Ungurii au vrut să afle dacă viața e mai scumpă la ei decât în România. Prețurile din Cluj VS Budapesta


Revista de știri economice G7 a analizat prețurile practicate de un cunoscut lanț de supermarketuri prezent în Ungaria și România. Concluziile acestei comparații au fost publicate într-un articol.

Compararea prețurilor din Ungaria și alte țări

Autorii articolului precizează că studiul a fost făcut cu ajutorul Transidex, iar la bază au stat 42 de produse, ale căror prețuri au fost monitorizate în Ungaria în fiecare lună, timp de 20 de luni, adică de la sfârșitul lunii ianuarie 2020. Comparația între prețurile din România și Ungaria, făcută pe baza prețurilor practicate de rețeaua germană de supermarketuri Lidl în Budapesta și Cluj, vine după ce G7 comparase prețurile din Franța și Ungaria, iar rezultatele au arătat că cele din țara vecină sunt cu mult mai mici. 

De altfel, jurnaliștii maghiari sunt convinși că aceleași rezultate ar și și în cazul unei comparații cu Austria sau Marea Britanie.

Până la o astfel de comparație, G7 a analizat prețurile practicate de lanțul de supermarketuri Lidl în Ungaria și cele din România. În articol se precizează că, la fel ca în cazul comparației franco-ungare, în unele cazuri gama de produse Lidl din România și obiceiurile de cumpărături la noi diferă de cele din Ungaria în anumite privințe.

Metodologia colectării datelor a rămas aceeași. Pe scurt: ne uităm întotdeauna la prețuri care nu sunt la produse aflate în promoție, calculate din prețuri unitare pe kilogram sau pe litru și, dacă există mai multe produse identice, cumpărăm întotdeauna cele mai ieftine din cantitatea dată, dar indiferent de ambalaj”, au explicat maghiarii.

Compararea prețurilor. Ungaria VS Cluj: cu 5% mai ieftin în România

După ce s-au comparat prețurile din rețelele Lidl din cele două țări, s-a comparat valoarea coșurilor de consum create în acest fel cu salariile medii disponibile în fiecare țară.

Din grafic reiese că majoritatea produselor sunt mai ieftine în România, dar oarecum surprinzător, am găsit și 10 din 35% care costă mai puțin în Ungaria. Adevărat, acest lucru nu mai este valabil în cazul făinii, pentru că în primele zile ale lunii octombrie, Lidl Ungaria a crescut prețul cu 25%, iar în cazul ouălor diferența este neglijabilă, 0,3 HUF, dar consumatorul maghiar plătește mai puțin pentru celelalte opt produse: lapte ESL, 1,5 lapte UHT, file de piept de pui și curcan, apă minerală, sare și brânză gouda.

Cu toate acestea, la prima vedere, se poate prevedea că pentru lista noastră de cumpărături vom plăti mai mult la casă în Ungaria decât în România”, explică G7.

O altă întrebare pe care și-au pus-o autorii a fost în ce măsură reprezintă acest coș de cumpătărui o povară pentru p familie de români, respectiv pentru o familie de maghiari:

Acest lucru nu este atât de ușor de stabilit, deoarece ar fi cel mai aproape de realitate dacă am compara valorile cu salariul mediu net curent. Cu toate acestea, astfel de date sunt fiabile doar pentru Eurostat pentru cele două țări, care sunt mediile de anul trecut. Prin urmare, am făcut o corecție neoficială în calculul nostru: întrucât creșterea salariilor a fost în medie de 8% în ambele țări de anul trecut, am crescut cifrele UE de anul trecut cu 8%. Pe baza acestora, am început calculul nostru din faptul că salariul mediu net de astăzi este 384 de euro pe lună în România și de 583 de euro în Ungaria. Dacă le convertim în forinți și vedem cât de mult este costul total al achiziției, vom obține rezultatul.

Rezultate favorabile pentru maghiari

La final, concluzia lor este că în România, la supermarketurile Lidl, coșul de cumpărături ar fi cu 10,6% mai ieftin. Astfel, la un coș pentru care un maghiar plătește în Budapesta 40 de euro, un român va plăti la Cluj 35. Potrivit studiului, legumele și fructele sunt mai ieftine în Ungaria, în timp ce lactatele și produsele din carne sunt ceva mai ieftine în România.

Chiar și așa, diferența când se trage linia este în favoarea vecinilor noștri. Asta pentru că, potrivit sursei citate, ungurii trăiesc mai bine, iar un coș de produse Lidl reprezintă 9.2% din salariul lunar în România, față de numai 6.8% în Ungaria. 


Comentarii Facebook