Miercuri 25 Decembrie

Un specialist în Educație desființează legile învățământului preuniversitar anunțate de Deca: „O lege mediocră, fără viziune și substanță”


Zeno Daniel Șuștac, doctor în filosofie și coordonatorul grupului „Părinții Elevilor din România", grup cu peste 18.000 de membri, trage un semnal de alarmă după ce Ligia Deca, a prezentat luni noile legi ale Educației.

Am lecturat ieri și astăzi cele 178 de pagini ale legii învățământului preuniversitar. Demersul legislativ pare un regres față de legea învățământului în vigoare, nu aduce nimic remarcabil lăsând educația ancorată - aparent iremediabil - în mecanismele, hățișurile, neajunsurile și dogmele trecutului. Este o lege mediocră, fără viziune și substanță, fără suport din sistem sau de la partenerii sociali, politizată puternic, care ignoră în mod dezonorant (pentru inițiatori) solicitările societății civile. Nu propune o construcție, nu aduce o viziune modernă, nu răspunde unor nevoi educaționale de secol XXI, impune o linie trasată în laboratoare politice, nicidecum în cabinete profesorale. 

Consolidează importanța unor instituții educaționale în detrimentul beneficiarilor reali ai educației, se fundamentează pe principii perimate, rigidizează în loc să vină în sprijin, face sistemul mai greoi și mai puțin empatic decât este la acest moment. Arhitectura curiculară rămâne pe aceleași coordonate nefericite, noua lege pune accent preponderent pe testare și evaluare ignorând - din nou - nevoia de construcție migăloasă și de apropiere de elev. Ucide bucuria învățatului din pasiune! 

Conține un limbaj de lemn și o viziune limitată, nu crește cu nimic atractivitatea școlii românești. Întreține clivajul dintre nevoile reale ale elevilor și ustensilele educaționale puse la dispoziție de statul român. Nu face învățământul românesc mai atractiv decât era înainte, nu aduce plusvaloare, nu generează dragoste de carte. Nu popularea sistemului de învățământ cu numeroși noi actori trebuia să fie miza legilor educației. Din punctul meu de vedere este un eșec lamentabil, o nouă șansă irosită, un demers rupt total de nevoile educaționale ale mileniului trei. Mulțumiri pentru nimic, drag stat român! Ai reușit să creezi noi generații de sacrificiu - nicidecum generații cu adevărat educate - care vor avea în prim-plan susținerea unei admiteri inechitabile la un liceu sau promovarea unui bacalaureat inept!”, a transmis Daniel Șuștac, în grupul „Părinții elevilor din România”.

Reamintim că noile legi ale Educației au fost puse în dezbatere publică de către Sorin Cîmpeanu, care a demisionat între timp din cauza acuzațiilor de plagiat. Succesoarea sa, Ligia Deca, cea care s-a ocupat de proiectul „România Educată”, lansat de Klaus Iohannis încă din primul mandat, a venit cu noi modificări.

Pe ce s-au bazat noile legi? În primul rând, pe proiectul România Educată, schimbările la legislația conexă, decizii ale CCR.

Admiterea la liceu:

  • Evaluarea Națională rămâne în formula de acum, cu probe scrisela limba română și matematică
  • Se introduce ideea de concurs la profilurile liceelor care au concurență dovedită, dacă acestea doresc
  • Pentru profilurile unde se face concurs se pot alege două probe - de exemplu, chimia și biologia pentru acest profil
  • Pentru 60% din locurile de la profilurile vizate se poate da concurs. Restul de 40% din locuri rămân pentru repartizare computerizată
  • Subiectele vor fi standardizate, unice, cu un grad de dificultate adecvat competiției

Bacalaureat:

  • Se va plia pe fiecare profil. Vor exista două probe de competențe lingvistice la limbă străină, pentru a crește potențialul de angajare
  • Va exista o probă complementară pentru competențe de bază
  • Notarea se va face prin admis/respins
  • În sesiunile de vară-toamnă elevii vor avea mai puține probe de examen - în timpul anului școlar vor putea fi susținute mai multe probe
  • Mandatele rectorilor - 5 ani Poate fi reînnoit o singură dată. O persoană nu poate fi rector mai mult de 10 ani
  • Procedura de retragere a titlului de doctor va fi una clară
  • Nu se mai poate renunța unilateral la titlul de doctor
  • Tezele vor fi făcute publice într-o platformă, înainte de susținere

Comentarii Facebook