Moldovean revoltat pe ”bogații privilegiați” din Ardeal și București: ”Tribul din Ardeal își trage metrou și jumătate din spitale”
Cercetătorul și editorialistul Mihai Chiper deplânge faptul că Moldova este abandonată de ”capii politici” de la București și oamenii nu au șanse egale cu cei din restul ”triburilor” din România. ”Cum poate un cetățean român din Moldova, zonă în care statul investește pe jumătate față de București și Ardeal, să aibă aceleași șanse? Cum poate o firmă din Botoșani să concureze cu una din Timișoara, dacă în unele zone din județ abia de curând s-au asfaltat drumuri naționale de pământ?”, se întreabă acesta, într-un interviu acordat Republica.
”Este îngrozitor modul în care fost conceput PNRR, fiindcă este exact opusul gândirii europene, de reducere a disparităților regionale. România profită de solidaritatea europeană, de toate fondurile care urmăresc să reducă disparitățile de dezvoltare față de alte state europene, dar în interior aplică o rețetă contrară: banii nu ajung tocmai în zonele unde avem problemele cele mai mari. Algoritmul, competițiile și principiile sunt făcute astfel încât să profite tocmai „motoarele”, centrele dezvoltate.
PNRR este un plan explicit anticoeziune, împotriva tuturor principiilor generoase care se regăsesc printre fundamentele UE, în esență e un mecanism de dezechilibrare regională, prin care cei dezvoltați primesc mult, generând creșterea decalajelor sociale și economice.
Așa cum au fost inventate „pensiile speciale”, PNRR a fost gândit de fostul Guvern PNL-USR ca un fond european „al specialilor”, al bogaților privilegiați, dacă ne uităm unde se duc banii pentru investiții în spitale noi și asistență ambulatorie: Ardeal, București, armată și servicii. PNRR e semnificativ, de fapt, pentru că transparentizează mecanismele existente de alocare preferențială a resurselor și de drenare a acestora spre anumite regiuni, pe rețele tradiționale de influență București-Transilvania”, a precizat cercetătorul.
Acesta crede că în privința solidarității între regiuni, încă suntem ca niște ”triburi africane”.
”În context intern, al politicilor de stat, al utilizării fondurilor bugetare și europene în relație cu interesul de reducere a decalajelor regionale, suntem niște triburi africane, care nu s-au agregat în națiune. Tribul din Ardeal își trage metrou și jumătate din spitale, cel din București la fel, urmează triburile din servicii. Solidaritate? Pentru cine? Pentru tribul sărăntoc din Moldova? Vezi să nu… Nici măcar banii în mod egal.
Impresia mea că nu vor să se știe, de aceea nici nu se încearcă transparentizarea, sistematizarea cheltuielilor comune din bugetul de stat, ca să realizăm, de fapt, încotro o iau fondurile pentru a vedea cu cine este nevoie să fim solidari. Nu e ceva întâmplător, e premeditat. INS se ocupă cu număratul florilor din fereastră, dar nu pare capabil să construiască un tabel cu centralizarea tuturor cheltuielilor/investițiilor grupate teritorial. Avem noroc că UE obligă statul român la transparență în cazul PNRR, ca să dăm cărțile pe față”, a mai punctat Mihai Chiper.
Cercetătorul crede că pentru moldoveni s-a aplicat principiul ”ultimus inter pares” (ultimul dintre egali) și în privința autostrăzilor.
”În mare, cred că e o combinație între lipsa de viziune absolut devastatoare la nivelul politicilor din transporturi, combinată cu încropeala, indiferența și incompetența vizibile peste tot.
Particular, în cazul Moldovei se adaugă statutul ei de „ultimus inter pares” și lipsa de reprezentare reală la centru, în grupurile care iau decizii cruciale. Am fi reușit mai devreme impunerea proiectelor pentru autostrăzile Moldovei, dacă am fi avut oameni cu fruntea sus, care să impună ideea că regiunea poate fi profitabilă, că are oportunități enorme de dezvoltare, în cazul în care este scoasă din postura de cul-de-sac.
În ceea ce privește viața moldovenilor cu autostrăzi, mi-aș dori, întâi de toate, ca șoferii să se comporte mai civilizat și atent, să ieșim din topurile mortalității rutiere. Degeaba autostrăzile vor favoriza investiții și venituri mai mari, dacă murim ca proștii pe ele.
Asociațiile pro-infrastructură din Iași, care au pus autostrăzile din Moldova pe agenda publică națională, nu au făcut marșuri și mitinguri pentru A7, ci pentru A8. Gândirea asociațiilor a fost următoarea: care este calea cea mai sigură, scurtă și benefică pentru economie și societate? Spre est? Never! Spre nord? Adică spre ce? Neconvingător. Spre București? De zeci de ani de acolo nu vine prosperitatea, nu vin investițiile, centrul nu-și propune reducerea decalajelor. Prioritatea, în conformitate cu gradientul de dezvoltare european Vest-Est, rămâne A8. Ea ne poate lega de rutele de transport și piețele europene – ne spune orice om de afaceri care își face calculele despre costurile transportului de la vama Borș la Iași.
A7 a fost introdusă în finanțare rapidă din orgoliul și ignoranța bucureșteană, mai mult pe ideea că „bucureștenii vor să ajungă rapid în Bucovina”. Deci e vorba despre ceea ce vrea centrul, nu de ce are nevoie Moldova, de iluzia controlului și utilității teritoriului din perspectiva Capitalei. E, până la urmă, menținerea unei forme de captivitate, de dependență.
Transilvania a avut șansa geografică de se „elibera” rapid de condiționalitatea centrului. Noi trebui să „înghițim” mai întâi o autostradă birocratică, A7, despre care cred va fi doar un decor de mare viteză pentru firmele de curierat și nu va ajunge la nivelul de tracțiune al investițiilor pe care îl au autostrăzile care trec Carpații. Asta până A7 nu trece prin Ucraina (dacă se termină favorabil războiul), spre Polonia. Este un ciot, pentru că leagă Bucureștiul de ceva, nu Moldova de Europa.
Din punctul meu de vedere, soluția dezvoltării Moldovei, așa cum o dovedește Transilvania, nu e legătura cu Bucureștiul, miza a fost, este și va fi mereu legătura cu Europa occidentală”.
Acesta susține că Moldova nu atrage investiții pentru că firmele își fac calcule privind transportul și atunci aleg să se oprească în Ardeal: ”Moldovenii nu sunt mai ieftini, sunt doar mai departe geografic de nucleul economic european. În fond, salariul minim e același la Oradea și la Vaslui. Carpații sunt filtrul investițiilor. Investițiile nu vin din calcule banale ale fiecărei firme ori companii: cât timp și ce costuri suplimentare implică trecerea munților din Transilvania, deja ocupată de investiții străine, spre Moldova? Deocamdată, costurile sunt mai mari. Ele mai pot fi reduse doar prin A8 (Autostrada Moldova - Ardeal), nu prin A7 (Moldova - București)”.
76 Comentarii
Moldovenii sunt lenesi si betivi si mai vin cu pretentii. In Ardeal chiar si in zonele "defavorizate" vezi doar case ingrijite si oameni care isi lucreaza pamantul. Dupa ce treci Carpatii spre Moldova ce vezi? Case din balega cu balariile crescute pana la acoperis , terenuri foarte fertile lasate de izbeliste pe care cresc doar scaieti si oamenii nostri… Citeste mai departe
@georgian: Terrnuri lasate de izbeliste gasesti tocmai langa Cluj.
Clujan beget din beget de 5 generatii sunt. Dar nu cred ca fondurle EU, guvernamentale etc sunt potrivite pentru lucrari faraonice si mizilicuri stralucitoare impachetate in staniol , cum foarte bine se pricepe piticul mincinos si trombonist. Centura da, este necesar, dar metroul e o utopie care va ingropa orasul. Ceea ce ma intriga este cum aia-a ma-sii… Citeste mai departe
@apa Sambetei: De ce e mai util metroul in Bucuresti decat in Cluj? Zici ca n-o sa aibe destui clienti sau ce? La 20 milioane de euro hectarul in Zorilor, e mai ieftin sa faci metrou decat sa cumperi teren pentru drum. Numai sa-l si faca.
@.: Eventual monorail, da e rentabil. Din pacate orasul nu va suporta sapaturile, cladiri vechi, asezarea geografica intr-o vale, plin de dealuri, studiul geologic facut din garsoniera firmelor de casa, reedit. podul Portelanul. Bucurestiul e oras asezat pe un platou de campie, pretabil. Dar probabil monorailul e prea ieftin.
Fiecare moldovean ar trebui sa cotizeze la cei 300 km de autotrada. Cate 3000 euro de caciula de salariat pentru inceput, ca pretul va iesi cel putin dublu decat cel estimat.
Ca ajutor la transport pentru multinationale.
Nu sunt de acord cu ce spune omul asta, A7 e o investitie necesara, si pe deasupra este cel mai usor proiect de infrastructura rutiera care poate fi realizat in Romania, de asta cred ca avand fonduri din PNRR se vor respecta cat de cat si termenele de finalizare pe toate tronsoanele din A7.
A8 intra in alta categorie, in primul rand Romania nu… Citeste mai departe
Treaba e simpla: se construieste intai A7 pentru ca e foarte simplu de construit. Autostrada de campie, in lunca Siretului. A8 va costa de circa 5 ori mai mult. Totul e calculat politic, insa "cercetatorul" cred ca a picat la examenul de politica. La anul pe A7 vor fi deja portiuni aproape gata si, in orice caz, se va vedea un progres semnificativ.… Citeste mai departe
@clujean: A8 ar trebui sa fie numita Autostrada "Foamea" dupa celebrul tren cu acelasi nume. In niciun caz nu ar trebui sa fie o prioritate, oricum vin prea multi incoace si fara ea. Sa mearga mai bine la Bucale ca acolo e mai mic socul cultural pentru ei.
Pai va mirați ? După ce ați votat ani la
Rândul doar corupți și principala
Grija e sa înconjurați biserici in genunchi cum vreți sa ieșiți din evul mediu?
@Marius: zi tu un partid care nu e corupt. Unul singur măcar! In Romania nu ai sa vezi
Bubuite ca in Moldova inafara de supermarket nu îți da nimeni Bon fiscal la magazin.
*nu uita
Iar despre faptul ca cei din Moldova nu sunt in stare sa incropeasca o documentatie pentru fonduri, mai bine sa ne facem ca nu observam ...
Regionalizare = autogospodarire, asa isi rezolva fiecare problemele proprii si sugativele din Bucuresti nu ne mai "fura" banii munciti. Sa vedem pe cine mai numeste handicapatul asta "triburi" pe ardeleni sau pe moldovenii care majoritatea sunt obisnuiti cu ajutoarele sociale pe care o sparg in cateva zile la crasma satului
@regionalizare si autogospodarire : banii din caritas au fost "foarte munciti", nu? Cat ai transpirat?
Cea mai mare parte din fondurile PNRR este inghițită de autostrada A7. Este un fapt. Aceasta rută nu le va folosi doar bucurestenilor sa ajunga mai repede in Bucovina, aşa cum insinueaza cercetătorul pesedist, ci şi celor din Bacău, de exemplu, sa ajunga mai repede si mai sigur la mare, in Grecia. Le va folosi si celor din Focsani, daca vor sa organizeze… Citeste mai departe
@Jimbo: gândești bine. Păcat ca zona de care pomenești pentru turismul la podgorii e un gunoi imens lăsat in paragina de moldovenii harnici.
@Jimbo: Il confunzi, omul a fost membru USR, dar a demisionat după lovitura de stat pusă la cale de Drula @ Co prin care au pus mâna pe partid și l-au alungat pe Ciolos
Dl. Certătător după 90 in Moldova sau făcut drumurile expres București, Suceava. Erați foarte mândrii . În restul zonelor să cu ziceți clanul din Ardeal nu ajungeau la bani ..primi președinți ai României fugeau la campania electorală de sărbători în Moldova nu în Ardeal. Și mai exista o explicație cât dați la bugetul de stat zona Moldovei și cât se… Citeste mai departe
@Ardeal 61: Corect. Domnul a uitat ca Moldova a votat 30 de ani cu psd partid de interlopi bolsevici. deci??? In Europa nu se intra cu forta ca in colectiv . Care vrea intra, care nu, nu. Moldova a ramas o parte in urma datorita modului de asi alege conducatorii. au uiat de Stefan cel Mare si s- au dat cu iliescu. asta e
@Ardeal 61: Foarte bine punctat!
@Emil: Foarte rău că au votat psd, dar eu, acuma, cu cine votez?
Am citit atent până la sfârșit.Tribul din Ardeal își trage jumătate din spitale?domnule "cercetător" în Ardeal nu s-a făcut nici un spital nou.Ce jmecheri , și-au tras jumătate din zero Tribul din Ardeal își trage metrou?Poate peste o sută de ani.Trubul din Ardeal trage banii din PNNR și îi baga in propriile buzunare fara fund .Asta e toată diferența… Citeste mai departe
ba prostilor, voi ati uitat repde ca v-ati unit cu bucale, dar ati si uitat ce s-a intamplat dupa 5 ani de la acea unire, na repde puneti mana pe o carte de istorie....adevarul "ie" ca va meritati soarta....
@andi: In 1956 , in Ungaria era prima revolta anticomunista din Europa, dupa razboi.... foarte frumos pana aici, chiar admirabil as zice.. Pacat ca azi, limba lui Orban a ajuns e cea mai buna hartie igienica pt c....l lui Putin.... pacat de aceia care in 1956 au iesit in strada in Ungaria
Cristos A Inviat !
Da au mai rămas Moldoveni pe acolo ?AU plecat la produs alți au cucerit Bucureștiul Clujul IAȘOVUL
Voi cred ca sunteti aia cu capra vecinului. In loc sa va luptati pt proiectele voastre vreti sa nu se faca aici. Tot saraci o sa ramaneti si fara drumuri daca sunteti mai curiosi de ale noastre
soldoveanul chiper ii devastat de sifilisul luat de la istvan nagy...asta nu stie ca vrem sa-i cedam pe soldoveni la muscali...si-asa se aseamana la limba si comportament...niste jegosi...
Cine ii pune sa voteze mafia PSD-PNL de peste 20 de ani? Dar pe voi, cloooojenilor, cine va pune sa votati mafia boc de 20 de ani?
@?: Sa votam mafia USR, acest partid de securici
Fmm de sarma retardata :))
Eu îmi permit dacă vreau să mănânc zilnic un burger cu foiță de aur. Sau doi. Câți moldoveni pot asta?
Pai autostrada aia e făcută pentru politicienii moldoveni în primul rând, să ajungă cât mai repede la București, să nu mai piardă vremea lunga pe drum. Dacă era capitala in Transilvania sigur se făcea cealaltă cu prioritate.
Pai voi moldovenii cu cat contribuiti la bugetul tarii de aveti pretentii ? Toate judetele din Moldova consumati mai mult decat produceti.
Dar de unde pana mea este regele autostrazilor ? Nu cumva fix din Bacau, inima Moldovei ! De ce nu face din profit macar citiva kilometri de sosea, sau un spital ( cladirea ), sau o scoala ? Sau ce au facut cu banii din "iepoca" de gratie ( sau greata ) a mafiei moldave ? Oprisan, Seche, Pinalti, gashka de la Iasi etc.
@bibi: Te-ai dilit? Ce scoala vrei, cand sunt jumatate din copiii cati erau in anii 80. Jumatate din locurile din scolile existente sunt goale, dar tu vrei scoli noi.
Betivii ratati sunt disperati ca nici ca viniturile noastre nu pot sa ajunga.