Miercuri 18 Decembrie

Pragul de infectare la care se închid școlile, aplicat în România, nu e regulă în Europa. Soluțiile țări europene pentru a ține școala deschisă


Închiderea școlilor în orașele românești cu o incidență foarte mare, cum este capitala București, devine iminentă și este menționată regulat, în ultimele zile, inclusiv de ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu.

Pe când diverși experți sau chiar ministrul argumentează că școlile trebuie închise în mod real ultimele și să stea cât mai mult deschise, oficialii invocă prevederile legale potrivit cărora, atunci când e atinsă incidența de 6/1.000 într-o localitate, școlile trebuie să se închidă. Totuși, existența unui astfel de prag transformă România într-una dintre puținele excepții unde reglementările prevăd închiderea școlilor la nivel de comunitate sau regiune.

Principalele diferențe sunt:

  • în majoritatea țărilor de pe continent, rata de infectare este mult mai mare decât în România
  • acolo unde e considerată insuficientă se fac campanii de testare și vaccinare pe baza cărora autoritățile să poată lua decizii croite pe nevoile comunității

România este primele singurele țări europene care se grăbește să închidă școlile

Ordinul comun al ministrului Sănătății și al ministrului Educației privind măsurile de desfășurare a școlii în condițiile pandemiei prevede că elevii, cu excepția celor din învățământul special, trec la școala online atunci când, într-o localitate, incidența cumulată în ultimele 14 zile este de 6/1.000. De la începutul lunii septembrie, ministrul Sorin Cîmpeanu a spus repetat că acest scenariu s-ar putea fi aplicat de la mijlocul lui octombrie. El a arătat, cu acest ocazii, că situația ar putea fi schimbată dacă ar crește rata de vaccinare.

În același timp, se înmulțesc vocile care pledează pentru menținerea școlilor deschise cât mai mult timp.

Românii nu se mai vaccinează de când cu relaxările

Autoritățile române au făcut eforturi minime, în ultimele luni, pentru a promova vaccinarea la nivelul populației generale și la nivelul profesorilor, în cazul cărora rata vaccinării a rămas aproape neschimbată din mai până în septembrie. Alte măsuri pentru a preveni închiderea școlilor, pe lângă principalele măsuri decise anul trecut, nu au fost luate decât pe hârtie - precum cele referitoare la testarea în școli.

Alte state europene ignoră pragurile și găsesc soluții

Între timp, cele mai multe școli europene au renunțat la astfel de praguri. De ce? Pe de o parte, spre deosebire de România și Bulgaria, aflate pe ultimele locuri în Europa din punct de vedere al ratei de vaccinare a populației, în țările vest-europene rata vaccinării este foarte ridicată, de peste 70-80% în cazul populației adulte, ceea ce permite o relaxare a regulilor chiar și în condițiile răspândirii versiunii Delta, având în vedere faptul că, deși mai puțin eficientă în cazul acestei tulpini, vaccinarea previne, în cele mai multe situații, cazuri grave de COVID-19.

Vaccinarea adolescenților și a profesorilor, o soluție pentru a preveni închiderea școlilor

Pe de altă parte, acolo unde rata vaccinării atinge valori medii, cum se întâmplă în țări din centrul Europei, autoritățile au deschis anul școlar prin campanii de testare și/sau de continuare a vaccinării personalului didactic și a adolescenților. Ele urmăresc, astfel, să facă o evaluare a situației epidemiologice reale, așa încât să poată interveni mai eficient, așa încât școlile să nu se închidă sau, în cazul în care o astfel de măsură se impune, să fie respectat principiul „școlile se închid ultimele și se deschid primele”, care în România a fost proclamat de autorități de-a lungul pandemiei, fără să fie respectat.

Cum gestionează alte state europene problema școlilor?

SPANIA

Deși în această țară administrarea sistemului de învățământ revine celor 17 regiuni autonome (descentralizare), există un acord al autorităților centrale și locale cu privire la un set de ‘măsuri pentru a ține școlile deschise într-un mediu sigur. 

Consensul, în rândul tuturor autorităților de stat și regionale, din educație și sănătate a fost să facem toate eforturile să ținem școlile deschise, atât timp cât situația epidemiologică o permite”.

Rațiunea? Experiența închiderii școlilor la începutul pandemiei (martie-iunie 2020) a subliniat importanța învățării față în față, atât din perspectiva învățării, cât și din cea a bunăstării emoționale și sociale a copiilor. În plus, măsurile sanitare și de distanțare și restricțiile aplicate în școli în precedentul an școlar, respectate cu strictețe, au făcut ca „anul să fie, în general, unul de succes” din punct de vedere al școlii. Decizia de a depune toate eforturile pentru a ține școlile deschise a fost luată la începutul anului școlar precedent.

În anul 2020-2021 s-a mers pe același principiu de a ține școlile cât mai mult deschise, cu o formulă de învățământ hibrid în cazul elevilor mari de liceu. În cazul actualului an, în cazul unei rate mari de infectare într-o comunitate (grad de alertă 3 și 4, în sistemul spaniol), pentru elevii din clasele mari de liceu se are în vedere trecerea la învățarea în sistem hibrid. Dar acest lucru se poate face doar „în situații excepționale” și „cu prioritizarea predării față în față pentru elevii vulnerabili din punct de vedere educațional și social”, fiind recomandată „alocarea unei perioade minime de timp pentru predarea la distanță”.

Potrivit ministerului citat, „avem și un instrument foarte puternic în lupta noastră cu pandemia, anume succesul în vaccinarea populației: peste 75% din populația țării s-a vaccinat cu ambele doze (pe 22 septembrie, procentul ajunsese la 81,9%, conform Centrului European pentru Controlul și Prevenirea Bolilor – n.red.). Profesorii au fost grup prioritar și sunt vaccinați aproape complet. Iar în privința vaccinării copiilor de 12-19 ani, până pe 16 septembrie 80,6% dintre aceștia au primit prima doză de vaccin, iar 65,8% s-au vaccinat. Aceste două lucruri ne permit să avem încredere, într-o măsură rezonabilă, pentru noul an”.

DANEMARCA

Covid-19 nu mai este considerată o boală critică în această țară începând din 10 septembrie. Unul dintre motive este gradul ridicat de vaccinare a populației: până în urmă cu o săptămână, circa 75% din populație era vaccinată cu ambele doze (88,1% rată de vaccinare cu ambele doze la nivelul populației adulte, la 22 septembrie, conform Centrului European pentru Controlul și Prevenirea Bolilor). 

Astfel, Covid-19 nu mai poate fi considerată o boală ce poate determina închiderea școlilor, potrivit legislației daneze. De la 1 septembrie nu mai există un sistem ce prevede închideri automate la nivel local, regional sau național. Anterior, existau anumite praguri pentru închideri la nivel local, care au suferit modificări în timp, mai ales după declanșarea campaniei de vaccinare.

Dacă, până acum, era recomandată testarea regulată a elevilor cu vârste mai mari și a personalului școlar de cel puțin 2 ori pe săptămână, acum se recomandă testarea și/sau izolarea elevilor care au fost în contact direct cu persoane infectate sau care prezintă simptome. Elevii testați pozitiv sau care prezintă simptome sunt trimiși acasă.

OLANDA

Ministerul olandez al Educației a precizat, la solicitarea Edupedu.ro, că școlile din această țară „sunt complet deschise și sperăm să poată să rămână deschise. Nu mai există un prag pentru închiderea școlilor, obiectivul este să le ținem deschise. În cazul apariției unui focar într-o anumită zonă, e posibil ca elevi, clase să intre în carantină sau chiar o școală întreagă să se închidă pe perioadă limitată”, dar fără închideri sistematice la nivelul comunității.

Motivația a ținut mereu de găsirea unui echilibru între efortul de a ține sub control virusul și efectele negative ale pierderilor școlare (educaționale și din punct de vedere al interacțiunilor sociale). Pe măsură ce tot mai mulți oameni se vaccinează, virusul este ținut mai bine sub control, iar efectele negative ale închiderii școlilor au devenit mai importante în analiza noastră”, precizează ministerul, potrivit căruia actualul nivel al vaccinării permite relaxarea ultimelor măsuri anti-Covid din 25 septembrie. Instituția mai precizează că elevilor li se oferă instrumente pentru ca elevii nevaccinați să se poată testa singuri acasă, de două ori pe săptămână.

Până pe 22 septembrie, 77,9% din populația adultă a Olandei era vaccinată cu ambele doze, conform datelor Centrului European pentru Controlul și Prevenția Bolilor.

REPUBLICA CEHĂ

În Republica Cehă nu există în acest moment reglementări generale privind închiderea școlilor la nivel de comunitate, după cum au transmis Edupedu.ro reprezentanții Ministerului Educației din această țară. Autoritățile sanitare regionale sunt cele care decid închiderea școlilor în funcție de situația anume înregistrată în școli. 

Pentru a ține sub control situația epidemiologică în școli, a fost pregătită o campanie extinsă de testare a elevilor de toate vârstele, cu trei testări în interval de circa o săptămână în cazul utilizării unor teste antigen sau o dată pe săptămână în cazul testelor PCR. Autoritățile au luat decizia în ideea de a realiza un tablou al situației la nivel comunitar, care să prevină apariția unor focare și să permită intervenții rapide atunci când acestea apar, totuși.

Republica Cehă este una dintre țările europene cu o rată de infectare moderată, comparativ cu cele vest-europene, 65,3% din populația adultă fiind vaccinată cu ambele doze (de două ori mai mult decât România, unde pe 22 septembrie erau vaccinați circa 33% dintre adulți).

UNGARIA

Guvernul se pregătește să desfășoare întregul an școlar cu predare față în față”, a transmis, la solicitarea Edupedu.ro, Ministerul ungar al Educației. Potrivit acestuia, Executivul de la Budapesta „a lucrat pe întreg parcursul verii pentru a pregăti țara pentru al 4-lea val”, iar anul școlar a început cu o campanie de vaccinare în școli și cu începerea administrării seriei a 3-a de doze pentru persoanele vaccinate.

Autoritățile ungare acționează conform principiului că „vaccinul este singura soluție pentru virus, purtatul măștii și distanțarea sunt insuficiente”.

BULGARIA

Bulgaria, țară cu o situație vaccinării mai gravă chiar decât a României, se numără și ea printre excepții și aplică un prag de închidere. Ca România, țara urmează principiul închiderii punctuale: o clasă trece în online la apariția unui caz; dacă se ajunge la 10% rată de infectare într-o școală, se trece la învățământ hibrid la nivel de școală, potrivit informațiilor transmise Edupedu.ro de către Ministerul bulgar al Educației. Închiderea completă a școlilor la nivel local/regional sau chiar național poate fi decisă de autoritățile din Sănătate în cazul în care e depășită rata de 500 de cazuri / 100.000 de locuitori.

Principiul urmat este „educație normală la nivel maxim, încercând să reducem la minim riscurile de sănătate pentru elevi și profesori”.

Comentarii Facebook