Duminica 22 Decembrie

Administrația Boc știa din anul 2020 că Trenul Metropolitan Cluj NU se poate face fără o linie de cale ferată dedicată numai acestui obiectiv


Sucursala Regională de Căi Ferate Cluj a anunțat, încă din anul 2020, Primăria Cluj că pentru realizarea „trenului metropolitan” este necesară o linie de cale ferată în plus, dedicată NUMAI acestui obiectiv!

După zeci de ani în care nu s-a făcut niciun proiect major de infrastructură, clujenii au aflat săptămâna trecută că și proiectul „trenului metropolitan” a fost pus la sertar. Trenul Metropolitan al Clujului ar fi tras pe linie moartă chiar de compania națională de transport feroviar a României, CFR SA, potrivit primarului Emil Boc. Edilul clujean a declarat că de vină ar fi necesitatea construirii unui „nou fir de cale ferată de la Gara Cluj-Napoca la Apahida”, în lipsa căruia, Primăria Cluj-Napoca n-ar putea obține avizul pentru proiectul „trenului metropolitan”. Emil Boc nu a menționat însă, că discuțiile despre fezabilitatea proiectului Trenului Metropolitan al Clujului au început încă în anul 2020. De atunci, Sucursala Regională de Căi Ferate Cluj precizase că „pentru un asemenea grafic de circulație este necesară linie CF dedicată numai acestui obiectiv (tren metropolitan)”, anunță CFR SA.

Trenul Metropolitan Cluj, un proiect funcțional doar pe hârtiile administrației locale?

Trenul Metropolitan depinde de realizarea unui bulevard care trece pe strada Câmpul Pâinii, situat chiar lângă linia de cale ferată din Cluj-Napoca. Emil Boc a spus că trenul se va face, dar nu și când. Problema acestuia este una extrem de simplă, pe tronsonul Apahida - Gara Cluj trebuie să apară o linie suplimentară de cale ferată, cerută de CFR, pentru că linia actuală nu face față, fiind utilizată de prea multe trenuri. În cazul implementării unui asemenea proiect major, cum e trenul metropolitan, autoritățile locale au fost anunțate de necesitatea construirii unei noi linii de cale ferată. 

Proiectul prevedea ca trenurile care vor circula precum un metrou să folosească infrastructura actuală a CFR-ului, compania de stat avertizase însă, încă din anul 2020 că pentru volumul solicitat de acest proiect este necesară o nouă linie de cale ferată. De ce? CFR nu poate face față unui număr atât de mare de garnituri, din cauza infrastructurii vechi.

Acest lucru a fost confirmat pentru Știri de Cluj de către Compania Naţională de Căi Ferate „CFR”-SA, care de asemenea precizează că discuțiile despre problemele enunțate mai sus, au început cu administrația clujeană din anul 2020. Pe atunci, administrația locală încă nu începuse niciun studiu de fezabilitate. 

Știri de Cluj: Când ați informat Primăria Cluj-Napoca despre obligația construirii firului suplimentar de cale ferată de la Gara Cluj-Napoca la Apahida, pentru realizarea Trenului Metropolitan Cluj? 

CFR SA: „După prezentarea Livrabilului B1 (LT1) – ANALIZA SITUAȚIEI EXISTENTE AFERENTE SERVICIULUI FEROVIAR, din cadrul proiectului „Tren Metropolitan Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida” – etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de Metrou și Tren Metropolitan, de către Asocierea SWS Engineering S.P.A. – SYSTRA – METRANS Engineering, în data de 29.09.2020 s-a făcut de către Sucursala Regională de Căi Ferate Cluj, următoarea recomandare: „Considerăm că, unul dintre scenariile analizate ar trebui să cuprindă și varianta realizării unei linii (firul III) de cale ferată dedicată transportului metropolitan pe porțiunile unde geografia terenului permite.” În aceeași adresă pentru conținutul capitolului Graficul de circulație, propus în prezentare, s-a formulat observația: „Pentru un asemenea grafic de circulație este necesară linie CF dedicată numai acestui obiectiv (tren metropolitan)”. Precizăm faptul că, în acel moment nu era demarat proiectul „Studiu de fezabilitate modernizare infrastructură CFR Coșlariu – Cluj-Napoca” și „Studiu de fezabilitate modernizare infrastructură Apahida – Ilva Mică”.

Așadar, compania precizează că Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a avut în perioada 2020 – 2022 mai multe întâlniri de lucru cu echipa Asocierii SWS Engineering S.P.A. – SYSTRA – METRANS Engineering, în urma cărora s-au formulat observații și recomandări destinate Primăriei Cluj-Napoca. Colaborarea pe această temă a început în baza unui protocol încheiat între U.A.T. Municipiul Cluj-Napoca și CNCF CFR SA. 

Colaborarea s-a realizat prin Protocolul de colaborare din 15.04.2020, încheiat între U.A.T. Municipiul Cluj-Napoca și CNCF CFR SA, având la bază Acordul de asociere din 04.04.2019, modificat prin Actul adițional nr. 1, care se referă la colaborarea în vederea realizării Serviciilor de elaborare a Studiilor de Pre-fezabilitate, Fezabilitate, impact asupra mediului și evaluarea strategică adecvată pentru obiectivul de investiții „Tren Metropolitan Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida” – etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj Magistrala I de Metrou și Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea și a studiilor conexe viitoarelor obiective de investiții.”, subliniază Compania Naţională de Căi Ferate.

Așadar, de doi ani Primăria Cluj-Napoca a fost informată despre problemele care ar putea sta în calea implementării proiectului „Tren Metropolitan Cluj”. Emil Boc spune însă oriunde apucă faptul că nu a abandonat proiectul și că acesta s-ar putea face și fără „noul fir”, deși dacă trenul nu va circula la frecvență maximă, proiectul devine total inutil.

Acest tren se face. Există discuții tehnice cu privire la eficientizarea acestuia, adică rapiditate mai mare, intervale mai scurte de circulație. Asta ar însemna crearea unui nou fir de cale ferată între Apahida și Gară. Se poate face și fără acest fir, dar atunci nu va avea frecvența maximă de circulație. Așteptăm concluziile experților care modernizeaza calea ferată de la Poștariu până la Cluj-Napoca și noi corelăm avizul CFR cu bulevardul de pe strada Câmpul Pâinii. Proiectul va fi realizat”, a declarat Emil Boc. 

Necesitatea introducerii celei de-a treia linii pe sectorul Apahida – Cluj-Napoca, discutată și în decembrie 2022

La ședința din data de 07.12.2022, la care au participat reprezentanții Asocierii EGIS ROMANIA S.A – EGIS RAIL S.A. – ITALROM S.R.L și reprezentanții Asocierii TPF Inginerie – ISCPF SA – Baicons Impex, în calitate de proiectanți pentru „Studiu de fezabilitate modernizare infrastructură CFR Coșlariu – Cluj Napoca” și „Studiu de fezabilitate modernizare infrastructură Apahida – Ilva Mică”, s-a discutat problema capacității reduse a liniei 300 pe intervalul Apahida – Cluj-Napoca, proiectantul modernizării liniei CF Cluj-Napoca – Coşlariu indicând faptul că, din calculul său, capacitatea este saturată, ca urmare a introducerii serviciului de Tren Metropolitan. De aici rezultă necesitatea introducerii celei de-a treia linii pe sectorul Apahida – Cluj-Napoca.”, arată CFR SA, într-un răspuns pentru Știri de Cluj.

Concluzia este că dacă Primăria Cluj-Napoca ar fi făcut proiecte mari în ultimii 20 de ani, în afară de asfaltări, treceri pentru pietoni și poduri, cu siguranță clujenii nu s-ar afla astăzi în această situație. Clujul a devenit un oraș sufocat. Mobilitatea la nivel de municipiu, indiferent de mijlocul de transport la care ne raportăm, este extrem de greoaie, mai ales la orele de vârf. Vă reamintim că nici Centura Metropolitană și nici Metroul nu sunt începute, așadar este greu de crezut că lucrurile se vor debloca repede.

Comentarii Facebook