Marinarul blocat timp de 4 ani pe o navă abandonată a fost lăsat să plece acasă. „Am ieșit în sfârșit din închisoare”
Mohammed Aisha, marinarul obligat să stea pe o navă sechestrată, fără curent electric și fără apă, timp de aproape 4 ani, a fost lăsat să plece acasă, în Siria. „Ușurare. Bucurie” - acestea au fost cuvintele cu care și-a descris sentimentele în timp ce aștepta să decoleze de pe aeroportul din Cairo, relatează BBC.
„Cum mă simt? De parcă am ieșit în sfârșit din închisoare. În sfârșit, voi fi din nou împreună cu familia mea. O să-i văd din nou”, a spus el.
Timp de aproape patru ani, Mohammed Aisha a locuit pe nava cargo MV Aman, abandonată în Egipt. Nava a fost reținută în 2017 din cauza expirării certificatelor și echipamentelor de securitate. Un tribunal din Egipt l-a desemnat paznic legal al navei, ceea ce a însemnat că nu a putut pleca de la bord. Mai mult, autoritățile îi confiscaseră și pașaportul.
Într-un interviu acordat BBC la începutul lunii aprilie, Mohammed povestea că trebuie să înoate până la țărm la fiecare 2-3 zile pentru a-și încărca telefonul și pentru a-și cumpăra apă și mâncare.
Marinarul, care se pregătea să devină căpitan de navă, s-a trezit blocat pe MV Aman deoarece contractorul libian nu a plătit taxele portuare și combustibilul, iar proprietarul din Bahrein al navei avea dificultăți financiare. Așa că, timp de 4 ani, a urmărit neputincios cum alte nave treceau pe lângă el. A văzut coada creată de blocarea Canalului Suez și, de la depărtare, l-a văzut chiar și pe fratele lui, tot marinar.
În august 2018, a aflat că mama sa, profesoară de engleză, a murit. Acesta a fost cel mai dificil moment pentru Mohammed.
„M-am gândit serios să-mi pun capăt zilelor”, a spus el.
Din august 2019, Mohammed a rămas singur pe nava fără combustibil și, în consecință, fără curent electric. Era obligat să rămână la bord, neplătit. Era demoralizat și se simțea din ce în ce mai rău. Povestește că nava era ca un mormânt, noaptea.
„Nu vezi nimic. Nu auzi nimic. Parcă ai fi într-un sicriu”, a spus marinarul.
Iar situația lui Mohammed nu este unică. Sunt peste 250 de cazuri în toată lumea în care echipajele au fost abandonate și lăsate să se descurce cum pot.
Mohamed Arrachedi, reprezentant al Federației Internaționale a Lucrătorilor din Transporturi, care a preluat cazul lui Mohammed în decembrie, spune că acesta ar trebui să fie un moment de reflecție pentru ca toți cei din industria navală.
„Cazul lui Mohamed trebuie să deschidă o dezbatere serioasă pentru a preveni aceste abuzuri asupra navigatorilor”, a spus el.
Această dezbatere ar trebui să implice armatori, autorități portuare și maritime și statele sub pavilionul cărora navighează aceste vase.
„Drama și suferința lui Mohammed Aisha ar fi putut fi evitate dacă proprietarii și părțile cu responsabilități și obligații față de navă și-ar fi asumat responsabilitățile și ar fi aranjat repatrierea mai devreme”, spune Arrachedi.
La rândul său, Mohammed a spus că s-a simțit prizonier într-o situație pentru care nu avea nicio vină, încolțit de legea egipteană și ignorat de proprietarii navei. El a spus că treceau luni întregi fără să primească vreo veste, ceea ce îl făcea să se simtă dezamăgit și izolat.
În ciuda celor 4 ani de suferințe, Mohammed nu vrea să renunțe la cariera lui. Spune că vrea să-și vadă familia, iar apoi se va întoarce la navigație.
0 Comentarii