Un MEGA-PROIECT promite să transforme o parte a Clujului în Orașul de 15 Minute: Vei găsi totul la distanța de o plimbare pe jos!


Cluj-Napoca se pregătește să devină un exemplu de urbanism modern prin intermediul unui mega proiect revoluționar: RIVUS, care va transforma fosta platformă Carbochim într-un oraș de 15 minute. Această inițiativă ambițioasă va integra toate facilitățile esențiale la o distanță accesibilă de maximum 15 minute de mers pe jos, oferind astfel locuitorilor acces rapid la locuri de muncă, servicii, zone de recreere și divertisment. Prin acest concept inovator, Clujul își propune să îmbunătățească calitatea vieții și să reducă dependența de automobile, încurajând mobilitatea alternativă și comunitatea. Proiectele mixte de dezvoltare atrag deja atenția marilor companii internaționale, care își doresc să fie parte din acest oraș în plină expansiune și transformare. 

Proiecte-magnet: dezvoltările mixte, pe radarul marilor companii internaționale

Proiectele mixte de dezvoltare acționează ca un magnet pentru oameni și companii. Având la bază principii de sustenabilitate și dezvoltare durabilă, o astfel de investiție atrage atenția brandurilor de renume internațional, iar proiectele deja implementate, inclusiv cele în afara Bucureștiului, sunt o dovadă în acest sens. De cealaltă parte, crearea unei game variate de facilități în cadrul aceluiași complex determină ca rezidenții, angajații sau vizitatorii să aibă acces ușor la servicii esențiale. O dezvoltare mixtă cuprinde, printre altele, spații culturale, de retail, de birouri, rezidențiale și de divertisment.

Astfel de proiecte au luat avânt în Europa ultimilor decenii, iar, în România, au fost inițiate în special după criza economică. Una dintre principalele provocări ale unui astfel de proiect este de a reconecta zone izolate de viața urbană prin amenajarea de facilități mixte: de la noi infrastructuri și spații verzi, până la birouri și locuințe. Transformarea spațiilor urbane prin intermediul proiectelor mixed-use nu a atins un val de popularitate doar în Europa, astfel de dezvoltări fiind o tendință globală.

Una dintre companiile autohtone care a anticipat valul este grupul Iulius: în plină criză economică a construit Palasul de la Iași (inaugurat în 2012), iar, în plină criză pandemică a extins complexul (Palas Campus a fost deschis în 2023). Rezultatul? Branduri ca Amazon, AMD sau Microsoft și-au deschis centre de dezvoltare sau birouri. Și nu sunt singurele, pentru că la nivel de rețea sunt 130 de sedii de companii din domeniul IT, automotive, financiar etc. Și Clujul reprezintă un punct important pentru grupul Iulius, având în vedere că din 2007 este activ în acest oraș cu primul său proiect din Transilvania, adăugând componentei de retail, treptat, și pe cea de office, dar și un parc.. După investiția de la Iulius Mall, compania are în plan o dezvoltare de tip mixed-use pe fosta platformă industrială de la Carbochim. Mai exact proiectul RIVUS, cu o valoare estimată la 500 milioane de euro.

Screenshot 2024-10-10 113754.png

„Proiectele mixed-use, care evită crearea de cartiere monofuncționale, vor îmbunătăți calitatea vieții în oraș. Aceste dezvoltări devin din ce în ce mai populare pentru a activa cartierele și a le asigura reziliența, iar proiectarea care include natura este apreciată ca fiind benefică nu numai pentru ecosistemele naturale, ci și pentru sănătatea și bunăstarea oamenilor”, a declarat Ben van Berkel, fondator și arhitect principal al UNStudio, unul dintre cele mai mari birouri de arhitectură din lume, partener al Iulius în proiectul Carbochim.

La rândul lui, Arijan Dingsté, tot din cadrul UNStudio, spune despre proiectul de la Cluj că va fi „un exemplu puternic al conceptului de mixed-use”, în special în ceea ce privește „orașul de 15 minute”: includerea unor facilități variate în cadrul unui astfel de proiect descurajează dependența de mașini și încurajează mobilitatea alternativă prin acces ușor, pe distanțe scurte, la servicii esențiale (cumpărături, locuire, job, divertisment, relaxare etc.).

„RIVUS e un proiect-experiență, în sensul în care implementează conceptul orașului de 15 minute, recomandat și aplicat în urbanismul internațional, inclusiv ca strategie pentru orașele Climate-Neutral, cum este Cluj-Napoca. Concret, tot ceea ce ai nevoie se află la mai puțin de 15 minute de mers pe jos, iar aici încadrăm locuri de muncă, cadru natural, zone de petrecere a timpului liber și de cumpărături, toate conectate de o infrastructură care încurajează deplasarea pietonală și alternativă”, a detaliat într-un interviu Sorin Guttman, Project Manager al proiectului de la fosta platformă Carbochim.

Screenshot 2024-10-10 113837.png


În România, dezvoltările mixte sunt preponderent în Capitală, dar tendința a fost schimbată odată cu inaugurarea Palas de la Iași, în condițiile în care, ulterior, compania Iulius a continuat pe această cale, a proiectelor mixed-use: marile branduri din străinătate și-au îndreptat privirea și spre polii regionali de dezvoltare urbană, iar unele companii le-au ales ca destinație în premieră în țară, de exemplu, în proiectele Iulius de la Iași sau Timișoara. În lipsa unor astfel de investiții, probabilitatea ca un brand de renume internațional să se fi orientat spre un oraș din afara Bucureștiului este redusă, întrucât orice companie importantă are un anumit set de cerințe și standarde de respectat: de la calitatea spațiilor de birouri și până la zonele de recreere disponibile pentru angajați.

Dezvoltarea orașelor magnet 

Proiectele mixte ale companiei Iulius au atras deja mari companii internaționale, iar unele și-au deschis în premieră centre în România. Amazon este o prezență la Iași încă din 2010, în cadrul Palas. Compania are cel mai mare (și modern) sediu din România în capitala Moldovei, iar sediul social a fost mutat tot la Iași: în prezent, grupul american are circa 4.000 de angajați. 

Deschiderea Palas Campus, a doua etapă de dezvoltare a Palas Iași, a atras o altă companie americană: AMD – producător de semiconductori. Grupul american are în Palas Campus singurul birou din Europa, fiind prezent la Iași din anul 2023. Alte companii importante care au „descins” în proiectele Iulius sunt Ness Digital Engineering (un sediu la Iași și unul la Timișoara, ambele în rețeaua office United Business Center), Microsoft (după București, americanii au deschis birouri în Palas Campus și UBC 1 din Timișoara) sau Porsche Engineering (UBC Iulius Town). O consecință directă a fost reducerea migrației spre Capitală: locurile de muncă create de companiile de renume internațional au atras resursa umană locală.

Dezvoltarea proiectelor mixte în orașe regionale a creat și alte premiere: lanțuri de retail, recunoscute la nivel internațional, nu s-au mai limitat la a deschide magazine doar în Capitală. Rând pe rând, companiile care erau deja prezente în București au ales să-și extindă operațiunile în proiecte implementate de Iulius. De exemplu, la Palas Iași au deschis magazine companii precum Samsung (februarie 2023), Teilor (în toamna anului 2023 a inaugurat cel mai complex magazin – flagship – din rețeaua lor), Hugo Boss (decembrie 2023) sau The Body Shop (aprilie 2024).

În Timișoara, la Iulius Town, și-au făcut simțită prezența Intimissimi (2019), Skechers (magazin deschis în premieră în România – octombrie 2021), Energy Kids Family Center (cel mai mare spațiu de joacă interior din România – noiembrie 2023), Tesla-Up Store (aprilie 2024) sau Primark (august 2024). Exemple de branduri premieră în afara Capitalei sunt deja și la RIVUS, proiect care va aduce pentru prima dată în Cluj-Napoca retailerul JUMBO, nume în top 3 branduri așteptate în oraș, conform unui studiu realizat de Iulius.

Având în vedere evoluția celorlalte proiecte mixte Iulius din țară, în mod evident lista companiilor de renume internațional va crește și la Cluj, odată cu implementarea proiectului RIVUS, care se va dezvolta pe fosta platformă Carbochim. De altfel, dezvoltatorul a anunțat o serie de premiere pentru România și pentru regiune, atât din sfera culturală (centru de arte performative, sală de spectacole), cât și pe segmentul comercial (centre de family entertainment, conceptele momentului de cinema și cinema open air, dar și branduri așteptate de clujeni). RIVUS va aduce comunității și o grădină urbană impresionantă, de peste 5,2 hectare, inclusiv cu o grădină japoneză.



Comentarii Facebook