Metroul clujean s-a scumpit cu 35%. Credeți că se va mai face vreodată?
Primarul Emil Boc a anunțat că metroul clujean s-a scumpit cu 35%, pentru că altfel nicio firmă nu va accepta să preia proiectul.
”Creștere a valorii metroului este de 35%, determinată de creșterea prețurilor materialelor de construcție și de implementare. Vom avea noii indicatori economici aprobați la Cluj și apoi de Guvern, iar licitația va continua pentru metrou”, a spus sec primarul Emil Boc.
La ultimele estimări, aprobate la finalul anului trecut de Guvern se spunea că metroul va costa 1,56 miliarde de euro, iar acum, cu această majorare, se va ajunge la 1,8 miliarde de euro.
Din 2020, metroul s-a dublat ca preț
La finalul anului 2020, primarul Emil Boc vorbea despre un cost de 900 de milioane de euro, pentru cele 14 stații de metrou. Între timp, numărul stațiilor a crescut la 19.
”Metroul va avea o lungime de 14,4 km, 14 staţii, iar costurile sunt de 986 de milioane de euro. Durata de implementare va fi de aproape 11 ani”, era anunțul lui Emil Boc din octombrie 2020.
În 2021, indicatorii tehnico-economici votați de Guvern au indicat o valoare dublă a proiectului, cu un cost de 1,56 miliarde de euro și o durată de execuție de 11 ani.
Acum, în 2022, prețul ajunge la peste 1,8 miliarde de euro, fără a se ști de câte ori s-ar mai putea scumpi.
Metrou Cluj: Trenurile vor transporta 15.200 călători/oră
Metroul din Cluj va avea 20 km în prima fază, pe care vor exista 19 stații.
Capacitatea de transport maximă va fi de 15.200 călători/oră și pe sens la frecvență maximă (1 tren la 90 de secunde, deci 380 călători/tren și 40 trenuri/oră).
Față de metroul din București, trenurile vor fi mult mai scurte: trei vagoane, față de șase câte are un tren de metrou în București. Lungimea unui tren de la Cluj va fi de 51 m, față de 112 m la București, iar capacitatea maximă (număr de pasageri) va fi per tren la Cluj mai mică decât la București. Pe de altă parte, frecvența trenurilor va fi mai mare la Cluj.
”Până în 2026 este fezabilă DOAR realizarea structurii (săpătura) galeriilor și stațiilor pe intervalul Sfânta Maria-Sopor, plus depoul, deci NU se va putea circula! Finanțarea este asigurată doar pentru această primă etapă. Impactul șantierului asupra cetățenilor este semnificativ, cu trafic rutier închis minim un an. Provocări tehnice majore: sol instabil în centrul plin de clădiri de patrimoniu și filon de sare în zona Piața Mărăști.
Contractul va fi semnat cu un singur antreprenor și acoperă tot ce este necesar, mai puțin trenurile care se comandă separat. Data limită de depunere a ofertelor este 9 mai”.
Problema și mai mare este că Primăria are promiși numai 300 de milioane de euro pentru Metrou, prin PNRR, iar alte fonduri ar urma să fie atrase din alte surse, fără a se știi exact care sunt acestea. În plus, cele 300 de milioane de euro trebuie cheltuite până în 2026, iar timpul este extrem de scurt.
38 Comentarii
ce faceti prostilor? tot inghiteti?
Emilut Gaura de la sfarsitul tunelului lasa dreacu tromboanele
Hai sa fim seriosi, nu exista specialisti nici macar in studiile lui feza si pre ante feza, geo morfo si steril . Iar apoi de ce nu explica nimeni mocanului aerian si diletant ca in covata Cluj metroul e o utopie nerealizabila sau daca se face, generaza costuri imense si enorm de mult timp de executare, zeci de ani buni pierduti si blocaje totale? Asta… Citeste mai departe
Metroul va fi inundat la prima ploaie mai serioasa,dar sunt prevăzute submarine,când tunelurile sunt inundate,la toate s-a gândit ctitorul metroului dl Boc.
Auzi,11 ani de șantiere și nebunii, costuri mai mari de la o luna la altafaceți centuri,trenuri rapide,lăsați dracului metroul,nu îngropați Clujul,nu e de metrou.,Metroul e pentru orașele întinse ,de câmpie,ce fabrici aveți în afara orașului de mii de angajați? Pentru navetiști folosiți trenuri rapide cu stații modernizate și parcări langa ele,sunteți… Citeste mai departe
Metrou o laie. Strazi tot mai inguste pana nu mai incape fizic masina si piste de biciclete pentru amarastenii care merg la scarbici. Sa fie verzi, ca daca nu se simt nici o problema, is vopsite pistele.
Mai bine ar renova ortopedia, nu de alta da o sa fie nevoie.
Domnule primar, hai sa facem un maglev suspendat ca in China. Sa ajung din Mănăstur la primărie intr-un minut.
Clujul e cea mai supraestimata prostie din lume.
Abia cand il vizitezi iti dai seama ce oras sub-mediocru e.
Nu doar Bucuresti e VAST superior Clujului, dar si alte orase. Timisoara bate Clujul din o gramada de puncte de vedere.
Parcuri mai multe si mai mari, centura, aquapark, muzee mai multe, economie mai mare, mai multe mall-uri, IKEA… Citeste mai departe
Ma poolelor de vinituri, ca si Piticu asta la care i se vede si coasa in poza de buletin......Cluju' n-ar mai fi Cluj cu metrou. Clujul e *altceva, ceva ce nu poate simtii tot taranu' adus la oras in fabrica de nu stiu ce oltean ce fura bagaje din gari !!
N-ati inteles nimic, mereti la vaci si oi....metrou trebe ca ati suprapo****t voi orasul taranilor… Citeste mai departe
Haida haida DNA de ne scapa de necaz, haida hai!
Si oamenii il voteaza in continuare pe Pinochio...asta am vrut asta avem.
Nu vă impacientați totul este numai gargară că sa vă abată atenția de la problemele reale, de zi cu zi.
Astea s povesti pentru flotanti si chiriasi cu metroul, pana in 2024 se face ca doar are nevoie de votul lor, daca nu iese el, sau vre un catel de a lui ca primar, va fii prapad pt. angajati, ajung pe oser la furat
Interesant cum s-a scumpit ceva ce nu exista ! (si probabil nu va exista niciodata)
@justice: Nu stiu cine propaga acest fake news, dar Boc vorbeste de Metro, nu de metrou. Si la Metro au crescut preturile, nu mult, dar curand cu 30%.
Dacă ne-ar face un metrou suspendat ca să și vedem si să ne bucurăm de împlinirile edilitare din ultimii ani, Clujul este o aglomerare urbană spectaculoasă.
Sper ca Boc să o urmeze pe regină ...că de inutili suntem sătui
@Cristi: Numai dupa Ilici!
@Alfredo: Boc și Ilici sunt aceeași varză comunistă. Piticul îl depășea pe nemuritor dacă nu venea răscoala din 89...
Pana o sa se apuce sa-l faca va costa 3-4 miliarde de euro!
Parca administratia locala traieste in alta lume si nu-si da seama ce inseamna un metrou! Uitati-va doar la autostrazi (vezi A1 Holdea-Margina) si vedeti ce inseamna in costuri un tunel in camp,daramite prin centrul unui oras unde nu se stie ce-i dedesupt!
Ocupati-va de lucruri realizabile,nu de bazaconii! N-ati fost in stare sa faceti o amarata de centura si voi vorbiti de metrou...!
O sa aveti voi metro cand o sa am io p*la de un metru. In vecii vescilor, AMIN!!!
@Geo: De unde sti ca nu se poate face. Cu mARN poti face orice, bagi in tine un virus modificat sa iti faca de 1m. Teoretic se poate face... practic nu prea ca tehnologia asta e prea la inceput, dar in vreo 100 ani cine stie, va fi ca in Alien - rasa Engineers care isi tot modificau corpu
@|: Nooo, in 100 de ani vor reusi sa faca pu*la de 2 m, o sa fie toti numai o PU*LÄ!
Moarte liberalismului, globalistilor si despielitzatzilor!
O sa iesim toti la pensie pana e gata.
Din pix se va face, din pix s-a scumpit.
Se va face peste 300 de ani
Stimate domnule primar, la 90 de ani împliniți va pot spune ca de cinci decenii visez să avem metrou la Cluj. Nu va lăsați, luptati pentru aceasta idee! Eu sunt gata să îmi pun casa gaj la un credit luat de dvs. in numele nostru ca sa avem bani de metrou. Ca mine gândesc sute de mii de clujeni. Hai că se poate!
@Adelaida: nu as pune casa gaj pentru ca nici nu o am, dar as contribui la o subscribtie publica pentru acest proiect, de altfel cam subdimensionat dupa parerea mea.