Urmele albe lăsate de avioane pe cer vor fi raportate la Bruxelles. Companiile aeriene, în atenția Comisiei Europene
Companiile aeriene care operează zboruri de pe aeroporturile europene vor trebui să raporteze executivului de la Bruxelles impactul climatic estimat ca urmare a vaporilor eliberați de motoarele cu reacție ale aeronavelor, precum și cantitatea de dioxid de carbon emisă anual de acestea, potrivit presei internaționale.
Noile planuri de mediu, contestate de industrie, au fost convenite vineri de oficiali europeni. Una dintre măsuri se referă la companiile aeriene care operează zboruri de pe aeroporturile europene. Acestea vor trebui să raporteze Comisiei Europene impactul asupra climei a vaporilor rămași în urma avioanelor cu reacție, precum și cantitatea de dioxid de carbon pe care o emit anual, relatează Euronews.com.
Industria aeriană a făcut un lobby intens împotriva noilor reguli adoptate de delegații țărilor UE, spunând că nu există suficiente date de cercetare privind efectele dârelor de condens.
Dar Comisia Europeană, deși recunoaște „incertitudinile inerente” cu privire la impactul climatic non-CO2 al industriei aviației, a spus că o „contribuție netă la încălzirea globală este binecunoscută”, și că noile cerințe de raportare ar ajuta la o cunoaștere mai amănunțită. Dârele de condens conțin oxizi de azot, carbon negru și alte substanțe dăunătoare climei, și s-a demonstrat că aceste substanțe sunt absorbite de norii din atmosfera înaltă, unde, spre deosebire de norii joși, contribuie la captarea căldurii.
Contribuția lor la încălzirea globală este cel puțin la fel de mare ca cea a celor 2% din emisiile de dioxid de carbon din lume care provin de la aeronave, arată unele estimări.
Normele de raportare a dârelor lăsate de avioane devin obligatorii în SEE pentru toate tipurile de zboruri începând din 2027
Normele de raportare se vor aplica, de anul viitor, zborurilor între aeroporturile din Spațiul Economic European (SEE), adică Uniunea Europeană împreună cu Islanda, Norvegia și Elveția.
Grupurile de protecție a mediului au criticat exceptarea temporară a zborurilor pe distanțe lungi din textul final.
„Companiile aeriene care operează zboruri pe distanțe lungi beneficiază din nou de un tratament preferențial din partea UE. Au muncit din greu pentru a submina acțiunile și cercetările privind efectele non-CO2 și sunt răsplătite pentru eforturile lor", a acuzat Krisztina Hencz, manager pentru politica în domeniul aviației la grupul de lobby Transport & Environment din Bruxelles.
„Acest demers (noua legislație, n.r.) era menit să ajute la o mai bună înțelegere a problemei non-CO2, însă a fost blocat", a continuat ea.
Normele de raportare se vor extinde din anul 2027 la toate zborurile către și dinspre UE.
Aceste noi prevederi vin după o recentă reformă a sistemului european de comercializare a certificatelor de emisii, în cadrul căruia unele companii trebuie să liciteze pentru fiecare tonă de CO2 pe care o emit.
Prețul este în prezent de aproximativ 70 EUR pe tonă, cantitate ce echivalează emisiile de dioxid de carbon produse ca urmare a transportului peste Atlantic al unui singur pasager.
5 Comentarii
Interesant într-o zi apar dare , in alta zi nu apar zile ...indiferent de altitudinea avioanelor.
Ca sa vezi ce preocupari serioase are UE. Drepturile criminalilor in puscarie, drepturile pidosnicilor, darele de la avioane, etc.
Hai sa fim seriosi. Asa ne imbolnavim de cancere, covid, seceta si toate cele .
Hai sa facem avioanele full electrice. Poate construim si statii de incarcare plutitoare la 10,000 m altitudine. Eu zic ca se poate pana in 2027