Scandalul cosirii ierbii la Aeroportul Cluj: Cum explică reprezentanții Aeroportului Cluj că aruncă 120.000 de euro pe an pe tunsul ierbii

Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj Răspunde Acuzațiilor Privind Cheltuielile pentru Cosirea Ierbii și Explică Măsurile de Siguranță Aeronautică


În urma discuțiilor din cadrul ședinței Consiliului Județean Cluj din data de 20 martie 2025 și a informațiilor vehiculate în spațiul public cu privire la serviciile de întreținere și amenajare a spațiilor verzi din perimetrul Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj, aeroportul transmite următoarele precizări pentru a clarifica aspectele legate de cheltuielile și procedurile implicate.

Aeroportul subliniază că necesitatea cosirii și întreținerii ierbii în anumite zone ale aeroportului este determinată de cerințele de siguranță aeronautică, prevăzute în legislația specifică. Astfel, conform Codului Aerian al României din 18 martie 2020 și Regulamentului (UE) nr. 139/2014 al Comisiei Europene, operatorii de aerodromuri au obligația de a reduce riscurile de coliziune între aeronave și animale sălbatice. Aceste riscuri pot avea un impact negativ semnificativ asupra siguranței zborurilor și operării aeronavelor. În plus, normele internaționale stabilite de Organizația Internațională a Aviației Civile (ICAO) indică clar că vegetația trebuie să fie gestionată pentru a preveni accidentele și daunele.

Mai exact, Aeroportul detaliază cerințele legale și tehnice privind întreținerea vegetației pe suprafața de operare a aeroportului:

  • Dimensiunea ierbii în benzile de siguranță ale pistei și ale căilor de rulare nu trebuie să depășească 10 cm în înălțime. Cosirea trebuie să fie efectuată regulat, iar iarba cosită trebuie îndepărtată pentru a preveni ingerarea acesteia de către motoarele aeronavelor.

  • Înălțimea ierbii din zonele din afacerea benzilor de siguranță trebuie să fie limitată la 20 cm, pentru a descuraja prezența păsărilor și a altor animale sălbatice.

  • Scopul principal al cosirii ierbii este de a asigura vizibilitatea marcajelor și luminilor de pe pistă și căile de rulare, esențiale pentru siguranța aeronavelor. De asemenea, este necesar ca iarba tăiată să nu fie lăsată în zonele de operare, pentru a preveni atragerea animalelor și riscurile asociate.

Aeroportul a subliniat că nerespectarea acestor cerințe ar putea duce la riscuri semnificative pentru siguranța zborurilor, inclusiv:

  • Bird-strike – coliziuni între aeronave și păsări, care pot pune în pericol viața pasagerilor și a echipajului.

  • Wild-strike – impactul între aeronave și animale sălbatice, care poate provoca daune grave aeronavelor.

  • Afectarea echipamentelor de navigație aeriană, cum ar fi Sistemul de Aterizare Instrumentală (ILS), care furnizează informații esențiale pentru ghidarea aeronavelor la aterizare.

  • Afectarea vizibilității marcajelor pistei și a căilor de rulare, esențiale pentru siguranța operațiunilor aeriene.

În ceea ce privește contractele anterioare, Aeroportul a precizat că, între 21 septembrie 2021 și 20 septembrie 2026, a fost încheiat un contract de vânzare-cumpărare pentru masa verde (iarbă) necosită, care acoperea o suprafață de 118,49 ha. Acesta a fost reziliat pe 1 iulie 2022 din cauza nerespectării obligațiilor contractuale, inclusiv neîndepărtarea baloților de iarbă și riscurile de incendiu cauzate de iarba lăsată pe teren. Aeroportul a subliniat că, în vara anului 2022, o situație similară a dus la un incendiu, iar pompierii au intervenit pentru a preveni o tragedie gravă.

De asemenea, în anul 2023, au fost semnalate cazuri de prezență a unei căprioare în apropierea pistei, iar vegetația înaltă a favorizat apariția faunei și a crescut riscurile de Bird-strike. În urma acestor incidente, Aeroportul a demarat o consultare cu fermieri și operatori economici pentru a încheia un nou contract, dar din cauza restricțiilor impuse de siguranța operațiunilor aeriene, niciun fermier nu a fost dispus să accepte condițiile impuse de aeroport.

Astfel, Aeroportul a fost nevoit să demareze o procedură de achiziție publică, iar la 11 septembrie 2023 a încheiat un contract cu SC Garden Center Group SRL pentru servicii de întreținere a zonei verzi. Acest contract, cu o valoare de 3.599.410 lei fără TVA, a fost reziliat la 8 ianuarie 2024 din cauza nerespectării obligațiilor contractuale, inclusiv utilizarea unor echipamente necorespunzătoare, daune produse infrastructurii aeroportuare și nerespectarea termenelor de execuție.

În prezent, Aeroportul derulează un nou contract sectorial de servicii, nr. 271/15.07.2024, cu SC BVA AS STILL CLEAN SRL, pentru întreținerea zonei verzi pe o perioadă de 4 ani, cu o valoare estimată de 3.170.938,40 lei fără TVA. Contractul acoperă o suprafață de 113,31 ha și include activități de cosire, îndepărtare a vegetației sălbatice, curățare și erbicidare. Aeroportul a menționat că valoarea acestui contract este corelată cu specificitatea și complexitatea activităților aeroportuare, inclusiv necesitatea intervențiilor manuale în zonele cu echipamente de radionavigație și balizaj.

De asemenea, Aeroportul a făcut o comparație cu alte aeroporturi din România, evidențiind că prețurile pentru aceste servicii sunt în linie cu cele ale altor mari aeroporturi din țară. De exemplu, Aeroportul Timișoara a atribuit un contract similar în 2023, la un preț de aproximativ 0,60 lei/mp, în timp ce Aeroportul București a încheiat un contract cu un preț de aproximativ 5,93 lei/mp pentru o suprafață mult mai mică.

În concluzie, Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj reafirmă angajamentul său de a respecta cerințele de siguranță și de a asigura o operare continuă și în siguranță a activităților aeronautice, în conformitate cu legislația națională și internațională.

----------------------------------------------------------

Redăm mai jos explicația integrală, așa cum a fost formulată de Aeroportul Internațional „Avram Iancu” din Cluj-Napoca:

„Necesitatea curățirii zonei înierbate din zonele de operațiuni ale aeroportului este dată de cerințele de siguranță aeronautică prevăzute în legislația specifică și aplicabilă în ceea ce privește gestionarea vieții sălbatice pe aerodrom în conformitate cu prevederile Codului Aerian al României din 18 martie 2020, coroborat cu prevederile Regulamentului (UE) NR. 139/2014 al Comisiei din 12 februarie 2014 de stabilire a cerințelor tehnice și a procedurilor administrative referitoare la aerodromuri, capitolul ADR.OPS.B.020 ,,Operatorul de aerodrom trebuie să instituie mijloace și proceduri de reducere la minimum a riscului de coliziune între animalele sălbatice și aeronave, pe aerodrom” respectiv cerințele și standardele prevăzute de Organizația Internațională a Aviației Civile – ICAO Doc. 9137 – Part.3, ICAO Doc. 9137 – Part. 8 și ICAO Doc. 9137 – Part. 9 –  care prevăd în mod expres și fără echivoc următoarele:

Dimensiunea ierbii din benzile de siguranță (banda pistei și benzile de siguranță ale căilor de rulare) nu trebuie să depășească 10 cm în înălțime. Cosirea trebuie să fie regulată iar iarba rezultată în urma cosirii trebuie îndepărtată pentru a nu fi ingerată de către motoarele aeronavelor;

Înălțimea ierbii din zonele înierbate din afara benzilor de siguranță este necesar să fie de 20 cm în înălțime pentru a împiedica așezarea unui număr mare de păsări în acele zone.;

Responsabilitatea principală a operatorului de aerodrom este de a menține siguranța aerodromului și de a se asigura că se iau măsuri pentru a reduce riscul de impact a aeronavelor cu animalele sălbatice;

Obiectivul principal al activităților de cosire a ierbii este de a asigura că luminile și marcajele nu sunt ascunse de vegetația înaltă și de asemenea pentru a limita atracția păsărilor și a altor animale sălbatice. Este necesară asigurarea faptului că movilele de iarbă tăiată nu sunt lăsate în zonele în care este posibilă ingerarea acestora în motoarele aeronavelor.

Nerespectarea cerințelor de siguranță aeronautice prin raportare la vegetația din zona de operațiuni aeriene, are asociate următoarele riscuri, impactând în sens negativ siguranța zborurilor, astfel:

Bird – strike – impactul dintre aeronave și păsări;

Afectarea mijloacelor de navigație aeriană – Sistem de Aterizare Instrumentală (ILS) prin care se furnizează informații prin emițătoare localizate la sol către aeronavele dotate cu receptoare aflate în zbor pentru ghidarea acestora în timpul fazelor de apropiere finală și de aterizare, în concret informațiile vitale constând în altitudine, poziția aeronavelor, alinierea cu pista aeroportuară, panta nominală descendentă spre pistă;

Afectarea vizibilității echipajelor aeronavelor asupra marcajelor pistei și a căilor de rulare;

Wild – strike – impactul dintre aeronave și animale sălbatice;

Funcționarea echipamentelor destinate navigației aeriene – trebuie ca vegetația să fie limitată la înălțimile corespunzătoare, astfel încât să nu constituie un pericol pentru navigația aeriană prin influențarea funcționării echipamentelor destinate navigației aeriene.

Menționăm că în perioada 21.09.2021 – 20.09.2026, aeroportul a avut încheiat contractul de vânzare-cumpărare nr. 187/21.09.2021 cu Mureșan Alexandru Sebastian, având ca durată de 5 ani, pentru vânzare masă verde (iarbă) necosită din perimetrul aeroportului, pentru suprafața de 118,49 ha, vizând activități de: cosit, greblat, adunat, balotat și transport iarbă. La  data de 01.07.2022, acest contract a fost reziliat, ca urmare a nerespectării obligațiilor contractuale, multe dintre acestea reprezentând riscuri în materie de siguranță aeronautică:

–  prin neîndepărtarea baloților de pe suprafața aeroportului, constituind obstacole în banda pistei, favorizând prezența vieții sălbatice;

– riscul în ceea ce privește incendiul de vegetație, situație care s-a și întâmplat în vara anului 2022, atunci când pompierii aeroportului au fost nevoiți să intervină din cauza faptului că iarba rezultată în urma cosirii și care nu s-a îndepărtat imediat după cosire, a luat foc, evitându-se astfel o tragedie gravă;

– riscul cauzat de vegetația înaltă, care a favorizat prezența unei faune pentru animalele sălbatice, așa cum s-a întâmplat în cursul anului 2023, când a fost semnalată în mod repetat prezența unei căprioare în proximitatea pistei, respectiv a favorizat și cauzat Bird – strike.  

Drept răspuns la notificarea de rezilierea transmisă de către aeroport, dl. Mureșan Alexandru Sebastian la data de 30.06.2022, își recunoaște culpa privind neîndeplinirea obligațiilor contractuale și a gestionării în mod necorespunzător al contractului, aspecte ce au pus în pericol activitățile de trafic aerian, așa cum au fost observate și comunicate aeroportului de către companii aeriene, ROMATSA și Autoritatea Aeronautică Civilă Română.

Odată cu rezilierea contractului 187/21.09.2021, aeroportul a demarat o consultare cu diverși fermieri/operatori economici, în vederea încheierii unui nou contract similar cu cel reziliat. Cu privire la acest demers, precizăm că în perioada 23.06.2022-25.07.2022, un număr de 7 fermieri/operatori economici au solicitat accesul în zona restricționată a aeroportului, în vederea vizitării amplasamentului pentru ulterioara ofertare a serviciilor, dar niciunul dintre cei 7 fermieri/operatori economici nu și-a manifestat interesul în vederea prestării unor astfel de servicii, motivând în această privință în cadrul discuțiilor de pe teren aspecte precum:

a) calitatea scăzută a masei vegetale (iarbă);

b) împărțirea suprafeței în loturi;

c) restricțiile conexe activității aeroportuare – circulație pe suprafața de mișcare aeroportuară în funcție de traficul aerian al Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj.

d) dimensiunea ierbii din benzile de siguranță (banda pistei și benzile de siguranță ale căilor de rulare) să nu depășească 10 cm în înălțime, iar în afara benzilor de siguranță să nu depășească 20 cm în înălțime.

Având în vedere faptul că nici un alt fermier nu s-a angajat să presteze serviciile de întreținere și amenajarea zonei verzi din perimetrul aeroportului, datorită restricțiilor impuse pe suprafața de mișcare aeroportuară, conform cerințelor și standardelor de siguranță și securitate aeronautică, aeroportul a demarat o procedură de achiziție publică, în baza căreia a fost încheiat Contractul sectorial de servicii nr. 297/11.09.2023 cu SC Garden Center Group SRL pe o perioadă de 5 ani, având ca obiect Serviciile de amenajare și întreținere zonă verde în perimetrul aeroportuar al AIAIC pe o suprafață de 116,11 ha, prețul contractului având valoarea de 3.599.410 lei fără TVA. La data de 08.01.2024, acest contract a fost reziliat ca urmare a nerespectării obligațiilor contractuale și a cerințelor de siguranță aeronautică, așa cum au fost semnalate de aeroport și notificate prestatorului în numeroase situații constatate care au pus în pericol siguranța aeronautică:

– accesul cu utilaje care nu erau cuprinse în oferta tehnică;

– daune produse aeroportului prin deteriorarea a 21 de cuve deteriorate, acestea resprezentând elemente de siguranță, fiind destinate protecției cablurilor necesare balizajului suprafeței de mișcare aeroportuară, fără ca prestatorul să raporteze daunele produse;

–   iarba cosită nu a fost adunată și balotată, punând în pericol siguranța traficului aerian, datorită atragerii păsărilor și a animalelor sălbatice;

–  neprezentarea pentru prestarea serviciilor, așa cum s-a întâmplat în perioada 31.10.2023 – 02.11.2023;

–  nerespectarea obligațiilor contractuale asumate și specificațiile caietului de sarcini cu privire la înalțimea vegetației din aproiperea căilor de rulare și a pistei;

–  prezentarea doar cu o parte din utilajele prezentare în propunerea tehnică;

–  prestarea parțială a serviciilor și cu mare întârziere, nerespectarea timpului de intervenție pentru prestarea serviciilor, de max. 24 ore de la emiterea notei de comandă.

Astfel, prin raportare la cele evidențiate mai sus, încălcarea sistematică a prevederilor contractuale și punerea în pericol a siguranței aeronautice, s-a impus rezilierea contractului.

În prezent, Aeroportul Internațional  Avram Iancu Cluj R.A. are în derulare contractul sectorial de servicii nr. 271/15.07.2024, având ca obiect Servicii de amenajare și întreținere zona verde în perimetrul aeroportuar al Aeroportului Internaţional Avram Iancu Cluj R.A., pe o durată de 4 (patru) ani, cu o valoare de 3.170.938,40 lei fără TVA, încheiat cu S.C. BVA AS STILL CLEAN S.R.L., în baza procedurii sectoriale prin licitație deschisă, demarată la data de 16.04.2024 cu respectarea Legii nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale.

Activitățile prevăzute în contract sunt: activități de cosire și recoltare de masă verde, activități de curățare a terenului aferente perioadei de recoltare, lucrări de cosire și îndepărtare a vegetației sălbatice, adunarea, transportul de masă verde și/sau deșeuri/reziduri, lucrări de întreținere a suprafeței de teren, discuire, amenajare, nivelare, inclusiv erbicidare și alte lucrări de întreținere a suprafețelor înierbate din zona de operațiuni aeriene, pe o suprafaţă de 113,31 ha.

Valoarea estimată a serviciilor licitate în cuantum de 3.200.000,00 lei, pentru suprafața de 113,31 ha, la prețul unitar de 0,25 lei/mp pentru servicii de cosire masă verde, iar pentru întregul pachet de servicii, la prețul unitar de 0.69 lei/mp, conform ofertei financiare, anexă la contractul sectorial de servicii nr. 271/15.07.2024, pentru o durată de 4 ani, a fost stabilită în baza strategiei de contractare și a Referatului de necesitate, publicate în SEAP odată cu documentația de atribuire și cu respectarea dispozițiilor art. 14 din Legea nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale, ținând cont de ofertele de preț primite, specificul și complexitatea activității aeroportuare, accesul la infrastructură în zona de operațiuni aeriene, fără întreruperea traficului aerian, specificul terenului (neuniform, cu denivelări), zonele în care sunt amplasate echipamentele de radionavigație și balizaj, fiind obligatorii operațiuni de cosire manuală.

De asemenea, subliniem că la data demarării procedurii, au fost luate în considerare și valorile estimate stabilite de către alte autorități contractante, în concret, aeroporturi precum: S.N. Aeroportul Internațional Timișoara Traian Vuia S.A. și Compania Națională Aeroporturi București S.A.

S.N. Aeroportul Internațional Timișoara Traian Vuia S.A. a atribuit în anul 2023 prin Anunțul de participare simplificat nr. SCN1121238 / 02.03.2023, un contract având ca obiect: Servicii de cosire a vegetației și tocare a arbuștilor din zonele înierbate din perimetrul aeroportului, pe o durată de 12 luni cu o valoare estimată de 800.000,00 lei pentru o suprafață de cosire de 136 ha, rezultând un preț de aproximativ 0,60 lei / mp, cu mai puține operațiuni, doar pentru operațiuni de cosire și tocare vegetație fără transport și erbicidare.

Compania Națională Aeroporturi București S.A. a atribuit în anul 2023 prin Anunțul de participare nr. CN1054253 / 15.04.2023, un contract pentru servicii de amenajare și întreținere spații verzi pe o durată de 4 ani, cu o valoare estimată de 1.443.622, 16 euro, adică aproximativ 7.119.222,68 lei pentru o suprafață de cosire de 30 ha, rezultând un preț de aproximativ 5,93 lei / mp.

Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj a achiziționat servicii de întreținere și amenajare zone verzi, cu respectarea legislației din domeniul achizițiilor publice, pentru a răspunde cerințelor de siguranță și securitate impuse prin reglementări naționale și internaționale în domeniul aviației civile”.


Comentarii Facebook