Napoca, 14 septembrie 2022

Preţurile carburanţilor afişate includ reducerea de 50 de bani/litru, reducere evidenţiată pe bonul fiscal aferent tranzacţiei.

  • PETROM: benzină standard - 7.18 lei/l, benzină premium - 7.64 lei/l, motorină standard - 8.42 lei/l, motorină premium - 8.78 lei/l
  • ROMPETROL: benzină standard - 7.24 lei/l, benzină premium - 7.87-7.89 lei/l, motorină standard - 8.48 lei/l, motorină premium - 8.79-8.97 lei/l
  • OMV: benzină standard - 7.24 lei/l, benzină premium - 7.89 lei/l, motorină standard - 8.48 lei/l, motorină premium - 8.97 lei/l
  • MOL: benzină standard - 7.24 lei/l, benzină premium - 7.89 lei/l, motorină standard - 8.48 lei/l, motorină premium - 8.97 lei/l
  • SOCAR: benzină standard - 7.19 lei/l, benzină premium - 7.79 lei/l, motorină standard - 8.46 lei/l, motorină premium - 8.86 lei/l
  • LUKOIL: benzină standard - 7.17 lei/l, benzină premium - 7.32-7.87 lei/l, motorină standard - 8.43 lei/l, motorină premium - 8.79 lei/l.

Comentarii Facebook