Metroul clujean s-a scumpit cu 35%. Credeți că se va mai face vreodată?


Primarul Emil Boc a anunțat că metroul clujean s-a scumpit cu 35%, pentru că altfel nicio firmă nu va accepta să preia proiectul. 

Creștere a valorii metroului este de 35%, determinată de creșterea prețurilor materialelor de construcție și de implementare. Vom avea noii indicatori economici aprobați la Cluj și apoi de Guvern, iar licitația va continua pentru metrou”, a spus sec primarul Emil Boc.

La ultimele estimări, aprobate la finalul anului trecut de Guvern se spunea că metroul va costa 1,56 miliarde de euro, iar acum, cu această majorare, se va ajunge la 1,8 miliarde de euro.

Din 2020, metroul s-a dublat ca preț

La finalul anului 2020, primarul Emil Boc vorbea despre un cost de 900 de milioane de euro, pentru cele 14 stații de metrou. Între timp, numărul stațiilor a crescut la 19.

Metroul va avea o lungime de 14,4 km, 14 staţii, iar costurile sunt de 986 de milioane de euro. Durata de implementare va fi de aproape 11 ani”, era anunțul lui Emil Boc din octombrie 2020.

În 2021, indicatorii tehnico-economici votați de Guvern au indicat o valoare dublă a proiectului, cu un cost de 1,56 miliarde de euro și o durată de execuție de 11 ani.

Acum, în 2022, prețul ajunge la peste 1,8 miliarde de euro, fără a se ști de câte ori s-ar mai putea scumpi. 

Metrou Cluj: Trenurile vor transporta 15.200 călători/oră

Metroul din Cluj va avea 20 km în prima fază, pe care vor exista 19 stații.

Capacitatea de transport maximă va fi de 15.200 călători/oră și pe sens la frecvență maximă (1 tren la 90 de secunde, deci 380 călători/tren și 40 trenuri/oră).

Față de metroul din București, trenurile vor fi mult mai scurte: trei vagoane, față de șase câte are un tren de metrou în București. Lungimea unui tren de la Cluj va fi de 51 m, față de 112 m la București, iar capacitatea maximă (număr de pasageri) va fi per tren la Cluj mai mică decât la București. Pe de altă parte, frecvența trenurilor va fi mai mare la Cluj.

Până în 2026 este fezabilă DOAR realizarea structurii (săpătura) galeriilor și stațiilor pe intervalul Sfânta Maria-Sopor, plus depoul, deci NU se va putea circula! Finanțarea este asigurată doar pentru această primă etapă. Impactul șantierului asupra cetățenilor este semnificativ, cu trafic rutier închis minim un an. Provocări tehnice majore: sol instabil în centrul plin de clădiri de patrimoniu și filon de sare în zona Piața Mărăști.

Contractul va fi semnat cu un singur antreprenor și acoperă tot ce este necesar, mai puțin trenurile care se comandă separat. Data limită de depunere a ofertelor este 9 mai”.

Cât va costa metroul Clujului și de ce este ”ușor”. Metroul din Cluj va transporta 15.200 călători/oră

Problema și mai mare este că Primăria are promiși numai 300 de milioane de euro pentru Metrou, prin PNRR, iar alte fonduri ar urma să fie atrase din alte surse, fără a se știi exact care sunt acestea. În plus, cele 300 de milioane de euro trebuie cheltuite până în 2026, iar timpul este extrem de scurt. 


Comentarii Facebook