Seminar internațional la Aeroportul Cluj: Aeroporturile vor fi upgradate pe linie de siguranță
Directori de la mai multe aeropoturi europene, dar și șefii Agenţiei Europene pentru Siguranţa Aviaţiei (EASA) se întâlnesc la Cluj-Napoca pentru a discuta despre regulamentul privind siguranța aeroportuară și un set comun de reguli.
În perioada 21-22 septembrie 2015, Aeroportul Internaţional ”Avram Iancu” Cluj găzduiește un workshop cu participare internațională privind implementarea Regulamentului European nr. 139/ 2014 de stabilire a cerințelor tehnice și a procedurilor administrative referitoare la aeroporturi în temeiul Regulamentului (CE) nr. 216/2008 al Parlamentului European și al Consiliului.
Workshop-ul este organizat de către Asociația Aeroporturilor din România și Aeroportul Internațional ”Avram Iancu” Cluj, sub coordonarea Autorităţii Aeronautice Civile din România (AACR) şi în cooperare cu Agenţia Europeană pentru Siguranţa Aviaţiei (EASA).
Noutatea introdusă de certificarea europeană a aeroporturilor constă în faptul că, în conformitate cu Tratatul de la Lisabona, regulamentele europene sunt direct aplicabile atât autorităților competente desemnate, cât și industriei aeronautice, în speță aeroporturilor europene.
Cu această ocazie, reprezentanţii EASA vor susţine o serie de prezentări cu privire la extinderea competenţelor EASA asupra problematicii ATM şi aerodromuri, structura şi cerinţele prevederilor Regulamentului nr. 139/2014, facilitând un schimb constructiv de opinii cu participanţii la eveniment, cu accent pe impactul schimbărilor ce intervin la nivelul certificării în domeniul aerodromurilor şi pe etapele următoare ce vor fi parcurse de către toţi cei implicaţi, în vederea asigurării conformării cu cerinţele acestui regulament.
Astfel, seminarul se bucură de o participare complexă și reprezentativă pentru industria aeronautică, în cadrul acestuia reunindu-se atât reprezentanți ai industriei aviației internaționale din cadrul EASA, precum și reprezentanți ai autorităților aeronautice din Italia, Danemarca și Ungaria, dar și ai unor aeroporturi din Croația și Germania.
”Aviația este o activitatea regularizată. Aeroporturile au nevoie de siguranță, dar până acum nu au existat reguli comune pentru toate aeroporturile din Europa. Avem un proces care se derulează de câțiva ani și acum putem implementa aceste reguli. Traficul aerian în Europa nu mai este internațional, ci mai mult local și sunt sigur că toți pasagerii s-ar aștepta ca măsurile de siguranță să fie aceleași peste tot. Avem un set de reguli comune, care vor fi aplicate. Avem o perioadă de tranziție și aeroporturile vor trebuie să le aplice și adapteze. Sunt sigur că nu vor trebui să facă multe lucruri, dar ceea ce trebuie să facă este să arate cum operează, să fie transparenți. Fiecare aeroport trebuie să prezinte care sunt elementele specifice ale fiecărei zone, să spunem dacă elementele de climă sunt diferite, trebuie să arate cum se adaptează. Rolul nostru este de a ajuta autoritățile locale și aeroporturile. Colegii din România au fost foarte activi. Suntem deja la al doilea seminar pe care îl susșinem”, a explicat Jussi Myllärniemi, director al departamentului ATM/Aeroporturi din cadrul EASA.
Directorul Aeroportului Internațional ”Avram Iancu” Cluj, David Ciceo, a explicat că prin noile reguli vor fi excluse aeroporturile care nu corespund din punct de vedere a siguranței.
”Regulamentul 139 este deosebit de important pentru toate aeroportului din Europa. În aceste două zile va fi un seminar interactiv în care vom afla și vom încerca să aflăm cât mai multe legat de implementarea directă, de resursele necesare. De exemplu sunt cazuri în România de aeroporturi cu piste deja făcute, cum este Clujul, piste în construcție, cum este Oradea și Suceava, dar sunt și proiecte viitoare. Având în vedere că pe toate trebuie să fie reguli comune, unde nu se justifică financiar sau nu se poate adapta infractructura, în acele cazuri vor fi analize de risc și se vor notifica diferențe la autoritate și la Comisia Europeană, care le vor analiza dacă sunt acceptabile sau nu. Toate aeroportuile din Europa intră într-un proces de evaluare de infrastructurii și de a ajunge la un numitor comun în ceea ce privește siguranța”, a precizat David Ciceo.
Industria aviației românești este reprezentată la toate nivelurile, respectiv Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR), ROMATSA și cele 16 aeroporturi din România, precum și alți parteneri ai acestora.
Așadar, organizarea acestui seminar la Aeroportul Internațional ”Avram Iancu” Cluj este o apreciere adusă aviației civile în general, dar și a nivelului ridicat al activității operaționale și manageriale a aeroportului clujean, în această perioadă de tranziție prevăzută de Regulamentul European nr. 139/2014.
0 Comentarii