Bate vântul pe șantierul A3 Nădășelu - Zimbor - Poarta. Din păcate, constructorul UMB a părăsit șantierul - Galerie FOTO
Pe șantierul Autostrăzii Transilvania A3 Nădășelu-Zimbor-Poarta bate vântul, după ce constructorul a abandonat lucrările, anunță reprezentanții Asociației Pro Infrastructură (API).
”E un peisaj dezolant, șantierul e (aproape) pustiu. Fuga de responsabilitate a oficialilor CNAIR, combinată cu incompetența lor legendară în derularea licitațiilor și cu antreprenorul UMB întins mult peste capacitate, au transformat în codașe aceste două loturi inițial fruntașe, cu șanse pur teoretice de a se încadra în jaloanele PNRR!
Contractele au fost semnate cu UMB în 26.06.2020 (Zimbor-Poarta Sălajului), respectiv în 22.09.2020 (Nădășelu-Zimbor) și prevăd, ambele, câte 12 luni de proiectare și alte 24 de execuție. Așadar, termenele inițiale prevedeau deschiderea celor 42,3 kilometri la sfârșit de 2023.
Fără să stea după birocrație, cei de la UMB au pornit șantierul ca din pușcă și aveam mari speranțe că își vor respecta angajamentele parafate în 2020. Dar a venit momentul fatidic septembrie 2021: alunecare-mamut la Nădășelu lângă cimitir, la propriu. Și de atunci s-a ales praful.
Ulterior a mai apărut o problemă similară în zona Topa Mică. Și CNAIR a tergiversat un an și jumătate decizia privind soluțiile de remediere. Într-un final apoteotic, în primăvara lui 2023 s-a luat decizia scoaterii din contract și licitarea separată a celor două soluții.
Procedura de achiziție a fost lansată la început de august 2023 și toată lumea credea că e minge la fileu pentru UMB. Dar surpriză: cei de la UMB nici nu au depus ofertă, probabil fiindcă sunt până peste cap băgați în 388 kilometri de autostradă și drum expres pe care nu-i pot duce în ritmul lor obișnuit.
În plus, tergiversarea licitației le convine de minune, având un motiv de noi amânări. Rămasă cu buza umflată, CNAIR primește o singură ofertă amărâtă de la Ozaltin (Turcia), abia în ianuarie 2024.
Și nici până în ziua de azi nu avem câștigător! CNAIR doarme în papuci și doar promite că vom avea un câștigător la final de martie, început de aprilie. Care... evident... nu poate fi decât Ozaltin. Asta dacă nu cumva oferta turcilor este inadmisibilă și am avea o situație de cascadorii râsului.
Termenul contractual de proiectare și execuție pe soluțiile de la Nădășelu și Topa Mică este de doi ani și 3 luni. Chiar dacă s-ar parafa cu Ozaltin în aprilie, luând în considerare birocrația necesară (exproprieri, acord de mediu) și forța redusă a constructorului, greu de crezut că ne-am putea încadra în jalonul PNRR actual: spre sfârșitul lui 2026.
Mai mult, fără nodul de la Românași, tronsonul Zimbor-Poarta Sălajului e un minunat muzeu. Bașca, mai avem și alte blocaje birocratice: este în revizuire acordul de mediu (10 hectare pădure de defrișat în plus), iar la Sutoru, unde autostrada e lipită de case, nu avem prevăzute panouri fonoabsorbante.
Cu prea multe contracte în portofoliu și prea puține forțe întinse la maximum pe Autostrada A7, Centura Timișoara și pe Galați-Brăila, UMB a redus spre zero mobilizarea pe A3 Nădășelu-Poarta, după ce în urmă cu puțin timp i-am văzut că au plecat complet de pe T4 DEx12 Craiova-Pitești.
Concluzia? Doar printr-o mică minune mai pot fi deschise aceste două loturi în 2026, conform cerințelor PNRR, iar riscul de a pierde banii europeni este maxim”, au explicat cei de la API.
22 Comentarii
ÎN LOC SĂ DĂM DRUMUL EUROPEI SĂ VINĂ ÎN TARĂ PE MOTIVUL CĂ SĂ NU VINĂ UNGURI MAI BINE FACEM AUTOSTRĂZI ORI UNDE DAR ACI NUUU
Mester/ Zugrav
Cluj-Napoca
Vin la dumneavoastă să ajut la micile reparatii pentru care nu vine nimeni:
- reparații pereți, glafuri(şpaleți),uşi geamuri
- zugvraveli, vopsit, glet glosier
- placari cu polistiren interioare
- montaj parchet laminat, plinte
- montaj prize, lampi iluminat, draperii, suport TV perete… Citeste mai departe
Asa s a vrut de la început cu bektel sa se facă veci pururea doar sa se cheltuie la nesfârșit. Asa au ales traseul pe versanții de Est al dealurilor care sunt argile instabile ,în loc sa meargă pe traseul drumului antic roman pe versanți de vest care sunt gresii ,și unde nu trebuia nici un viaduct.Credeti ca eu cu 4 clase știu și ei nustiau?Apoi dacă… Citeste mai departe
@John: daca lasau americanii in pace deja era gata drumul si ma plimbam pana in fosta capitala la o cafea, doar ca tovarasu nastase, ala gresit impuscat o vrut sa smulga mai mult si o renegociat contractul....o treaba tipic rrumaneasca, de aia nu se mai gaseste contractul cu americanii....
De ce sa se faca pe bani europeni? De acolo nu se poate fura. Mai bine asteapta sa piarda finantarea europeana si sa faca apoi din bugetul tarii, de unde pot lua linistiti spagile.
CNAIR ...demisia tuturor directorilor in mod urgent...incompetenta !!!
ALOOOO..SE AUDE?? de unde este UMBRARESCU???din Bacău....da de unde este primul ministru??? din BUZAU...nuuu???și atunci CE VRETI S-A MUTAT OMUL ACASA SI A LASAT TRANSILVANIA..sa facă Autostrada Moldovei..UNDE SE LUCREAZA IN DRACI!!!!! ZI NOAPTE........pt. noi mai peste 10 ani.....cam așa merg lucrurile cu moldovenii!!
@ion: Citeste ce am scris mai jos. Dar citeste TEMEINIC, straduieste-te sa si pricepi! Si dupa ce pricepi, poate o sa fii mai fericit :)
@ion: nume de sluga, te-ai scremut mult pana ai scos din ultimul tau neuron obosit acesta ineptie?
Pai da, ati explicat foarte bine situatia. Ce nu inteleg eu: de ce ii acuzati pe cei de UMB ca au plecat sa lucreze pe alte santiere??? Pai pana se incheie licitatia si atribuirea celor doua viaducte de la Nadaselu si Topa Mica, ce era sa faca UMB? Sa "traga tare", sa termine cele 2 loturi (care oricum erau "muzeu") si sa astepte apoi CNAIR sa se finalizeze… Citeste mai departe
@clujean:
Absolut de acord! Exact așa stau lucrurile.Până nu sunt gata cele două viaducte nu are nici un sens să se continue lucrările.Îngălații de la CNAIR poartă toată vina! Ar trebui să fie dați afară urgent și puși să plătească daune!
@clujean: VRAJEALA .......hai mă lăsați.. ce sa povestim....ce treaba are una cu alta.......asta este pentru papagalicare pun botul.......a liasat omjlsa se Duca la țeava de unde ii vine banul greu..ca e pe val
@silviu: Bine, hai, nani. Citeste de 10 ori ce ai scris, si poate ne traduci si noua !
PNLPSD au umplut CNAIR-ul de rude si pile care care mai incompetente, si carora le e frica sa semneze ceva, sa nu ajunga la puscarie (nici eu n-as semna ce nu inteleg). Normal ca s-a blocat tot. Iar UMB le-a dat solutia gandita deja, nu trebuiau decat s-o inteleaga si s-o aprobe.
Doar cu Drula premier se mai poate misca ceva pe parte de infrastructura… Citeste mai departe
@Hank Rearden: prostimea nu are cap sa voteze altva decat partidul unic PSDNL
@cineva: Pardon, Partidul Comasat Roman, suna mult mai fain :))
@Hank Rearden: corect!
e plin de ticalosi peste tot