Uber și Bolt, în pragul închiderii în România? „Am susținut liberalizarea serviciilor de taximetrie, dar grupurile de interese controlează industria”


Un act normativ pus în dezbatere publică de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii ar închide transportul alternativ în România, spune un ONG care reprezintă Uber, Bolt și Glovo. Ar fi vorba despre o uniformizare a acestui tip de servicii, care își propune transformarea acestui sector într-o simplă copie a unui serviciu de taxi.

O modificare a OUG 49/2019 ignoră avantajele tehnologice, transparenţa şi mediul concurenţial adus de transportul alternativ şi propune transformarea acestui sector într-o simplă copie a unui serviciu de taxi, spune într-un comunicat Coaliţia pentru Economia Digitală, care reprezintă principalele servicii de transport cu suport online de pe piață, citată de Agerpres.

„Nu este nicio îndoială că adoptarea acestor prevederi ar duce la dispariția platformelor de transport alternativ din România. Ne este greu să credem că Guvernul ar putea să accepte aceste solicitări, care nu se referă la crearea unui mediu concurențial, ci la închiderea unui întreg sector în beneficiul altuia,” a declarat Cătălin Codreanu, Președintele Coaliției pentru Economia Digitală.

Coaliția pentru Economia Digitală, care reprezintă principalii operatori de transport alternativ din România, UBER și Bolt, atrage atenția că, deși sunt reglementate diferit, atât transportul alternativ cât și serviciile de taximetrie sunt la fel de strict controlate.

„Am susținut întotdeauna liberalizarea serviciilor de taximetrie pentru a crea un mediu concurențial cât mai corect, dar aceste idei au fost mereu respinse de grupurile de interese care controlează industria de taxi,” a adăugat Codreanu.

Diferența ar fi făcută de transparența și trasabilitatea acestor servicii.

„Avem de ales între modernitate și transparență și întoarcerea la sisteme monopoliste care nu sunt construite în interesul consumatorului, ci al intereselor de grup. Credem că în primul rând alegerea trebuie să fie a românilor, iar cei peste 3 milioane de români care au ales transportul alternativ sunt o dovadă a viabilității acestui sistem”, a concluzionat Codreanu.

Surse guvernamentale ar fi declarat pentru digieconomic.ro că e vorba de o uniformizare. Și că „nu e normal să prestezi aceleași activități și să nu ai aceleași condiții legale și responsabilități". 

ONG-ul citat mai sus, care reprezintă principalii operatori de transport alternativ din România spune că prin prevederile propuse, şoferii care fac transport alternativ trebuie să se constituie în operatori de transport, iar contractele de comodat şi închiriere folosite de peste 90% din şoferii de transport alternativ sunt eliminate, ceea ce ar contrazice însuşi modelul de economie colaborativă pe baza căruia funcţionează transportul alternativ.

Taximetriştii au protestat masiv în ultimii ani, solicitând autorităţilor modificarea OUG/49 din 2019, transformată în Legea 204, motivând că actul normativ discreditează taximetria şi îi avantajează pe cei de la ride-sharing.

Comentarii Facebook