Duminica 22 Decembrie

Statul român a cheltuit 450 de milioane de euro pentru cele 52 de milioane de teste salivă distribuite în școli, echivalentul a 36 de creșe


Elevii români au primit, teoretic, 52 de milioane de teste salivă pentru depistarea COVID. Cel puțin acesta este numărul de teste cumpărate și livrate în școli de Inspectoratul General pentru Situații de Urgență. Contractele subsecvente celor cadru, licitate de ONAC, au însumat 378 de milioane de lei fără TVA, adică 450 de milioane de lei. În total au fost 3 loturi pentru care s-au semnat contracte cu mai mulți furnizori.

Testele vrac, cumpărate în primul lot în decembrie anul trecut și care au ajuns cu întârziere la inspectoratele școlare, în timpul minivacanței de 1 decembrie, sunt cele care au costat cel mai mult, per bucată, potrivit situației contractelor comunicată Edupedu.ro de către IGSU. Prețul a fost de 9,78 de lei/per test și s-au achiziționat 1 milion de teste de la Eva Healthcare SRL – are ca domeniu principal de activitate „comerț cu ridicata al produselor farmaceutice”, după cum Edupedu.ro scria pe 3 noiembrie 2021.

Testele de salivă, cerute insistent de ministrul Educației pentru a preveni răspândirea virulului Sars-CoV-2, nu au fost obligatorii

Tot în primul lot din 2021, au fost cumpărate alte 5 milioane de teste de la alt furnizor, cu un preț ridicat, de 9,39 de lei/per bucată.

Acest lot a fost câștigat la licitația ONAC de Viggo Fashion International SRL, care are domeniul de activitate principal „comerț cu amănuntul al îmbrăcămintei, în magazine specializate”, potrivit datelor de la Registrul Comerțului. Presa a mai scris în trecut despre contractele obținute cu statul de Viggo Fashion, la licitații.

Toate testele din primul lot au fost vrac, adică erau ambalate în baxuri. Reamintim, situația a creat nemulțumire în rândul profesorilor și părinților, pentru că directorii de școli au fost nevoiți să cheme de acasă profesorii pentru a putea împărți testele care au venit vrac. Testele erau ambalate în cutii ce conțineau, în medie, 25 de kituri de test, compuse din casetă de testare, soluția-tampon, punga/tubul pentru colectarea probei, pipeta pentru recoltare din pungă a probei, pungă pentru deșeuri medicale. 

Cele mai ieftine teste salivă de depistare a SARS-COV 2 au costat 5,77 de lei/bucată, iar IGSU a cumpărat doar 3 milioane de teste la acest preț.

Un calcul făcut de Edupedu.ro, bazat pe datele centralizate de IGSU, care s-a ocupat de distribuția testelor salivă, arată că în medie un test a costat 8,66 de lei.

Cele mai puține teste peste lor, 540.000 s-au cumpărat în data de 3 ianuarie, la un preț de 5,90 lei bucată. 

Testele de salivă, deși cerute insistent de ministrul Educației pentru a preveni răspândirea virulului Sars-CoV-2, nu au fost obligatorii. Inițial, testele salivă ar fi trebuit să fie efectuate în școli, însă mulți profesori nu au fost de acord, invocând motive sanitare sau lipsa personalului medical adecvat, așa că testarea a fost externalizată părinților în majoritatea unităților.

Părinții, care nu erau obligați să facă elevilor testele, nu au vut nicio modalitate standard de raportare pentru că nu a fost întocmită. Ordinul comun al miniștrilor de Sănătate și Educație indica doar când se fac testările (n. red. de 2 ori pe săptămână – marțea și joia – de principiu), iar raportarea rezultatului a rămas la latitudinea fiecărei școli.

Astfel, unii părinți trimiteau rezultatele testelor pe rețele de socializare diriginților și învățătorilor, dar se trimiteau doar rezultatele testelor pozitive. În unele școli părinții erau rugați să trimită declarații pe propria răspundere cu rezultatul testului, de 2 ori pe săptămână.

Așadar nu există date centralizate despre numărul testelor efectuate din totalul de 52 de milioane cumpărate în lunile noiembrie 2021- ianuarie 2022. Ministrul Educației considera în luna ianuarie, că simplul fapt că din 5.000 de teste antigen raportate pozitiv, aproape 2.000 s-au confirmat la PCR, reiese că sunt tot mai mulți părinți care testează copii.

Citește articolul integral pe edupedu.ro

Comentarii Facebook