Licitația tramvaielor MOV din Cluj-Napoca anchetată de DNA Cluj. Nu e bine că s-a plătit mai puțin

 

DNA Cluj a redeschis dosarul de corupţie privind licitația de cumpărare a tramvaielor mov din Cluj-Napoca. Firma poloneza PESA este acuzată că a încălcat prevederile din caietul de sarcini. 

 

Cercetările se vor face, deocamdată, doar la adresa polonezilor, însă există posibilitatea de a se extinde şi asupra funcţionarilor de la Primărie şi Regia locală de transport, care au semnat contractul cu polonezii.

 

Procurorul şef DNA Cluj, Elena Botezan, a dispus redeschiderea dosarului de corupţie pe achiziţia de tramvaie de către Primărie, cerând continuarea cercetării faţă de compania poloneză PESA, câştigătoarea licitaţiei de anul trecut. DNA a admis parţial o plângere penală a companiei româneşti Astra Vagoane Călători, producătoare de tramvaie Imperio, pe licenţă Siemens, şi va face cercetări privind circumstanţele prin care Astra Vagoane a pierdut licitaţia, deşi concurentul polonez nu respectase nici măcar cerinţele din caietul de sarcini. În acelaşi timp, Astra a înaintat o nouă plângere prin care cere DNA să extindă cercetările şi asupra membrilor din Comisia Regiei Autonome de Transport Urban Călător(RATUC) responsabili de licitaţia amintită, inclusiv a fostului primar interimar Radu Marian Moisin.

 

A mai fost o plângere la DNA Cluj, dar procurorii au dispus neînceperea urmăririi penale asupra polonezilor şi ai membrilor Comisiei RATUC.

 

Caietul de sarcini al licitaţiei prevedea, ca şi criteriu eliminatoriu, ca tramvaiele participante la licitaţie să aibă podea coborâtă pe toată lungimea şi uşă dublă în faţă. Ori, tramvaiul PESA , spre deosebire de Imperio, are uşă simplă în faţă şi podea coborâtă doar parţial.

 

Pentru achiziția acestor tramvaie a fost luptă mare încă de la început. Firmele au contestat pe rând licitația.

 

Prima contestatie a licitatiei a vizat faptul ca tramvaiele sunt prea ieftine, iar Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC) a cerut Primariei Cluj-Napoca sa modifice caietul de sarcini, in care se prevedea ca nu este acceptat un cost mai mare de 1,2 milioane de euro pe garnitura.

 

Dupa ce firma poloneza PESA a castigat licitatie, cu un pret de 1,4 milioane de euro pe garnitura de tramvai, s-a depus o noua contestatie, invocandu-se faptul ca tramvaiul polonez ar avea o usa simpla la vatman, iar in caietul de sarcini sunt prevazute doua. Reprezentantii societatii castigatoare au motivat ca in caietul de sarcini este prevazut ca tramvaiul trebuie sa aiba trei usi duble, lucru indeplinit, dar ca garnitra mai are o usa simpla in fata, pentru accesul vatmanului.

 

Primarul interimar de atunci, Radu Moisin, a declarat că prețul tramvaiului polonez a fost cu 429 de mii de euro mai mic pe bucată decât cel de la Astra Arad. 

 

Oferta acestor polonezi este cu 60 de mii de euro pe bucata mai mica, fata de cea a celor de la Arad. Daca se adauga si TVA -ul, care la polonezi nu se plateste fiind achizitie intracomunitara, diferenta nu mai este de 60.000 de euro, ci de 429.000 de euro pe bucata.

 

Tramvaiul polonez costa 1,4 milioane de euro, iar cel aradean 1,9 milioane de euro, diferenta intre cele doua preturi este de 429 de mii de euro. Nu poti sa te joci. Nu poti sa faci chestiuni ilegale. Membrii comisiei de licitatie au decis sa imi propuna sa contestam decizia CNSC la Curtea de Apel Cluj. Am fost de acord pentru ca diferenta aceasta nu am avut cum sa o justific.

 

Au constatat ca la tramvaiul aradean este o usa dubla din care in partea dreapta se intra la vatman, iar la polonezi este o usa simpla unde de intra la vatman si o usa dubla prin care sa intre calatorii. La polonezi am avut chiar trei intrari, fata de numai o intrare dubla cum prevedea caietul de sarcini. Deci oferta a fost mai buna. Pe aceasta mica chichita au spus dati mai mult cu 429.000 de euro”, a declarat în 2012 primarul interimar Radu Moisin, in emisiunea Stiri de Cluj LIVE.

 

În martie 2012, Primăria Cluj-Napoca a câștigat la procesul la Curtea de Apel Cluj, iar licitația a fost finalizată. 

 

Până în acest moment au fost cumpărate 4 tramvaie Mov, care au costat 6 milioane de euro, dar dacă erau achiziționate cele de la Astra Arad prețul ar fi fost de aproape 8 milioane de euro. Banii au fost asigurați din fondurile locale. 

Comentarii Facebook