Trei proiecte VITALE de infrastructură pentru zona metropolitană Cluj/ Dacă nu le facem URGENT, ne vom sufoca în trafic- FOTO


Trei proiecte importante de infrastructură pentru zona metropolitană Cluj

Zona metropolitană Cluj este cu siguranță cel mai important pol economic de dezvoltare al Transilvaniei, cosmopolit demografic și consistent numeric, prin cei aproape 500.000 de locuitori, clujeni sau alți români care au luat calea Clujului pentru excelentul învățământ universitar, pentru locurile de muncă bine plătite și pentru o calitate a vieții mai bună.

În ultimele săptămâni, un prestigios clasament a confirmat faptul că municipiul Cluj-Napoca, inima zonei metropolitane, este primul oraș din România care se află în primele 200 de orașe din lume în topul fericirii.

De asemenea, în ultimii ani, municipalitatea a atras peste 5 miliarde de euro pentru dezvoltarea orașului, fonduri care vor contribui la îmbunătățirea considerabilă a infrastructurii și mobilității în zona metropolitană.

Cele mai importante proiecte pentru zona metropolitană, care pot descongestiona masiv traficul și care vor crește calitatea vieții sunt:

Trenul Metropolitan Gilău – Floreşti – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonţida

Trenul metropolitan din Cluj va acoperi toată distanța feroviară dintre halta Nădășel și stația Bonțida, însumând aproximativ 43 km.

Trenul ar urma să circule la intervale de 30 de minute în perioadele de vârf, fiind estimat că durata călătoriei între Nădășelu și Bonțida s-ar reduce cu 10-25 de minute, iar între Bonțida și Cluj-Napoca cu 15-30 de minute, conform planului de mobilitate urbană Cluj-Napoca. Trenul metropolitan ar acoperi ruta Nădășelu-Bonțida în 70 de minute iar mai multe stații vor fi și în municipiul Cluj-Napoca care vor deservi în special zona de nord a orașului.


proiect 1.png

Clujenii din Gilău, Jucu, Apahida, Bonțida, nu vor fi nevoiți să mai vină obligatoriu la locul de muncă sau la alte activități cu mașinile în Cluj-Napoca, având o alternativă de transport, de mobilitate, rapidă și eficientă.

Mai mult, în 2024, și președintele Consiliului Județean Cluj a pus umărul la acest proiect prin asocierea forului administrativ județean cu municipiul Cluj-Napoca și comunele Florești, Gilău, Apahida, Baciu, Jucu, Bonțida și Gârbău, în vederea realizării obiectivului de investiții: „Tren Metropolitan Gilău - Floreşti - Cluj-Napoca - Baciu - Apahida - Jucu - Bonţida”, conturând astfel și mai bine utilitatea proiectului.

Culoarul de mobilitate verde-albastru pe malul Someșului, între localitățile Gilău și Florești, Cluj-Napoca și Apahida

Este un proiect-fanion pentru zona metropolitană, urmând să conecteze Cluj-Napoca de localitățile limitrofe prin mijloace de transport nepoluante - pietonal și velo.

„Culoarul velo-pietonal reprezintă unul dintre proiectele fanion ale Planului de Mobilitate Durabilă 2021-2030 și se alătură marilor proiecte de infrastructură (metrou și centură metropolitană) ale orașului. Obiectivul culoarului de mobilitate nemotorizată este de a conecta municipiul Cluj-Napoca cu zona sa metropolitană. În materie de mobilitate urbană, coridorul va oferi o alternativă viabilă transportului cu mașina personală și va fi o atracție în sine pentru cei aflați în căutarea unor activități de agrement. Astfel, râul Someș se transformă într-un element natural valoros care contribuie la dezvoltarea orașului din două perspective: cea ecologică și cea a mobilității sustenabile”, prezenta primarul Clujului, proiectul, în vara anului 2022.

proiect 2.jpg



Culoarul de mobilitate nord: POD OAȘULUI-RĂSĂRITULUI – STRĂZILE RĂSĂRITULUI-CÂMPUL PÂINII – POD IRA

Urmărește să descongestioneze tot traficului din nordul municipiului și să ofere alternativă de tranzit la DN1/E60 care traversează centrul municipiului din Piața Avram Iancu – 21 decembrie – Memorandumului - Calea Mănăștur – Florești.

Culoarul va asigura decongestionarea și implicit fluentizarea arterelor supraaglomerate - strada Paris, zona Abator, strada Aurel Vlaicu, strada Fabricii de Zahăr, descărcarea zonei centrale de trafic tranzitoriu (Sopor/ Someșeni/ Mărăști – Baciu) și descongestionarea traficului aglomerat în zonele de locuire. Apoi, va sigura conectarea pe direcția nord-sud: strada Oașului – strada Traian; strada Porțelanului – strada Paris: strada Fabricii de Zahăr (segmentele cuprins între: Bdul Muncii-str. Ialomiței-str. AurelVlaicu) și strada Beiușului (Bdul Muncii-Nod IRA);

De asemenea, noul culoar va asigura condițiile legării în sistem a transportului public (incluzând și transferul intermodal) - CTP (autobuz urban/ metropolitan, troleibuz, tramvai); feroviar (tren, tren scurt/ lung parcurs, tren metropolitan Gilău-Bonțida) și metrou.


proiect 3.jpg

proiect 4.jpg

Culoarul de mobilitate nord va ajuta la urbanizarea spațiului public prin reconversia peisajului urban industrial pe seama conceptelor contemporane de estetică urbană și climat - reducerea surselor existente de poluare (praf, noxe, zgomot, deșeuri în zone largi neamenajate, floră invazivă) și optimizarea surselor din viitor (noxe, aglomerare canalizări, hidrocarburi, zgomot etc); amenajări dedicate funcțiunilor urbane pe categorii de trafic (pietonal, velo+standuri, auto, parcare/garare, transport public cu toate facilitățile aferente, pasaje, poduri, traversări) și plantații de aliniament, spații verzi, terenuri de joacă, loisir, areal canin.

Comentarii Facebook