Duminica 22 Decembrie

Încep să pice marile proiecte ale Clujului. Trenul Metropolitan e prea scump: La acești bani nu se justifică!


Marile proiecte ale Clujului: metroul, centura metropolitană și trenul metropolitan se chinuie să prindă viață. Finanțările sunt uriașe, cu toate că primarul Emil Boc tot promite că se vor găsi surse de finanțare. 

Ionel Oprea, cel care a condus echipa care a realizat studiile de fezabilitate pentru metrou și trenul metropolitan, spune că s-a ajuns la 200 de milioane de euro, pentru realizarea trenului. 

Inițial a fost programat trenul metropolitan, proiectul era mai compact, chiar dacă se desfășura pe 40 de kilometri de cale ferată. Făceam niște stații, parcări și introduceam trenul metropolitan. Am prioritizat metroul – asta nu înseamnă că nu am lucrat și la trenul metropolitan – dar l-am prioritizat pentru că prin PNRR au fost aprobate metrourile, nu trenurile metropolitane. Problema este că din discuțiile cu CFR și cu UAT-urile prin care ar merge serviciul de tren metropolitan, acest proiect a crescut în anvergură ca necesar de lucrări. Inițial era estimat la 75 de milioane de euro, nici nu aveam nevoie de SPF (studiu de pre-fezabilitate, n.red.), am ajuns în prezent la 200 de milioane. O să fiu foarte direct, problema este că la acești bani nu se justifică. Ar trebui să am o cerere de călători 5 ori mai mare”, a spus inginerul Ionel Oprea, reprezentantul echipei care realizează studiile de metrou și tren metropolitan, în ședința CL în care a fost aprobat SF-ul pentru metrou.

Acest proiect pe lângă cale ferată propriu-zisă, stații de cale ferată, a ajuns să includă mult mai multe elemente de infrastructură, la un moment dat inclusiv pasajul de la Tăietura Turcului, care este acum în proiectul de electrificare a căii ferate (Cluj-Episcopia Bihor, n.red.) și a fost și în proiectul nostru, două pasaje în zona Fabricii de Zahăr, în Jucu, treceri pietonale multiple. Toate acestea au crescut foarte mult costul proiectului, analiza cost-beneficiu arată că acest proiect nu este finanțabil. Ar trebui să avem de 5 ori mai mulți călători, sau să reducem investiția de 5 ori. Cererea actuală pentru trenul metropolitan nu duce la rezultate care să permită obținerea de bani europeni”, a spus Ionel Oprea, conform EBS Radio.

Trenul metropolitan nu are nicio finanțare în acest moment. Metroul are o finanțare de 300 de milioane de euro (din PNRR - Planul Național de Redresare și Reziliență), dar costă 800 de milioane (9 stații) și 2 miliarde de euro (19 stații. Centura Metropolitană nu are nicio finanțare, dar se speră la fondurile europene structurale (fondurile tradiționale europene).

Specialiștii consultați de sursa citată spun că renunțarea la acest proiect este o greșeală. 

Este o șansă ratată dacă se renunță la trenul metropolitan, o șansă ratată de mai demult; cu un efort substantial dar extrem de eficient s-ar fi putut realiza o conexiune care să fie alternativă la ce avem astăzi în transport. Evident, trenul metropolitan în proiectul inițial avea și acea derivație în care dorea să conecteze și Floreștiul, principalul furnizor de persoane care se deplasează spre zona urbană, ideea metroului a substituit cumva această derivație a trenului metropolitan… Sper să nu se renunțe la acest proiect, sau să nu treacă într-un plan secund pentru că este mult mai ușor și mai rapid de implementat”, a declarat recent Titus Man, în emisiunea Forum EBS.

Comentarii Facebook