Miercuri 18 Decembrie

Tren de lux din Danemarca, pe ruta Cluj - Oradea. În Danemarca, ar fi fost casat, fiind NESIGUR

 

Un tren de lux urmează să circule de la Cluj spre Timișoara, cu oprire în Oradea și Arad, din iarna acestui an.

 

Garniturile de tren sunt catalogate de lux, dar au fost acuzații că au mari probleme și s-a cerut să nu fie puse în circulație. Ele au fost achiziționate de compania Astra Trans Carpatic (ATC), parte a fabricii de vagoane de la Arad.

 

ATC a cumpărat, în 2017, 3 automotoare diesel IC 2 construite de Ansaldo Breda între anii 2005-2013, în vederea autorizării pe căile ferate din România.

 

După un an de zile de muncă și remedierea problemelor cauzate de remizarea pe o durată foarte lungă de către DSB (Căile Ferate din Danemarca), unele automotoare au stat pe loc și 10 ani, 2 DMU au fost omologate în România, iar al 3-lea se apropie cu pași repezi de omologare, scrie Hotnews.

 

Investiția totală a ATC este de 20 de milioane de euro, în 15 automotoare care vor circula în toată țara.

 

Primul automotor a fost pus în circulație pe ruta Timişoara – Arad – Satu Mare – Baia Mare, iar următoarea va fi pe ruta Timişoara - Arad - Oradea - Cluj, în luna decembrie 2018. 

 

Automotoarele pot circula cu 200 de kilometri pe oră, dar infrastructura din România nu permite acest lucru.

 

Problema este că aceste automotoare au fost în mijlocul unui scandal. 

 

Astra a achiziționat de la Căile Ferate Daneze DSB 15 automotoare fabricate de Ansaldo Breda și a adus câteva în țară, pentru teste. Au fost în centrul unui scandal, după ce într-un articol bine documentat se susținea că trenurile au mari probleme. Asociația Construim România a lansat și un apel către autoritățile implicate cerând să nu autorizeze pentru traficul cu călători automotoarele IC2. Patronul Astra a susținut însă că nu sunt probleme și că trenurile vor fi puse în funcțiune în acest an, între Timișoara și Baia Mare.

 

Asociatia Construim Romania a transmis un apel catre Ministerul Transporturilor, Autoritatea Feroviara Romana, Autoritatea de Reforma Feroviara si catre CFR SA prin care cerea să nu autorizeze pentru circulatia de calatori in Romania automotoarele IC2 recent achizitionate de catre Astra Transcarpatic.

 

Ramele feroviare in  cauza  au fost produse de Ansaldo Breda, Italia in  cadrul unui contract de 106 rame feroviare de 2 si 4 vagoane, denumite IC2, respectiv IC4 si au fost destinate  transportului  de  calatori  operat de compania nationala  de transport feroviar de calatori  din Danemarca, DSB, contract semnat in anul 2000. Ramele au fost livrate abia din 2009, cu 6 ani intarziere fata de termenul contractual si din pacate, calitatea proiectarii  si  constructiei  acestor rame a fost atat  de scazuta, incat  ele au prezentat din start numeroase riscuri majore in  operarea cu calatori: risc de incendiu, risc de rupere de osie, risc de deraiare, risc de depasire  a spatiului  de franare", se arata in apelul transmis de Asociatia Construim Romania. 

 

Seria de rame feroviare IC2/IC4 a fost analizată de institutul elvetian PROSE, in colaborare cu compania feroviara nationala din Elvetia, SBB., arata Asociatia.  

 

Raportul Prose detaliaza  toate probleme tehnice ale acestor rame, cele mai multe fiind riscuri in  exploatare, care nu pot fi detectate in  mod normal in  faza de omologare. Toate subsistemele  principale (motor, boghiu, sistem de franare) prezinta  probleme majore, care conduc in  exploatare de la ruperi de conducte de alimentare cu combustibil, la fisuri in  osii si  cutiile osii. Din aceste motive, dupa  8 ani de incercari  de a gasi  solutii  tehnice pentru a le mentine in  operare si dupa  cateva  zeci de milioane de EUR investite in  aceste incercari, DSB a ajuns la concluzia ca  ramele IC2 / IC4 nu sunt apte de circulatie  cu calatori, asa ca  in 2016 a decis retragerea lor din circulatie, urmata  de casare. Ramele IC2 pe care doreste  sa  le omologheze Astra Transcarpatic au fost complet retrase din circulatie in  vara lui 2016, la doar 4 ani de la livrare, majoritatea avand  zero kilometri in  exploatare comerciala. Marturia  clara a faptului ca  ramele erau inapte de circulatie  cu calatori in  conditii  de siguranta o sta faptul ca  in afara  de cele 15 rame IC2 achizitionate  de Astra Transcarpatic, restul de 8 au fost deja dezmembrate  de DSB in  iunie 2017, alaturi  de o buna parte dintre ramele IC4”, atrage atentia Construim Romania.

 

In lumina acestor informatii, consideram  ca  este imposibil ca Astra Transcarpatic impreuna  cu Astra Vagoane Arad sa  aiba  posibilitatea tehnica  si  financiara  de a reusi  in  doar cateva  luni ceea ce operatorul national  din Danemarca, DSB si  producatorul  ramelor, Ansaldo Breda, nu au reusit  in  17 ani, respectiv sa  faca  ramele IC2 sigure pentru operarea cu calatori”, se mai arata in apelul Asociatiei.

Comentarii Facebook