Un MEGA-PROIECT promite să transforme o parte a Clujului în Orașul de 15 Minute: Vei găsi totul la distanța de o plimbare pe jos!
Cluj-Napoca se pregătește să devină un exemplu de urbanism modern prin intermediul unui mega proiect revoluționar: RIVUS, care va transforma fosta platformă Carbochim într-un oraș de 15 minute. Această inițiativă ambițioasă va integra toate facilitățile esențiale la o distanță accesibilă de maximum 15 minute de mers pe jos, oferind astfel locuitorilor acces rapid la locuri de muncă, servicii, zone de recreere și divertisment. Prin acest concept inovator, Clujul își propune să îmbunătățească calitatea vieții și să reducă dependența de automobile, încurajând mobilitatea alternativă și comunitatea. Proiectele mixte de dezvoltare atrag deja atenția marilor companii internaționale, care își doresc să fie parte din acest oraș în plină expansiune și transformare.
Proiecte-magnet: dezvoltările mixte, pe radarul marilor companii internaționale
Proiectele mixte de dezvoltare acționează ca un magnet pentru oameni și companii. Având la bază principii de sustenabilitate și dezvoltare durabilă, o astfel de investiție atrage atenția brandurilor de renume internațional, iar proiectele deja implementate, inclusiv cele în afara Bucureștiului, sunt o dovadă în acest sens. De cealaltă parte, crearea unei game variate de facilități în cadrul aceluiași complex determină ca rezidenții, angajații sau vizitatorii să aibă acces ușor la servicii esențiale. O dezvoltare mixtă cuprinde, printre altele, spații culturale, de retail, de birouri, rezidențiale și de divertisment.
Astfel de proiecte au luat avânt în Europa ultimilor decenii, iar, în România, au fost inițiate în special după criza economică. Una dintre principalele provocări ale unui astfel de proiect este de a reconecta zone izolate de viața urbană prin amenajarea de facilități mixte: de la noi infrastructuri și spații verzi, până la birouri și locuințe. Transformarea spațiilor urbane prin intermediul proiectelor mixed-use nu a atins un val de popularitate doar în Europa, astfel de dezvoltări fiind o tendință globală.
Una dintre companiile autohtone care a anticipat valul este grupul Iulius: în plină criză economică a construit Palasul de la Iași (inaugurat în 2012), iar, în plină criză pandemică a extins complexul (Palas Campus a fost deschis în 2023). Rezultatul? Branduri ca Amazon, AMD sau Microsoft și-au deschis centre de dezvoltare sau birouri. Și nu sunt singurele, pentru că la nivel de rețea sunt 130 de sedii de companii din domeniul IT, automotive, financiar etc. Și Clujul reprezintă un punct important pentru grupul Iulius, având în vedere că din 2007 este activ în acest oraș cu primul său proiect din Transilvania, adăugând componentei de retail, treptat, și pe cea de office, dar și un parc.. După investiția de la Iulius Mall, compania are în plan o dezvoltare de tip mixed-use pe fosta platformă industrială de la Carbochim. Mai exact proiectul RIVUS, cu o valoare estimată la 500 milioane de euro.
„Proiectele mixed-use, care evită crearea de cartiere monofuncționale, vor îmbunătăți calitatea vieții în oraș. Aceste dezvoltări devin din ce în ce mai populare pentru a activa cartierele și a le asigura reziliența, iar proiectarea care include natura este apreciată ca fiind benefică nu numai pentru ecosistemele naturale, ci și pentru sănătatea și bunăstarea oamenilor”, a declarat Ben van Berkel, fondator și arhitect principal al UNStudio, unul dintre cele mai mari birouri de arhitectură din lume, partener al Iulius în proiectul Carbochim.
La rândul lui, Arijan Dingsté, tot din cadrul UNStudio, spune despre proiectul de la Cluj că va fi „un exemplu puternic al conceptului de mixed-use”, în special în ceea ce privește „orașul de 15 minute”: includerea unor facilități variate în cadrul unui astfel de proiect descurajează dependența de mașini și încurajează mobilitatea alternativă prin acces ușor, pe distanțe scurte, la servicii esențiale (cumpărături, locuire, job, divertisment, relaxare etc.).
„RIVUS e un proiect-experiență, în sensul în care implementează conceptul orașului de 15 minute, recomandat și aplicat în urbanismul internațional, inclusiv ca strategie pentru orașele Climate-Neutral, cum este Cluj-Napoca. Concret, tot ceea ce ai nevoie se află la mai puțin de 15 minute de mers pe jos, iar aici încadrăm locuri de muncă, cadru natural, zone de petrecere a timpului liber și de cumpărături, toate conectate de o infrastructură care încurajează deplasarea pietonală și alternativă”, a detaliat într-un interviu Sorin Guttman, Project Manager al proiectului de la fosta platformă Carbochim.
În România, dezvoltările mixte sunt preponderent în Capitală, dar tendința a fost schimbată odată cu inaugurarea Palas de la Iași, în condițiile în care, ulterior, compania Iulius a continuat pe această cale, a proiectelor mixed-use: marile branduri din străinătate și-au îndreptat privirea și spre polii regionali de dezvoltare urbană, iar unele companii le-au ales ca destinație în premieră în țară, de exemplu, în proiectele Iulius de la Iași sau Timișoara. În lipsa unor astfel de investiții, probabilitatea ca un brand de renume internațional să se fi orientat spre un oraș din afara Bucureștiului este redusă, întrucât orice companie importantă are un anumit set de cerințe și standarde de respectat: de la calitatea spațiilor de birouri și până la zonele de recreere disponibile pentru angajați.
Dezvoltarea orașelor magnet
Proiectele mixte ale companiei Iulius au atras deja mari companii internaționale, iar unele și-au deschis în premieră centre în România. Amazon este o prezență la Iași încă din 2010, în cadrul Palas. Compania are cel mai mare (și modern) sediu din România în capitala Moldovei, iar sediul social a fost mutat tot la Iași: în prezent, grupul american are circa 4.000 de angajați.
Deschiderea Palas Campus, a doua etapă de dezvoltare a Palas Iași, a atras o altă companie americană: AMD – producător de semiconductori. Grupul american are în Palas Campus singurul birou din Europa, fiind prezent la Iași din anul 2023. Alte companii importante care au „descins” în proiectele Iulius sunt Ness Digital Engineering (un sediu la Iași și unul la Timișoara, ambele în rețeaua office United Business Center), Microsoft (după București, americanii au deschis birouri în Palas Campus și UBC 1 din Timișoara) sau Porsche Engineering (UBC Iulius Town). O consecință directă a fost reducerea migrației spre Capitală: locurile de muncă create de companiile de renume internațional au atras resursa umană locală.
Dezvoltarea proiectelor mixte în orașe regionale a creat și alte premiere: lanțuri de retail, recunoscute la nivel internațional, nu s-au mai limitat la a deschide magazine doar în Capitală. Rând pe rând, companiile care erau deja prezente în București au ales să-și extindă operațiunile în proiecte implementate de Iulius. De exemplu, la Palas Iași au deschis magazine companii precum Samsung (februarie 2023), Teilor (în toamna anului 2023 a inaugurat cel mai complex magazin – flagship – din rețeaua lor), Hugo Boss (decembrie 2023) sau The Body Shop (aprilie 2024).
În Timișoara, la Iulius Town, și-au făcut simțită prezența Intimissimi (2019), Skechers (magazin deschis în premieră în România – octombrie 2021), Energy Kids Family Center (cel mai mare spațiu de joacă interior din România – noiembrie 2023), Tesla-Up Store (aprilie 2024) sau Primark (august 2024). Exemple de branduri premieră în afara Capitalei sunt deja și la RIVUS, proiect care va aduce pentru prima dată în Cluj-Napoca retailerul JUMBO, nume în top 3 branduri așteptate în oraș, conform unui studiu realizat de Iulius.
Având în vedere evoluția celorlalte proiecte mixte Iulius din țară, în mod evident lista companiilor de renume internațional va crește și la Cluj, odată cu implementarea proiectului RIVUS, care se va dezvolta pe fosta platformă Carbochim. De altfel, dezvoltatorul a anunțat o serie de premiere pentru România și pentru regiune, atât din sfera culturală (centru de arte performative, sală de spectacole), cât și pe segmentul comercial (centre de family entertainment, conceptele momentului de cinema și cinema open air, dar și branduri așteptate de clujeni). RIVUS va aduce comunității și o grădină urbană impresionantă, de peste 5,2 hectare, inclusiv cu o grădină japoneză.
28 Comentarii
Vor fi de toate Moca ȚĂRANILOR CE MAI VREȚI?
**********************, *******, **************************, *****************************, *******************************************************, *************************************************, ***********************************************************:
https://youtube.com/@cristiancrestinortodox?si=Vn1rKTKpDlzgmWqq
*******,… Citeste mai departe
Vine IKEA sau nu? Daca nu, si-s fix aceleasi magazine din Vivo si Iulius fac ceva pe el oras de tot rahatul!!!!
@Iosif: aduc imigrantii din asiafrica, la aia le trebe.
Vrăjeală pentru pupătorii în fund ai lui boc, acuma se vor face de toate iar câinii vor umbla cu covrigi în coadă și pe garduri vor atîrna bancnote de 200 lei. Despre metrou și despre incompetența de a folosi fondurile europene, nimic. Trebuie să le ia fraierilor ochii cu ceva.
Tot în fițuică voastră , prezentați în articole lungi , mega proiectul doamnei Udrea , unde tot așa Clujul devenea un "magnet" pentru cea mai buna locuire.Sustinut frenetic de Boc proiectul a atras fix "că un magnet" banii fraierilor .Mă întreb dacă va plătește bine să faceți reclama la tot felul de excrocherii.
@Elenq: Nu te-ai prins ca astea-s articole sponsorizate, asa-i? Nu te duce capul!
dupa modelul iulius mall va ajunge un loc in care boschetarii vor gasi o cafea ieftina si vor sorbi din ea 3 ore... un soldovean de paiata se da mare investitor ...banii sunt ai secu... daca erau asee grozavi soldovenii dascalu, umbrarescu,etc isi dezvoltau bantustanele din soldova...,
Proiectul trebuie accelerat, milioane de oameni asteapta sa vina aici, nu e coRECT ca europa sa fie bogata, sigura si majoritar alba iar restul lumii sa traiasca in has si mizerie, trebuie sa traim toti in haos si mizerie. Plus ca-s urata, singura si vreau ciocan, africanii n-au standarde. Asa ca gura sau va fac rasisti.
noul iulius cum se mai zice!
pe vremea lui Nea Nicu, tooate orasele erau de 15 minute si nu v-a prea placut :)))
@.: Cartierul Gheorghieni rămâne un etalon,capitaliștii ăștia din carton au oferit Floreștiul,Gheorghieni era într-adevăr un cartier de 15 minute + spatii verzi de vis, avea crese,grădinițe,scoli generale,licee,magazine,piata,restaurante,cofetării,reparatii diverse,farmacie,cabinete medicale
reclama la WEF "oraș de 15 minute"
astia sunt aceiasi oameni care au organizat marea inchidere in casa din plandemie
De aia vin copiii la scoala o ora cu masina din Floresti pana in Cluj, ca este de toate la 15 minute pe jos?
@x: Florestiul e Floresti, Clujul e Cluj, 2 chestii diferite, articolul este doar despre Cluj si atat... Mai bine zis este o reclama...
@x: părinții ocosi își duc odraslele în Florești, cel mai rău caz la intrare în Cluj… și acolo cu șpagă , pile și șmecherii de floreștean. Ce să cauți în oraș, plătești impozit și ai mecla de Cluj?
Clujul va deveni capitala Moldovei ori cum e plin de Moldoveni
@Napocean: ce legatura are comentariul tau,cu titlul articolului?
Oamenii Și Copiii, Care M-au Ajutat Pe Mine Cu O Lege În Anul 2023, Merită Tot Ce Este Mai Bun Din Lume, Și Le Mulțumesc !
Le Mulțumesc Oamenilor Și Copiilor Care M-au Ajutat, Cât Și Pentru Ziua De 1 Decembrie 2023 [ Ziua Națională A României ].
Oamenii Și Copiii Care Ajută Și Salvează Oameni Și Copii, Merită Tot Ce Este… Citeste mai departe
astia is gauozari nu gazetari, cu fitzuica lor
@gazetari: piscotari
?
@Va placea mai mult ruinele acelea de pe vremea impuscatului?: Nicolae Ceausescu este un erou si martir national. A fost tradat si sacrificat de securitate pentru a vinde tara si cetatenii corporatiilor din vest si a subjuga politic-militar-social societatea. Revolutia sionista (cei mai multi membri din guvernul post 1989 erau ... evrei cu nume schimbate… Citeste mai departe
@Va placea mai mult ruinele acelea de pe vremea impuscatului?: Da, ne placeau mai mult erau goale!. Mai aduc un zilion de migranti cu noul megasuperproiect. Clujul e aglomerat dar mai este loc, inca se mai poate circula la anumite ore...
VOMA SI BORAT
SA VA IA DRACU DE SECURIZTANEZI BLASTAMATI
multe articole publicitare pt mallul asta, platesc bine, nu?
@!: macar is scrise corect. Singurele articole din fituica asta care sunt mai OK dpdv al ortografiei, structurii logice samd sunt alea platite de altii, unde li se dau textul, titlul si pozele direct la asa numitii gazetari.
@dbshsjj: asa e