Inflație de mall -uri în România: ”Așa nu poţi face bani în România” - Analiză dură a pieței
Retailerii şi dezvoltatorii imobiliari dau vina în continuare unii pe alţii pentru rezultatele slabe ale unor centre comerciale, primii reclamând costurile mari de închiriere şi faptul că sunt multe proiecte fără sens, iar ceilalţi că retailerii nu fac eforturi suficiente pentru a atrage clienţi.
Deşi atât retailerii cât şi dezvoltatorii imobiliari afirmă că relaţiile dintre cele două părţi au ajuns la un alt nivel şi că nu mai există o poziţie de forţă în negocieri, din declaraţiile lor reiese că şi unii şi alţii caută încă vinovaţii pentru traficul şi vânzările reduse în anumite proiecte din Bucureşti şi provincie, potrivit unei analize Mediafax.
"S-a modificat foarte mult abordarea relaţiilor dintre retaileri şi dezvoltatori, în sensul s-a trecut de la o relaţie în care o anumită parte impunea anumite reguli, la o relaţie de parteneriat (...) Retailerii investesc mulţi bani pentru a deschide magazine, dezvoltatorii investesc şi ei. Trebuie să ne întâlnim, retaileri şi dezvoltatori, să discutăm despre bani. Să vedem care este preţul pe care noi suntem dispuşi să îl acceptăm şi care este preţul pe care retailerii sunt dispuşi să-l plătească. Dacă nu ajungem la o înţelegere vom rămâne la stadiul de semnări de contracte pe capota maşinii", a declarat Tatian Diaconu, managing director Immochan România, la Business Club, organizat de Business Magazin, în parteneriat cu Flanco şi DTZ Echinox.
Sorin Stancu, contry manager Marks &Spencer, a arătat că preţul corect trebuie să reprezinte un echilibru între câştigurile celor două părţi.
"Preţul trebuie să asigure un minim de câştig pentru dezvoltatori şi un minim de câştig pentru retaileri, doar atunci vom avea parteneriat (...) Sunt proiecte care nu generează însă acest minim de profit (...) Cifrele arată însă că există potenţial în România. Din punct de vedere al locaţiei, al dimensiunii spaţiului nu găsim însă proiectul potrivit. Planurile pe trei ani sunt integral decalate din acest motiv. Asta nu înseamnă să construim oriunde", a spus Stancu.
Retailerii sunt nemulţumiţi de nivelul chiriilor, dar mai ales de costurile pe care trebuie să le suporte pentru întreţinerea centrului comercial, arătând că proprietarii de mall-uri nu au făcut eforturi pentru a reduce anumite costuri de operare a proiectelor.
"Retailerii nu ar fi supravieţuit, iar alţii chiar nu au reuşit acest lucru, dacă nu ar fi modificat componenţa costurilor. Am vrea să vedem acest lucru şi la proprietarii de centre comerciale, să scadă costurile de operare. Nu cunosc niciun centru comercial care să îşi reducă costurile de operare", a adăugat Stancu.
Aceeaşi problemă a fost semnalată şi de Philippe Besadoux, directorul executiv al Kenvelo România, apreciind că nivelul costurilor de întreţinere, mentenanţă, etc pe care trebuie să-l plătească în unele proiecte este egal sau mai mare decât chiria percepută pentru acel spaţiu.
"De ce trebuie să plătesc atât de mult? Nu vreau să finanţez managementul managementului managementului, trebuie să împărţim aceste costuri", a explicat Besadoux.
Retailerii spun că sunt dispuşi să suporte aceste costuri pentru proiectele profitabile şi care le aduc vânzări, dar mai puţin pentru centrele comerciale cu probleme de trafic.
În acelaşi timp, reprezentanţii companiilor de retail reproşează dezvoltatorilor de mall-uri că în dorinţa de a atrage anumite branduri oferă acestora o serie de facilităţi, implicând costuri ridicate şi care de cele mai multe ori sunt recuperate de la ceilalţi retaileri.
"Mall-urile sunt dependente de marile branduri şi acesta este rezultatul managementului prost de dinainte de criză. Trebuie ruptă această dependenţă. Trebuie să ne oprim din dezvoltarea de noi proiecte. Nu înţeleg de ce au fost dezvoltate anumite mall-uri. Unele oraşe au prea multe, altele au prea puţine. În unele chiar dacă aducem cel mai bun brand, dacă nu ai trafic nu merge, nu poţi să inventezi. Trebuie să înţelegem - clientul este rege, iar dacă nu are bani, nu ai vânzări. Nu este nevoie de alte mall-uri, de ce să construim altele când sunt locuri în cele existente în care sunt spaţii goale? S-au anunţat Mega Mall şi Parklake, avem clienţi pentru aceste mall-uri?", a afirmat Besadoux.
Ideea a fost susţinută şi de reprezentantul Plaza Centers, care a declarat că deşi compania israeliană deţine mai multe terenuri în România, calculele de până acum arată că nu acestea nu vor aduce bani.
”Nu poţi face bani în România. Nu înţeleg cine face bani? Fac mall-urile bani, face Inditex (unul dintre cei mai importanţi retaileri din România, n.r.) bani? Face H&M bani? Toţi retailerii care vor spaţii de 100-150 de metri pătraţi trebuie să plătească pentru Inditex, care vrea 1.000 de euro pentru outfit (amenajarea spaţiului, n.r.). Nu poţi să faci bani dacă Inditex cere 1.000 de euro pentru outfit. Am văzut că se face Mega Mall, să fie sănătoşi. Immofinanz nu face bani, pierde bani. Trebuie să oprim dezvoltările de mall-uri în România pentru a crea un echilibru pe piaţă. Ce parteneriat să faci în aceste condiţii?", a spus Hanan Shraiter, marketing & business development manager Plaza Centers România, implicată, printre altele, în dezvoltarea proiectului Casa Radio.
Răzvan Sin, directorul departamentului de retail al DTZ Echinox, a arătat la rândul său că în anii următori nu vor mai fi dezvoltate multe proiecte centre comerciale, astfel că pe piaţă ar putea apărea echilibrul dorit de retaileri. Sin a adăugat însă că pe termen lung dezvoltările de retail vor continua, dacă se ia în calcul că România este mult sub media din Cehia, Ungaria sau Polonia la capitolul metri pătraţi de spaţii de retail modern la mia de locuitori.
În acelaşi timp, reprezentantul DTZ Echinox spune că uneori şi deciziile retailerilor au fost greşite şi că cei mai mulţi vor să fie prezenţi în toate proiectele.
"Este responsabilitatea retailerului care a decis să deschidă într-un anumit proiect. Uneori deciziile nu sunt cele mai bune. Retailerii trebuie să comunice între ei şi să nu mai meargă toţi în acelaşi proiect. Sunt oraşe unde retailerii s-au împărţit pe proiecte", a explicat Sin.
Mai mult, dezvoltatorii de mall-uri spun că unii retaileri nu au angajaţi pregătiţi şi de asemenea că nu sunt preocupaţi să adapteze oferta la cererea clienţilor.
"Modul în care se organizează retailerul este foarte important de asemenea pentru a atrage clienţi. Dacă clientul vine şi nu găseşte ce vrea a doua oară nu va mai veni. Am vorbit cu anumiţi retaileri despre acest aspect, ne-au dat anumite motive, dar trebuie să rezolvăm situaţia pentru că altfel nu se poate", a declarat Răzvan Gaiţă, general manager al Anchor Grup.
La rândul său, Violeta Luca, director executiv Flanco, a ridicat problema schimbării comportamentului de consum, dar şi a dezvoltării comerţului online care ameninţă comerţul tradiţional, precizând că atât retailerii cât şi devoltatorii de mall-uri trebuie să găsească soluţii pentru a atrage clienţii în magazine.
"Consumatorii erau acum câţiva ani precum câinii, erau loiali, ascultau ce le spuneam, acum sunt precum pisicile, sunt foarte imprevizibili, ce le place astăzi, mâine nu le mai place, au acces la un nivel enorm de informaţii", a arătat Luca.
0 Comentarii