S-a vândut BIG-ul din Mănăștur, primul „mall” al Clujului. Ce sumă colosală a plătit noul proprietar pentru centrul comercial Winmarkt


Big-ul din Mănăștur, actual Winmarkt, a fost cumpărat de un investitor local, care a plătit 8,3 milioane de euro

Este vorba despre centrul comercial Winmarkt, deținut până acum de italienii de la Immobiliare Grande Distribuzione (IGD).

Compania italiană care deține în România lanțul Winmarkt vrea să-și reducă din datorii, încercând să vândă centrele comerciale din România.  Cei de la IGD ar putea obține 70 de milioane de euro din vânzarea locațiilor din România.

Compania a început deja planul de vânzări, prima activă vândută fiind chiar centrul comercial Winmarkt Someșul din Cluj-Napoca. IGD se pare că își face ieșirea de pe piața din România. Deține 14 centre comerciale și o clădire de birouri pe piața locală, portofoliu evaluat la peste 163 milioane euro. Centrele sunt amplasate în Cluj-Napoca (care tocmai a fost vândut), Bistrița, Piatra Neamț, Vaslui, Galați, Tulcea, Brăila, Buzău, București, Ploiești, Alexandria, Slatina, Râmnicu Vâlcea, Turda. Vânzarea potențială a centrelor comerciale Winmarkt a fost inclusă în planul de afaceri al IGD pentru perioada 2022-2024.

Cât a costat Big-ul (Winmarkt) din Cluj-Napoca? Care a fost prețul cu care s-a vândut Big-ul din Mănăștur?

Acesta a fost cumpărat de un investitor local, care are afaceri în mai multe domenii, inclusiv transporturi, pentru 8,3 milioane de euro, potrivit datelor companiei.

Principalii chiriași ai centrului comercial sunt  Carrefour, Pepco, DM și Dr. Max. Rămâne de văzut dacă odată cu achiziția investitorului local aceste afaceri își vor desfășura în continuare activitatea aici, sau dacă acesta are alte planuri pentru centrul comercial de aproape 7.900 de mp.

„Această vânzare confirmă noua strategie pe care am implementat-o cu privire la vânzarea portofoliului românesc, că este eficientă și că a stârnit interesul investitorilor instituționali și privați în segmentul de retail”, a comentat Roberto Zoia, CEO și Managing Director al IGD SIIQ S.p.A.

Povestea BIG-ului din Mănăștur care s-a vândut și care are acum un nou proprietar

Magazinul Big din Mănăștur are o poveste de pe vremea comunismului. Povestea magazinului a fost relatată de arhitectul Emanoil Tudose în cartea despre urbanismul din Cluj în ultima jumătate de secol, coordonată de arhitectul Eugeniu Pănescu.

Tudose și-a exprimat încă de la început nemulțumirea față de amplasarea cartierului Mănăștur. „Așa a apărut linia de tramvai la Cluj: pentru a lega zona industrială CUG de cartierul-dormitor al muncitorilor de acolo. Cine pune zona industrială într-un capăt al orașului și cartierul în celălalt?”, se întreba el.

Arhitectul a împărțit proiectul cartierului Mănăștur în două etape. Prima, desenată în 1972, prevedea trei garaje cu câte 500 de locuri. Pe locul unuia dintre acestea a fost construit complexul comercial BIG, pe altul au fost ridicate trei blocuri de garsoniere, iar pe al treilea s-a amenajat un parcaj cu garaje individuale.

„Despre cei care au înlocuit un garaj de 500 de locuri cu BIG, despre cei care au sacrificat terenurile destinate creșelor, școlilor și grădinițelor ca să mai construiască blocuri, nu am nimic de spus decât că s-au înscris perfect în bancul vremii: la o ședință de partid, un membru disciplinat se așază pe un scaun și simte o pioneză. Considerând că e o sarcină de partid, se ridică, mai pune o pioneză și se așază la loc, mulțumit”, povestește Tudose.

Denumirea BIG provine de la „Băcănie Industriale Gospodina”. Magazinul era conceput ca un complex comercial de tip „supermarket” inspirat din modelul occidental, reunind trei mari categorii de produse: băcănie, articole industriale și alte bunuri de larg consum.

Citiți istoria BIG-ului din Mănăștur pe Știri de Cluj

Comentarii Facebook