Boc a plătit în avans pentru metrou, 225 de milioane de euro! Proiectul e în aer, finanțarea e incertă, dar ne lăudăm că ajung „cârtițele” la Cluj


Emil Boc a efectuat plăți în valoare de 225 de milioane de euro pentru lucrările la metrou, chiar dacă proiectul a rămas fără finanțare. În esență, fondurile au fost alocate pentru lucrări care, în acest moment, nu își mai justifică utilitatea.

Ultimul avans a fost acordat de Primărie constructorului turc la începutul lunii septembrie 2024 și anume s-au făcut plăți de 176 de milioane de euro pentru execuția proiectului din Cluj. Primele plăți către constructor s-au făcut în luna ianuarie a acestui an.

Contractul pentru metroul Clujului are o valoare totală de 2,2 miliarde de euro (cu TVA) și se întinde pe 8 ani. Primăria a atribuit lucrările către Gulermak Agir și Gulermak Spólk, în asociere cu companiile Alstom (Franța) și Arcada (România) și a semnat contractul cu acestea în septembrie 2023. Investiția a fost prevăzută în PNRR cu o alocare de 300 de milioane de euro.

Fondurile din PNRR au fost pierdute, însă, pe fondul apropierii unei noi campanii electorale, se fac declarații menite să minimizeze impactul acestei situații. Boc susține că pierderea finanțării nu este o tragedie, argumentând că oricum sumele nu ar fi fost suficiente și că Guvernul va identifica alte surse de finanțare pentru continuarea proiectului metroului.

„Lucrările la metrou se desfășoară conform planului, fiind în graficul stabilit împreună cu Ministerul Transporturilor și constructorul. Contractul de finanțare este semnat și asigurat. Există, într-adevăr, discuții tehnice între Guvernul României și Comisia Europeană, legate de o problemă tehnică ce afectează nu doar proiectul metroului din Cluj, ci și alte proiecte finanțate prin PNRR în Europa. Această problemă se referă la o relație între Sistemul Electronic de Achiziții Publice din România și Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, care ne vizează direct. Este, însă, o chestiune tehnică și, în orice variantă, banii nu se pierd.

Pentru claritate, banii despre care vorbim nu sunt fonduri nerambursabile, ci împrumuturi. Acești 300 de milioane de euro reprezintă doar prima tranșă din acest contract de finanțare. De aceea, fondurile nu sunt pierdute, România trebuie să returneze acești bani conform reglementărilor naționale și europene, fie dintr-un buget sau altul. În acest moment, acest aspect nu este esențial”, a declarat Emil Boc, la mijlocul lunii septembrie. 

Antreprenorul general al proiectului metroului din Cluj, compania turcă Gülermak , a publicat și imagini cu ”cârtițele” care ar urma să foreze tunelul, pe care le-a vopsit în culorile drapelului României, așadar, avem cârtițe dar nu avem bani pentru metrou.

car.jpg

Comentarii Facebook