35 de profesori universitari îi cer lui Boc să intervină de urgență: „Interziceți traficul auto prin pădurea Hoia. Vom pierde ultimele hectare de pădure”
Semnatarii cer și conservarea pădurii Hoia-Baciu și a pășunilor într-o arie naturală protejată.
Un grup format din academicieni, ecologi și activiști clujeni adresează o scrisoare deschisă primarului Emil Boc, solicitând închiderea traficului auto prin Pădurea Hoia-Baciu și conservarea acesteia ca arie naturală protejată. Deși strada Uliului a fost reparată cu peste 1 milion de euro, autoritățile nu au luat măsuri pentru protejarea peisajului natural, promisiuni făcute în ianuarie la dezbaterea bugetului local.
Hoia-Baciu este o oază naturală prețuită de mii de clujeni pentru recreere și sănătate, oferind un mediu liniștit, lipsit de zgomotul urban și traficul auto. Cu toate acestea, accesul auto prin pădure, prin continuarea Aleii Muzeului Etnografic, pune în pericol biodiversitatea și siguranța vizitatorilor. Mașinile care circulă cu viteze de peste 70 km/h nu doar că perturbă fauna, dar pun în pericol oamenii care se bucură de acest spațiu pentru plimbări și activități recreative.
Semnatarii scrisorii cer de urgență stoparea traficului auto și protejarea pădurii prin adoptarea unui plan de management care să asigure viitorul peisajului Hoia-Baciu. Această măsură este esențială pentru a păstra un spațiu vital în fața urbanizării accelerate și pentru a asigura sănătatea și bunăstarea comunității clujene pe termen lung.
Printre semnatari se numără numeroși experți și profesori universitari de la Universitatea Babeș-Bolyai și alte instituții din țară.
Iată textul integral al scrisorii :
DRUMUL PRIN HOIA TREBUIE ÎNCHIS TRAFICULUI AUTO ȘI PĂDUREA HOIA-BACIU
ȘI PĂȘUNILE TREBUIE CONSERVATE ÎNTR-O ARIE NATURALĂ PROTEJATĂ -
SCRISOARE DESCHISĂ
CĂTRE PRIMARUL CLUJULUI, EMIL BOC
14.10.2024
Domnule primar Emil
Boc,
Deși strada Uliului
a fost reparată cu peste 1 milion de euro[1],
nu s-a cheltuit niciun ban cu protejarea efectivă a peisajului Hoia-Baciu ca
arie naturală protejată, așa cum ați promis la dezbaterea bugetului local din
ianuarie 2024. Dimpotrivă,
a fost facilitat accesul auto pe unul din drumurile din Hoia de valoare
patrimonială, care se află în continuarea Aleii Muzeului Etnografic. Cerem de
urgență stoparea traficului auto pe acest drum.
Cerem ca Hoia să fie conservată cu statut de arie
naturală protejată pentru biodiversitate și societate prin punerea în
dezbatere publică a studiului de biodiversitate și a planului de management
cerut de societatea civilă și finanțat de Primăria Municipiului Cluj-Napoca, și
adoptarea unei Hotărâri de Consiliu Local care să asigure viitorul sustenabil
al peisajului Hoia-Baciu.
Un număr de peste 12.000 de clujeni au semnat o petiție SOS
împotriva tăierilor abuzive de arbori în această pădure, dar și pentru o
gestionare mai bună a pădurii.[2]
Mii de oameni ies săptămânal în Hoia pentru a se bucura de natură. Hoia
este extrem de atractivă pentru că este un ecosistem divers, cu înalte
valori naturale, dar are și câteva trăsături cruciale pentru ca valoarea ei de
recreere sau chiar terapeutică să se poată manifesta: nu este copleșită de
zgomotul mașinilor (poluare fonică), nu este înțesută și fragmentată de
structuri artificiale. Totodată, este important de menționat că numărul
persoanelor care vizitează această pădure pentru a se bucura de beneficiile ei
legate de recreere, socializare și biodiversitate este în creștere. La nivelul
societății clujene se dezvoltă o apreciere din ce în ce mai profundă pentru
natură, iar aceste valori se vor consolida în viitor (așa arată toate
documentările de specialitate referitoare la populațiile urbane) pentru că expunerea
directă la natură contribuie la bunăstarea fizică și mentală a oamenilor,
iar urbanizarea tot mai accentuată face ca astfel de spații verzi să devină
refugii esențiale pentru recreere și reconectare cu mediul natural. Pe
măsură ce conștientizarea beneficiilor naturii crește, locuitorii orașului vor
căuta din ce în ce mai mult să protejeze și să valorifice aceste resurse.
Pentru a facilita accesul locuitorilor de pe Strada Uliului, după
surparea drumului, s-a ales varianta de a lărgi Aleea Muzeului Etnografic și
continuarea acesteia prin pădure. Este important să înțelegem că acest drum
are importanță socio-culturală: foarte multe persoane au folosit, folosesc
și vor folosi acest drum pentru activități recreative, sănătoase (biking,
jogging, plimbare). De asemenea, fiind evidențiat pe hărțile istorice (secolele
18, 19, 20), acest drum are și o valoare de moștenire istorică. Acest
traseu este asociat cu numeroase amintiri colective și experiențe personale
de-a lungul timpului, constituind un spațiu de socializare și relaxare în
mijlocul naturii.
Activitățile de recreere în natură nu sunt
compatibile cu traficul intens (unele mașini au viteze de peste 70 km/oră). De
asemenea, zgomotul continuu al mașinilor deranjează atât persoanele care
vizitează natura (inclusiv prin disconfort continuu) cât și o sumedenie de
specii de animale care trăiesc acolo. Traficul auto antropizează și mai tare
pădurea, alungă animalele sensibile la zgomotul și circulația permanentă a
mașinilor, iar viteza mare este un pericol pentru persoanele care doresc să se
bucure de pădure la pas sau cu bicicleta, dar şi pentru animalele care
traversează drumul intens circulat. Mortalitatea vertebratelor cu
dimensiuni mici datorită intensificării traficului este deja observată.
Creșterea traficului pe această rută va duce la creșterea presiunilor și
consolidarea intereselor pentru a continua dezvoltarea infrastructurală
care este incompatibilă cu natura și cu activitățile sociale de recreere în
natură. Aceste efecte de tip feedback pozitiv odată consolidate vor face
imposibile implementarea protejării naturii pentru biodiversitate și societate[3],
prin urmare vor priva societatea de spații urbane și peri-urbane vitale pentru
implementarea Soluțiilor Bazate pe Natură, centura verde și alte ințiative
asemănătoare.
Drumul pentru traficul auto, nu-și mai
îndeplinește rolul după repararea străzii Uliului și este nevoie să fie
închis de urgență mașinilor și prin acesta redat populației care utilizează
natura și naturii. Societatea civilă cere acest lucru din 2021, prin proteste
la care au participat sute de oameni.[4],[5] Închiderea drumului pentru trafic
auto nu e o măsură singulară, ci trebuie integrată planului de management
propus prin studiul de biodiversitate despre pădurea Hoia-Baciu și
împrejurimi, cerut de societatea civilă, contractat de Primărie, și lăsat la
sertar de mai bine de un an.
Ne aflăm într-un moment critic pentru
protejarea naturii din pădurea Hoia, ca parte dintr-un Inel Verde Metropolitan.
Dacă pierdem această oportunitate, toate viitoarele inițiative de
capitalizare ecologică a naturii, Soluțiile Bazate pe Natură în special, vor fi
compromise odată pentru totdeauna. Dacă drumul nu se închide pentru trafic,
presiunea pentru construcții și extinderea structurilor artificiale va crește
în detrimentul naturii. Suntem într-un moment decisiv, în care trebuie să
alegem între interesele celor care doresc să extindă construcțiile și
infrastructura care permite intensificarea traficului sau interesele, de bun
simț, ale unei comunități de sute de mii de oameni care vor necesita natură din
ce în ce mai mult.
Nu dorim ca Pădurea Hoia și peisajul Hoia Baciu
la modul general să fie arii izolate de societate. De fapt, numărul de oameni care beneficiază
de contribuțiile naturii este deja la ordinul miilor, mult mai mare decât
persoanele care traversează cu mașina acea pădure poluând-o și fragmentând-o,
și odată cu crizele care survin din schimbările globale acest număr va fi și
mai mare.
Stoparea traficului auto prin pădure, realizarea
de noi poteci pietonale și velo, signalistica pentru trasee turistice și panouri
legate de biodiversitatea pădurii, pășunilor cu arbori și pajiștilor limitrofe
sunt propuneri de bun simț pentru a prezerva natura urbană, atât de amenințată
de dezvoltarea imobiliară haotică. Intervențiile pot direcționa utilizarea
pădurii Hoia prin structuri care diversifică conexiunile om natură pe plan
experiențial, emoțional, cognitiv, filosofic și relațional. Într-un final, este
nevoie de asistarea societății pentru ca oamenii să fie custozi, îngrijitori
înțelepți și nu distrugători ai naturii rămase. Acestea sunt intervenții demne
pentru un oraș academic, smart city și o guvernare a orașului pentru care de
altfel tranziția spre sustenabilitate și neutralitate climatică sunt deziderate
asumate. Prin aceste activități Clujul poate deveni oraș model pentru
celelalte orașe din România și această parte a Europei. Distrugerea naturii ca
resursă intangibilă critică pentru societatea din prezent și în special din
viitor nu necesită nici virtute, nici capacități înțelepte de guvernare. O
poate face orice persoană și orice putere politică, pentru că a distruge nu
este greu și nici smart. Totodată, a lua decizii în favoarea celora cu putere
economică, chiar dacă prin asta se sacrifică resurse pentru majoritatea
oamenilor, și a intra în alte jocuri de putere care favorizează o minoritate
puternică financiar, înseamnă asimetrii de putere care în timp își vor
manifesta efectele negative asupra societății. Trebuie să realizăm că ne
aflăm în fața pierderii ultimelor hectare de natură periurbană. Distrugerea
naturii în acest context aduce beneficii sociale minime, care pălesc în
comparație cu uriașele costuri sociale pe termen lung. Fiecare hectar de
natură rămas are o valoare inestimabilă și contribuie direct la calitatea
vieții noastre. Odată pierdută, natura nu poate fi recuperată.
Pentru a îndrepta parțial greșelile din
trecutul recent, Hoia trebuie ocrotită cu statut de arie naturală protejată
prin punerea în dezbatere publică a studiului de biodiversitate finanțat de Primărie
și implementarea măsurilor de conservare a biodiversității și a restaurării
conexiunilor dintre oameni și natură. De asemenea, solicităm ca un
reprezentant al societății civile să fie în comisia de circulație a Primăriei
pentru ca decizii grăbite când se surpă un drum să nu conducă la trafic auto
prin mijlocul pădurii când există soluții mai bune.
Conservarea biodiversității pentru a crește
capacitatea de adaptare a societăților urbane la schimbările climatice și la
modul general schimbările globale este o măsură inevitabilă. La nivelul Uniunii
Europene este promovată ideea de „contabilizare a ecosistemelor” (ecosystem
accounting), care înseamnă de fapt recunoașterea și susținerea multiplelor
contribuții ale naturii pentru societățile urbane. Deoarece ecosistemele
sunt formate din de specii (organisme vii) care au limite de toleranță la
impactul uman și au necesități ecologice, menținerea rezilienței ecosistemelor
nu se poate face prin activități care cresc extincția speciilor. Extincția
speciilor destabilizează ecosistemele prin scăderea redundanței și scăderea
diversității de răspuns. În acest moment, tot peisajul Hoia răsună de
zgomot, este plină de gunoaiele oamenilor (numărul vetrelor de foc ilegale cel
puțin s-a triplat în ultimii partru ani și asta crește probabilitatea pentru
incendiu) și este amenințată de distrugerea habitatelor și fragmentare pe cel
puțin trei fronturi: centura, expansiunea imobiliară și acum acest drum intens
circulat.
În speranța că veți opri escalarea traficului auto în pădurea Hoia, să fie această scrisoare și decizia înțeleaptă din partea Primăriei o mărturie a responsabilității noastre colective față de societatea curentă și generația care va urma.
Cu respect,
Dr. Dohotaru Adrian, Vicepreședinte Rețeaua
pentru Natură Urbană RNU
Dr. Hartel Tibor, ecolog, conferențiar
universitar Facultatea de Ştiința şi Ingineria Mediului, Universitatea
Babeș-Bolyai, membru Academia Europaea
Dr. Dragoș Dacian, Profesor, Facultatea de
Științe Politice Administrative și ale Comunicării, Universitatea Babeș-Bolyai
Dr. Anghel Remus Gabriel, Profesor, Școala
Națională de Studii Politice și Administrative şi cercetător la Institutul
pentru Studierea Problemelor Minorităților Naționale
Dr. Copoeru Ion, Profesor, Facultatea de
Istorie şi Filosofie, Universitatea Babeș-Bolyai
Dr. Ruicănescu Adrian, biolog, cercetător
științific III, Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Științe
Biologice București, filiala Cluj-Napoca
Mititean Radu, director exectiv, asociația turistică sportivă civică și ecologistă CLUBUL DE CICLOTURISM
“NAPOCA” ( CCN )
Constantinescu Mihai, naturalist, președinte Asociația
Natura Transilvaniei
Dr. Peca Loredana, cercetător biolog și
educator pentru natură, grupul civic „Umbrela Verde”
Dr. Silye Lóránd, geolog, conferențiar
universitar, Facultatea de Biologie şi Geologie, Universitatea Babeș-Bolyai
Dr. Sevianu Eliana, ecolog, lector universitar,
Facultatea de Știința și Ingineria Mediului, Universitatea Babeș-Bolyai
Dr. Arghiuș Viorel, geograf, lector
universitar, Facultatea de Știința și Ingineria Mediului, Universitatea
Babeș-Bolyai
Mornea Marius, Asociația Clujul Sustenabil
Dr. Kósa
Ferencz, biolog, lector universitar, Facultatea de Biologie şi Geologie, UBB
Dejeu Luminița, Comunitatea Declic
Dr. Turtureanu Dan, Cercetător Științific,
Universitatea Babeș-Bolyai
Dr. Réti Kinga-Olga, specialist știința
mediului, lector, Facultatea de Știința și Ingineria Mediului, UBB
Dr. Stoica Adrian, biolog, cercetător
științific II, Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Științe
Biologice București, filiala Cluj-Napoca
Dr. Schuster Christian, lector, Facultatea de
Studii Europene, Universitatea Babeș-Bolyai
Dr. Oltean Ovidiu, asistent universitar,
Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării,
Universitatea Babeș-Bolyai
Dr. Ștefănescu Lucrina, cercetător științific,
Facultatea de Ştiința şi Ingineria Mediului, Universitatea Babeș-Bolyai
Dr. Filip Sorin, conferențiar, Facultatea de
Geografie, Universitatea Babeș-Bolyai
Dr. Corpade Ana, lector, Facultatea de
Geografie, Universitatea Babeș-Bolyai
Dr. Bădărău Sabin, conferențiar, Facultatea de
Știința și Ingineria Mediului, Universitatea Babeș-Bolyai
Dr. Bücs Szilárd-Lehel, președinte, Centrul
pentru Cercetarea și Conservarea Liliecilor
Dr. Maloș Cristian, lector, Facultatea de
Știinta și Ingineria Mediului, Universitatea Babeș-Bolyai
Mereuță Bianca, strateg de brand, fondator
Editura Signatura
Dr. Ciobanu Natalia, specialist în științele mediului
și reziliență la schimbări climatice, Asociația Clujul Sustenabil
Dr. Bălc Ramona, conferențiar universitar
Facultatea de Ştiința şi Ingineria Mediului, Universitatea Babeș-Bolyai
Dr. Stermin Alexandru, biolog, Facultatea de
Biologie si Geologie, UBB
Dr. Haitonic Raluca, geolog, Facultatea de
Biologie si Geologie, UBB
Dr. Ursu Tudor, biolog, cercetător științific
II, Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Științe Biologice
București, filiala Cluj-Napoca
Dr. Fosztó László, antropolog social,
cercetător ISPMN - Institutul pentru Studierea Problemelor
Minorităților Naționale
Dr. Horváth Csaba, lector, Facultatea de
Geografie, Universitatea Babeș-Bolyai
Dr. Petrescu-Mag Ruxandra Malina, conferentiar,
Facultatea de Stiinta si Ingineria Mediului, Universitatea Babes-Bolyai
Dr. Petrescu Crina, Profesor, Facultatea de
Business, Universitatea Babes-Bolyai, Cluj-Napoca
29 Comentarii
Ce paduri in orase?! Vreti asa ceva, va mutati la munte si traiti din cules ciuperci, zmeura si vanat marmote.
@Kyro : cioban coclit rupt de la coada vacii venit la oras sa pocneasca seminte si sa mai faca taxi ca ce altceva il duce capul
orasul e pentru dezvoltatori nu pentru fraierii care ma voteaza sau prostii cu paduri si alte verdeturi
Daca profesorii universitari nu inteleg esenta democratiei romanesti ce sa spunem de alegatorul de rand.
"M-ati votat; patru (cinci) ani fac ce vreau"
@Ghita: Piticul penal stie asta si considera profii niste sugaki
Vrem sa vedem cine finanteaza acest ONG.Bani de unde vin bani!!!!!!
@I am Voodoo: care ONG?scrie unde sunt angajați acești profesori , majoritatea la universități din Cluj.Dar voi (că înțeleg că sunteți multi ), postacii plătiți de domnul Boc , de unde sunteți plătiți?nu te deranja cu răspunsul , știm cu toții.
@I am Voodoo: Sugaki de pitic nu tie rusine ?
@I am Voodoo: direct din pzda de la ma-ta vin, postac jegos
Interzici haiducii de weekend in schimb bagi traficul de tranzit. Excelent!
De la USAMV Cluj nimeni nu zice nimic.
Le e frică cumva de marele șnapan Cătoi?
LA ORADEA BOLOJAN A TERMINAT A 6-A (!!!!!!) CENTURA DE OCOLIRE. LA NOI SE TAIE PADURI CA SA POATA CONSTRUI IN PADURE SECU RISTII MAFIOTII CRMINALIIMILITIENI SI JAVRELEPOLITICE
LA BOKOLOJVAR E HARNEALA DE HARNEALA! CARUTA CU PROSTI FUDULI S-A RASTURNAT LA BOKOLOJVAR
se sapa la un amarat de canal , se blocheaua o banda si deja e haos.
... si au facut staul si pasune de vaci dintr-o zona publica, de picnic frecventata si cunoscuta de multe decenii de familiile din Cluj-Napoca.
... pe ce baza si cu ce interventii au reusti sa obtina proprietatea ? presupun ca cineva totusi stie exact ce si cum dar ce mai conteaza.
... unde se jucau copiii si familiile acuma pasc vacile desi… Citeste mai departe
@in Feleac au : Taci dracu din clanță ca te pocnesc prin tel. Avem D-zeu de Cluj cu gașca penală cu noi, acaparăm toate pășunile statului și extravilanelor, le facem construibile , drumuri , utilități din fonduri europene, apoi le dăm la “ comanda, celor ce merită și e cu noi”. Facilităm rapid și accesul la școli private prin Montessori , facem legătura… Citeste mai departe
@in Feleac au : Clujenii , in prostia lor au Hoia, Făgetul, parcul de pe Muncii, Observatorului, Municipalul, ce să căutați voi aici. Lăsați și altora cașcavalul să fie împărțit, și gura lor trebe să pape ceva. Aveți impresia ca nu tot clujenii și-au permis să intre cu hoarda în zona Feleacului. Au fost chiar sfătuiți și ajutați, ca doar Camora lucrează… Citeste mai departe
E tarziu deja. Orasul e sufocat. Daca interzice ce voi cereti va fi haos
@Omg: pui problema de parca facilitarea deplasarii cu masinile personale in orice punct ar fi vitala si nu doar o chestie de fudulie si, uneori, de confort
boc e plecat 90 la suta din timp din tara, asa ca degeaba fac astia petitii
pe PTICANIA ! GUNOI bok ai pasa ??? dar prostimea ? alege >>> ...pensionari ! PROSTII !!! Crrr de la pata rat ... si alti care NU ???
Pot fraierii sa fac petitiile si marsurile soolii ca limbricul scurt are planuri Mari in zona cu camarila lui
@Antonelia : “ să fac” ?
@Antonia.: foarte receptiva esti .. gata treaba in beciul de pe memo sau acuma esti pe.centura ?
@Antonia.: