Duminica 22 Decembrie

Boc crede că Alianța Vestului a fost un succes! Atunci unde e trenul de mare viteză Cluj - Timișoara?


Primarul Clujului, Emil Boc, a spus că Alianța Vestului a fost un succes și și-a asumat meritele pentru toate proiectele făcute de Ministerul Transporturilor, Ministerul Sănătății, spunând că de fapt Alianța Vestului i-a impulsionat să muncească.

Această Alianță a fost făcută pentru a putea susține la București proiectele mari de infrastructură și s-a făcut. Autostrada Transilvania are toate tronsoanele acoperite, Spitalul regional de urgență va fi gata în 2026, trenul metropolitan de la Cluj este pornit, Centura Metropolitană este dusă la București și făcută documentația tehnică aferentă, ca să vorbesc numai despre câteva proiecte mari.

Pasajul de la Tăietura Turcului, care era pe coridorul de cale ferată, reelectrificarea căii ferate Cluj - Oradea este în derulare, proiectul este în derulare și execuție. Ne-am atins obiectivele politice și economice pentru care această Alianță a fost constituită. Mă bucur că am putut să dăm un impuls dezvoltării regionale, prin ceea ce am gândit cu colegii mei”, a declarat primarul Emil Boc.

Ce promitea de fapt Alianța Vestului, în 2019. Totul a fost numai electoral?

În realitate, Alianța Vestului nu a existat, pentru că a fost numai un demers de marketing politic. Primarii din Timișoara, Aradul, Clujul și Oradea au bătut palma în 2018, pentru a profita electoral. Ei au spus în 2019 că vor fonduri europene pentru proiecte noi, în această zonă, de care s-a ales praful. 

Unul dintre proiecte viza un tren de mare viteză, de la Cluj la Timișoara, dar și alte fantasme electorale.

Noi am propus să legăm cele două capitale de regiune Clujul de Timișoara prin Oradea și Arad. Pe lângă sistemul rutier, vrem să avem conectarea cu ceea ce înseamnă centurile din jurul acestora doua, iar în etapa a doua avem în vedere calea ferată care trebuie să ajungă la un nivel de infrastructură la 160 kilometri la oră. Să ajungem la nivelul în care infrastructura să permită un tren de viteză", spunea Gheorghe Falcă, primarul Aradului, în 2019.

Toată problema se pune pentru viitorul exerciţiu programatic 2021-2027. Dacă Guvernul României agrează, asta ni s-a spus, va agrea ca o asociaţie de dezvoltare intercomunitară, atunci din punctul de vedere al Comisiei Europene, atunci nu sunt impedimente de finanţare directă a unor proiecte cu care aplică asociaţia”, îl completa Nicolae Robu, primarul Timişoarei.

Niciunul dintre cei doi nu mai este primar, iar proiectele nu au fost nici măcar începute. 

Alianţa Vestului mai visa la bani pentru trei autostrăzi - Transilvania, ViaCarpathia şi Timişoara-Belgrad, dar şi pentru conectarea la reţeaua trans-europeană de transport.

După cum vedeți, primarul Emil Boc a enumerat la realizări numai proiecte naționale, coordonate de la București, care existau oricum, dar niciunul dintre proiectele anunțate în 2019 de colegii lui de alianță. Motivul, aceste proiecte nu au existat, fiind numai vorbe goale.

Spre exemplu, despre Spitalul Regional de Urgență se vorbește din 2009 și nici acum nu s-a făcut nimic. Reelectrificarea liniei de cale ferată Cluj-Bihor este un proiect al Ministerului Transporturilor. Pasajul de la Tăietura Turcului a fost pasat tot ministerului, dar nu s-a mai făcut nimic. Reușita Alienței Vestului este, probabil, mutarea proiectului din sarcina locală, în cea de la București, adică îngroparea lui, după părerea multora. 

Asociația Metro Urban Cluj spunea recent că Alianța Vestului are zero realizări

”Alianța vestului”, folosită de electoral de Emil Boc, nu a realizat nimic din ceea ce și-a propus, spuneau cei de la Metro Urban Cluj

În urmă cu patru ani, în 2018, patru primari înființau „Alianța Vestului”, o structură administrativ-politică formată din cele mai mari orașe vestice ale României, Cluj-Napoca - Oradea - Arad - Timișoara, din dorința de a atrage mai facil fonduri europene, investitori și pentru a susține descentralizarea.

Metro Urban atrage atenția că din 2018 până în 2022, această asociere nu a produs niciun rezultat semnificativ:

ZERO proiecte MAJORE cu FINANȚARE EUROPEANĂ atrase de această asociere;

ZERO mari investitori aduși de Alianța Vestului;

ZERO discuții și măsuri concretete legate de DESCENTRALIZARE”, spun cei de la Asociația Metro Urban. 

Deși scopul alianței era unul clar, realizarea unor proiecte folosind fonduri europene, nici măcar atragerea unor fonduri guvernamentale pentru finalizarea unor proiecte importante, regionale, nu a fost pusă în practică. Autostrada Transilvaniei, Spitalul Regional de Urgență Cluj, dezvoltarea unui tren de mare viteză între cele patru oraşe, dezvoltarea aeroporturilor (excepția fiind Oradea unde investițiile sunt vizibile) sunt finalizate și noi contribuabilii nu știm?

Până la urmă a fost un exercițiu de PR politic sau doar o incapacitate administrativă de a accesa fonduri europene și de a aduce mari investitori în vest? Pentru Cluj-Napoca și zona metropolitană această alianță NU a însemnat nimic”, a declarat Mihai Curteanu, președintele Metro Urban.

Comentarii Facebook