Vineri 29 Noiembrie

Percheziții în Cluj și alte județe: Parchetul European investighează fraude la Centura Zalău, cu implicarea Companiei de Drumuri (CNAIR)


Percheziții în Cluj și alte județe în cadrul unei anchete a Parchetului European pe Centura Zalău - Posibile fraude la lucrările financiare cu fonduri UE

Parchetul European (EPPO), condus de Laura Codruța Kovesi, a anunțat astăzi că efectuează 31 de percheziții în mai multe locații din România, inclusiv în județul Cluj, în cadrul unei anchete privind posibile fraude legate de lucrările la Centura Zalău. Proiectul, finanțat cu 37 de milioane de euro din fonduri europene, a atras atenția autorităților, având în vedere suspiciunile de nereguli în execuția lucrărilor.

Percheziții în Cluj și alte locații

Perchezițiile au loc în diverse locații, inclusiv în județul Cluj, și vizează atât sediile firmelor implicate, cât și locuințele persoanelor anchetate. Printre locațiile vizate se află și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), responsabilă de gestionarea rețelei de autostrăzi și drumuri naționale din România. Ancheta vizează proiectul de construcție a Centurii Zalău, un drum de 5,5 kilometri, ce a fost atribuit unei filiale a unei companii chineze, împreună cu subcontractanți locali.

Fraude suspectate și documente false

Potrivit EPPO, există suspiciuni că subcontractanții ar fi colaborat cu antreprenorul pentru a prezenta documente false, atestând finalizarea lucrărilor, deși acestea nu ar fi respectat standardele de calitate. În plus, anchetatorii suspectează că reprezentanții CNAIR nu au efectuat controale corespunzătoare asupra lucrărilor, ceea ce ar fi permis perpetuarea acestui proces fraudulos. Perchezițiile vizează proiectul de proiectare și execuție a Centurii Zalău, finanțat prin Fondul European de Dezvoltare Regională și Coeziune, în valoare de 37 de milioane de euro. Beneficiarul fondurilor este CNAIR. Contractul de execuție a lucrărilor a fost atribuit filialei din România a unei companii chineze, care a angajat mai mulți subcontractanți.

EPPO transmite că „există suspiciuni că subcontractanții au conlucrat cu antreprenorul pentru a prezenta documente false care să ateste că lucrările au fost finalizate cu succes. Conform anchetei, lucrările nu au respectat cerințele de calitate. De asemenea, există suspiciuni că reprezentanții beneficiarului (CNAIR) nu au efectuat controale adecvate”, potrivit economedia.

Ancheta este în curs de desfășurare, pentru a stabili amploarea activităților infracționale suspectate și prejudiciul financiar global cauzat bugetului UE.

CNAIR oferă sprijin în anchetă

CNAIR a transmis, în legătură cu actele de urmărire penală desfășurate astăzi, că oferă „tot sprijinul necesar organelor judiciare”. „Orice informație pe acest subiect va putea fi furnizată, conform legii, doar de instituțiile abilitate. Conducerea CNAIR reafirmă determinarea de a nu accepta nicio abatere de la legalitate și va întreprinde întotdeauna măsuri corespunzătoare dispozițiilor organelor judiciare”, a transmis Compania de Drumuri.


Lucrările la Centura Zalău – Întârzieri semnificative

Lucrările la Centura Zalău, un drum cu o lungime de doar 5,5 kilometri, au început în aprilie 2021, însă aproape patru ani mai târziu, proiectul nu este încă finalizat. Termenul de finalizare era stabilit inițial pentru martie 2023, dar cele mai recente estimări sugerează că lucrările ar putea fi finalizate abia în luna mai 2025, adică cu o întârziere de peste 450 de zile.

În ciuda contractului semnat în 2020 cu Asociarea SINOHYDRO CORPORATION LIMITED (China) – SC GOOD PROOD S.R.L., lucrările au întâmpinat probleme majore, inclusiv mobilizare slabă a constructorului, alunecări de teren și dificultăți birocratice. Mai mult, autoritățile au fost criticate pentru că nu au exercitat presiuni suficiente pentru a respecta termenele stabilite, iar ritmul lucrărilor a rămas lent chiar și după intervenția acestora.

Proiectele chinezești din România

În paralel, compania chineză China Civil Engineering (CCECC) lucrează la lotul 3 al Autostrăzii A0 București Nord, unde a început lucrările de așternere a celui de-al treilea strat de asfalt. Deși autoritățile estimează că proiectul ar putea fi finalizat până la sfârșitul acestui an, lotul 3 al A0 București Nord rămâne în continuare parțial nefuncțional, în pofida faptului că este terminat din 2023.

În ciuda adoptării, în 2021, a unei legi care exclude companiile chineze de la licitațiile publice pentru infrastructură, proiectele în derulare, cum este cazul Centurii Zalău, nu au fost afectate de această interdicție, deoarece licitațiile pentru aceste lucrări au avut loc înainte de intrarea în vigoare a legislației respective.

Comentarii Facebook