Miercuri 18 Decembrie

Autostrada Globală: Vis sau realitate?


Autostrada globala, metoda prin care poți face înconjurul Pământului cu mașina, este un proiect care sună de parcă ar fi scos din filmele SF, însă unii văd această autostradă ca pe un proiect realizabil.

Nouă, românilor, care avem cu autostrăzile o relaţie mai curând... ciudată, ideea unei autostrăzi globale ne pare, probabil, mai tulburătoare decât oricui. Dar, dacă privim dincolo de universul nostru domestic, cu autostrăzi neterminate, la preţuri exorbitante, vom afla că un proiect al unei autostrăzi trans-globale este, totuşi, privit ca fezabil, nu utopic - un proiect tehnologic extrem de dificil, desigur, dar nu irealizabil.

Bucăţi mari din ceea ce ar putea fi o autostradă globală există deja: pe unele continente se întind reţele de autostrăzi, mai bune ori mai rele, de la o coastă la cealaltă. Acum, teoretic, n-ar mai rămâne decât să fie conectate între ele şi iată! am avea un parcurs rutier care ne-ar permite să înconjurăm planeta, la volanul maşinii.

Evident, partea cu conectarea e foarte complicată, de vreme ce presupune construirea de tuneluri pe sub strâmtori sau poduri peste acestea - proiecte foarte dificile tehnic. Dificultăţile tehnice atrag după ele dificultăţi financiare; se adaugă şi aspecte de natură politică, deoarece asemenea lucrări presupun de obicei cooperarea între ţări. În multe cazuri, voci prudente sugerează să se renunţe la asemenea construcţii grandioase, comsiderate pe cât de costisitoare, pe atât de inutile, şi să rămânem la bunul şi vechiul sistem de transport naval, care şi-a dovedit utilitatatea atâta amar de vreme, sau la avion, care e rapid (deşi costisitor şi extrem de poluant).

În cazul în care s-ar face "pe dedesubt" - tuneluri pe sub mare -, aceste pasaje de legătură nici n-ar putea fi, în general, şosele, deoarece nimeni n-a găsit încă o rezolvare a problemei gazelor de eşapament care s-ar acumula într-un astfel de tunel dacă maşinile obişnuite din ziua de azi ar circula prin el pe distanţe de câteva zeci de kilometri. Aşa că soluţia ar fi de tipul celei aplicate în cazul tunelului care leagă Anglia de Franţa: acesta e un tunel feroviar, prin care maşinile trec "pasiv", încărcate în vagoane de tren. Deci autostrada globală, dacă s-ar construi în acest moment, ar fi, de fapt, o combinaţie de şosele cu mici porţiuni de căi ferate. *Altfel s-ar pune problema, desigur, dacă toată lumea ar circula cu maşini electrice, care nu emit gaze de eşapament, dar asta e o viziune încă şi mai îndepărtată decât cea a unei autostrăzi globale.)

Citește mai departe pe Descoperă.ro

Comentarii Facebook