Copiii până în cinci ani și tehnologia: Ce sfaturi le dă părinților o specialistă în educația timpurie



În primii cinci ani, copiii dobândesc, în medie, două treimi din capacitatea lor de învățare”, spune specialista în educație Helen O’Donoghue, într-un interviu pentru Școala 9. Aceasta dă sfaturi părinților români despre folosirea gadgeturilor, dar și despre programul de somn și dieta celor mici. 
În primii cinci ani, cei mici trebuie stimulați pentru a avea obiceiuri sănătoase de învățare și pentru a se dezvolta armonios psihic și fizic. În acest proces, părinții și educatorii trebuie să coopereze constant și să contribuie la creșterea copilului”, explică într-un interviu pentru Școala 9 Helen ODonoghue. 

Directoarea companiei britanice Sunridge Associates, care este specializată în training și consultanță în educație, Helen ODonoghue colaborează cu instituții atât din Marea Britanie, cât și internaționale. Are o carieră de peste 30 de ani, care include conducerea a două școli cu predare după curriculumul de bacalaureat internațional și oferirea de consultanță pentru 300 de directori de școală din 30 de țări, din Columbia și Peru până în Norvegia, Etiopia și Japonia.

  • Cum are loc învățarea în cazul copiilor mici?
  • Copiii mici învață cel mai bine atunci când se simt în siguranță. Îi pot urmări și imita pe adulți și pe alți copii din jurul lor, în vreme ce sunt sprijiniți și ghidați de acești adulți. Ei pot să aibă și inițiativă și să înceapă să se autoregleze, să își asume responsabilitatea pentru procesul lor de învățare. Dar există o provocare cognitivă și fizică a posibilității de a-și articula procesul de învățare și dezvoltare în fața celorlalți.

Când privim spre viitor la ce este necesar pentru ca acești mici învățăcei să aibă succes mai târziu în viață, acesta poate fi definit din nou în mod holistic, din perspectivă academică, socială, emoțională și spirituală. Asta poate fi rezumat în următoarele domenii: limbaj – vorbire, ascultare, vocabular și accesarea memoriei;  dezvoltarea fizică, socială și emoțională; auto-reglare; funcții executive. 

Metode prin care părinții și educatorii pot colabora

  • Cât de importantă este colaborarea dintre părinți și educatori?
  • Unitățile educaționale de educație timpurie ar trebui să încerce să lucreze în parteneriat cu părinții oricând au posibilitatea. Cooperarea cu părinții este esențială pentru învățare în primii ani ai copilului, pentru ca acesta să aibă beneficii optime din educația sa timpurie.

Părinții sunt primii educatori și își cunosc cel mai bine copilul, însă ei pot să lucreze împreună cu educatorii pentru a dezvolta și a îmbogăți dezvoltarea copilului în această perioadă crucială”, spune specialista. 

Această colaborare îi oferă copilului un sentiment de siguranță și securitate, văzând că părinții săi se simt confortabil, îi creează un nivel similar de așteptări. În același timp, îi ajută pe părinți să fie la curent cu ce se întâmplă în mediul în care copilul învață și să facă tranziția spre școală mai ușoară, așa încât nevoile de dezvoltare ale copilului să fie împlinite.

„Educația timpurie dezvoltă orizonturile intelectuale ale copilului”

  • Ce elemente sunt importante în educația timpurie?
  • Educația timpurie îi oferă copilului posibilitatea să dezvolte obiceiuri sănătoase și capacitatea de luare a deciziilor și să-și extindă orizonturile intelectuale. Având aceste lucruri în vedere, e important pentru un copil să aibă o dietă adecvată, un program bun de somn și repaus. 
  • Cum influențează alimentația dezvoltarea unui copil?
  • Nutriția adecvată poate avea un impact direct asupra dezvoltării fizice și psihologice a copilului. Alimentația sănătoasă are legătură cu rezultatele funcționale ale copiilor pe măsură ce cresc. Cu alte cuvinte, o dietă nesănătoasă poate duce la îngrășare și la alte efecte negative, dacă copilul nu învață cum să mănânce sănătos în primii ani de viață.

„Copiii noștri trebuie să folosească tehnologia”

  • Cum trebuie să aibă loc interacțiunea dintre părinți și copii? Și în ce măsură ar trebui să li se acorde acces la gadgeturi copiilor, având în vedere că uneori unii părinți fac asta pentru a se putea ocupa de treburi casnice?
  • Este important ca părinții să vorbească și să interacționeze cu copilul lor, având în vedere că o întârziere în dezvoltarea limbajului copilului, lipsa stimulării, abilități motorii întârziate, precum și o conștientizare inadecvată a comunicării pot avea consecințe pe termen lung. 

În ce privește gadgeturile, copiii noștri sunt nativi digital și, pe cale de consecință, trebuie să le îmbunătățim abilitățile să folosească tehnologia în mod adecvat, oferindu-le un program de timp și informații privitoare la utilizarea în siguranță a gadgeturilor.

Tehnologia poate juca un rol în  sprijinirea comunicării timpurii, a limbajului și a alfabetizării. Poate oferi noi oportunități de învățare, prin Ebook-uri, aplicații și chiar apeluri video. La fel ca o carte, tehnologia poate fi folosită cu un instrument pentru învățare și joacă, însă nu ar trebui considerată un înlocuitor pentru interacțiunea cu adulții. 

Tehnologia poate fi și o cale importantă pentru lectură în cazul anumitor grupuri de copii. Așadar, acționați cu grijă și utilizați gadgeturile ca pe un lucru care îmbunătățește calitatea învățării și a dezvoltării copilului și nu o inhibați”, a declarat aceasta, potrivit Libertatea. 


Comentarii Facebook