Vineri 22 Noiembrie

O nouă escrocherie la telefon ia amploare în România! Victimele primesc apeluri de la numere de telefon identice cu cele oficiale ale unor instituții


Atenție la apelurile telefonice pe care le primiți, avertizează Poliția Română. O metodă de fraudă telefonică s-a răspândit în România, infractorii folosindu-se de noi tehnologii pentru a induce cetățenii în eroare. 

Victimele vor primi apeluri de la numere de telefon care par identice cu cele ale unor instituții cunoscute, pentru a încerca să obțină date sensibile pecum informații persoanele sau bancare.

Apelurile nu sunt însă de la instituții ci infractorii folosesc  tehnologia Voice over IP (VoIP) pentru a-și ,,masca” numărul real de telefon, făcându-l să apară ca și cum ar fi un număr legitim sau asociat cu o instituție.

„Tehnologia VoIP sau Voice over Internet Protocol este o metodă prin care pot fi efectuate apeluri telefonice folosind internetul în locul liniilor telefonice tradiționale. VoIP este ca o conversație telefonică, dar, în loc să vorbiți prin cablurile telefonice, vocea este transformată în date digitale care se transmit prin internet”, a precizat Poliția Română.

Cum funcționează această tehnologie?

  • Conversia vocii - când vorbiți într-un apel de tip VoIP, vocea este captată și convertită într-un semnal digital.
  • Transmiterea prin internet - acest semnal digital este apoi trimis prin Internet către persoana cu care vorbiți, similar cu modul în care datele sunt trimise când navighezi pe web sau trimiți un e-mail.
  • Recepția și conversia înapoi - la celălalt capăt, semnalul digital este convertit înapoi în sunet, astfel încât cealaltă persoană să vă poată auzi.

În esență, VoIP transformă apelurile într-un tip de date, la fel ca orice altceva care se poate trimite sau primi online, ceea ce face posibilă comunicarea oriunde există o conexiune la Internet.

„Prin tehnologia VoIP, ,,mascarea” numărului de telefon este adesea realizată prin utilizarea unui serviciu care permite modificarea informațiilor de identificare a apelantului (CLI). Acest proces este cunoscut și sub numele de ,,CLI spoofing”, au explicat reprezentanții Poliției Române.

Cum acționează escrocii? 

  • Selectarea numărului - utilizatorul VoIP poate alege un număr de telefon pe care dorește să-l afișeze ca ID al apelantului.
  • Configurarea sistemului - sistemul VoIP este configurat astfel încât, atunci când se efectuează un apel, să afișeze numărul selectat în locul celui real.
  • Efectuarea apelului - când utilizatorul inițiază un apel, sistemul transmite rețelei numărul ales ca fiind numărul de origine.
  • Recepția apelului - persoana care primește apelul vede numărul selectat pe ecranul său, fără să știe că acesta nu este numărul real de unde se efectuează apelul.

Cum vă puteți feri de astfel de înșelătorii?

  • Dacă primiți orice fel de apel de la o instituție este recomandat să acționați cu prudență. 
  • Verificați informațiile din mai multe surse.
  • Încercați să verificați autenticitatea apelului printr-un canal de comunicare separat.
  • Nu oferiți date personale/financiare!
  • Nu furnizați niciodată informații sensibile, cum ar fi datele de autentificare sau informații bancare, în urma unui apel telefonic.
  • Dacă aveți îndoieli, contactați direct instituția, folosind informațiile de contact oficiale!

Comentarii Facebook