Miercuri 25 Decembrie

Calculator timbru de mediu 2015: Cât vei plati în 2015 pentru taxa auto și cine e scutit

 

Suma pe care trebuie sa o platiti pentru timbrul de mediu in anul 2015 poate fi calculata cu ajutorul unui calculator pus la dispozitie de Agentia Nationala de Administrare Fiscala pe pagina proprie de internet.

 

Pentru a afla cuantumul taxei, trebuie doar sa completati toate datele solicitate de soft, iar programul va genera automat suma de plata.

 

In anul 2015, valoarea timbrului de mediu se va calcula cu ajutorul calculatorului oficial pentru timbrul de mediu, valabil si pentru anul 2014, disponibil aici.

 

Informatia ne-a fost confirmata de Valentina Burac, operator la Biroul de Asistenta Contribuabili al Fiscului. Ea a precizat, la solicitarea AvocatNet.ro, ca ANAF nu va publica un calculator special pentru anul 2015, din moment ce anul trecut nu au fost modificari la formula de calcul a timbrului de mediu.

 

In aceste conditii, a explicat Burac, nu este nevoie de niciun fel de actualizare la calculatorul timbrului de mediu, disponibil acum pe site-ul ANAF.

 

Calculatorul ANAF poate fi accesat AICI.

 

Va reamintim ca, potrivit OUG nr. 9/2013, actul normativ ce a introdus timbrul de mediu pentru autovehicule la 15 martie 2013 in locul taxei auto, valoarea in lei a timbrului se determina pe baza cursului de schimb valutar al monedei euro stabilit in prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul precedent si publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

 

Asadar, cuantumul timbrului de mediu valabil in 2015 se va calcula in functie de cursul leu/euro pe care Banca Centrala Europeana (BCE) l-a stabilit in 1 octombrie.

 

Potrivit informatiilor publicate pe site-ul BCE, cursul de schimb leu/euro din prima zi lucratoare a lunii octombrie este de 4,4093 lei/euro, mai mic fata de cel din 1 octombrie 2013 cu 0,88%.

 

In acest conditii, soferii vor plati mai putin pentru timbrul de mediu din 2015.

 

Pentru 2014, timbrul de mediu a fost determinat pe baza cursului de schimb afisat de BCE pe 1 octombrie 2013, care a fost de 4,4485 lei/euro. Acest curs a fost mai mic cu 1,63% decat cel anterior de 4,5223 lei/euro - adica cel din 2012 care a fost utilizat pentru stabilirea cuantumului timbrului platit in 2013.

 

Cine plateste timbrul de mediu?

 

OUG nr. 9/2013 prevede ca timbrul de mediu este platit o singura data, in urmatoarele situatii:

 

cand un autoturism este inmatriculat pentru prima data in Romania;

cand un autoturism este reintrodus in parcul auto national, in cazul in care la momentul scoaterii sale din parcul auto national, proprietarului i s-a restituit valoarea reziduala a timbrului;

pentru masinile rulate pentru care nu a fost achitata nicio taxa de poluare/inmatriculare, timbrul de mediu se va plati cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate;

pentru autoturismele rulate pentru care s-a dispus de catre instante restituirea sau inmatricularea fara plata unei taxe de poluare/ de inmatriculare. Timbrul de mediu in aceasta situatie va fi achitat tot cu ocazia ocazia transcrierii dreptului de proprietate.

OUG nr. 9/2013 a fost adoptata de Parlament, dupa cum prevad normele de tehnica legislativa, prin Legea nr. 37/2014, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 255, din 8 aprilie 2014 si care a intrat in vigoare la 11 aprilie. Aceasta lege nu doar a aprobat OUG nr. 9/2013, ci a si modificat-o, introducand doua noi categorii de autovehicule ce vor fi scutite de la plata timbrului de mediu.

 

Mai exact, timbrul de mediu NU va fi platit pentru autovehiculele care transporta prescolarii si elevii si nici pentru acele vehicule transferate cu titlu gratuit de la autoritati sau institutii publice altor autoritati sau institutii publice.

 

Pe langa acestea, legislatia in vigoare mentioneaza ca sunt exceptate de la plata timbrului de mediu autovehiculele:

 

ce apartin misiunilor diplomatice, oficiilor consulare si membrilor acestora, precum si altor organizatii si persoane straine cu statut diplomatic, care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei;

special modificate in scopul conducerii de catre persoanele cu handicap, precum si in scopul preluarii si transportarii persoanelor cu handicap grav sau accentuat;

destinate a fi utilizate de fortele armate, fortele de securitate a statului, de politie, de jandarmerie, de politia de frontiera si de pompieri;

destinate serviciilor de ambulanta si medicina, autovehiculelor speciale echipate corespunzator pentru acordarea ajutorului de urgenta, precum si autovehiculelor speciale destinate serviciilor de descarcerare si de stingere a incendiilor;

confiscate;

dobandite prin mostenire;

incadrate in categoria vehiculelor istorice;

destinate competitiilor sportive;

donate institutiilor de invatamant, sanatate si cultura, ministerelor, altor organe ale administratiei publice, structurilor patronale si sindicale reprezentative la nivel national, asociatiilor si fundatiilor de utilitate publica.

Comentarii Facebook