Boc:„Viitorul nu se mai poate face cu autobuze diesel poluante”, dar CTP utilizează la orele de vârf doar jumătate din autobuzele electrice de 600.000 euro
Mai bine de jumătate (54%) din transportul public din Cluj-Napoca s-a realizat, anul trecut, pe motorină, asta în timp ce 44% din parcul auto este format din autobuze diesel Euro 3 vechi şi poluante. În plus, deşi are 41 de autobuze electrice, Compania de transport public susţine că în orele de vârf foloseşte doar jumătate.
Reamintim că la începutul anului 2022, Emil Boc declarase în cadrul unei emisiuni live că „viitorul nu se mai poate face cu autobuze diesel poluante”. Totuși, primarul orașului a luat, în ultimii 7 ani, 145 de autobuze diesel noi și 58 de autobuze diesel la mâna a 2-a.
Cluj-Napoca a fost primul oraş din România care a achiziţionat autobuze electrice. Însă, din cele 41 de autobuze electrice, la orele de vârf, în trafic găsim doar jumătate dintre acestea, notează Adevărul.
De ce autobuzele electrice de 600.000 de euro bucata sunt ținute în garaj
Într-un răspuns al Companiei de Transport Cluj-Napoca (CTP), se arată că „la orele de vârf sunt utilizate, în medie, 24 de autobuze electrice”. De ce doar atâtea?
„Programul de circulaţie al acestora este astfel stabilit, încât să poată efectua numărul de kilometri planificaţi cu toate sistemele auxiliare funcţionale (iluminat interior, informare călători, încălzire, aer condiţionat, etc). Pentru aceasta, autobuzele trebuie că pe lângă încărcarea lentă din timpul nopţii să fie încărcate şi în timpul zilei atât lent cât şi rapid în funcţie de consumul necesar pentru tracţiune şi pentru serviciile auxiliare”, a precizat compania, pentru sursa citată.
Compania de Transport susține astfel că autobuzele electrice se încarcă foarte lent și doar jumătate dintre acestea pot fi folosite la orele de vârf. De asemenea, CTP insinuează că un număr semnificativ dintre autobuzele noi ajung să fie avariate, respectiv pentru 24 de autobuze electrice pe străzi în orele de vârf, CTP Cluj-Napoca are nevoie de un parc de 41 de autobuze.
Un expert în mobilitate desființează argumentele Companiei de Transport Cluj-Napoca
„Dacă autobuzele electrice puteau merge doar o jumătate de zi, n-ar fi prins vreodată, nimeni n-ar lua două autobuze a câte 600.000 euro fiecare pentru unul la stradă. Toate celelalte oraşe din România care exploatează autobuze electrice similare(Zalău, Turda, Braşov) o fac cu echipaje de şoferi (schimb 1 şi schimb 2), autobuzele circulând toată ziua (maxim 18 ore, de 5 la 23)”, a explicat pentru „Adevărul” Tudor Măcicaşan, expert în mobilitate sustenabilă.
Specialistul subliniază că, de fapt, „încărcarea lentă are loc doar noaptea, iar în cursul zilei autonomia se sporeşte prin încărcări rapide (10 minute pentru 50 de kilometri de autonomie) în capetele de linie”. Măcicăşan susţine că un coeficient de utilizare normal al flotei de autobuze electrice ar fi de 80-85% în ora de vârf, însă se poate ajunge la 90-95% la operatori performanţi cu flote noi/în garanţie. La Cluj-Napoca, coeficientul de utilizare este de circa 50%.
Sursa foto: Mobilitate Cluj-Napoca
3 Comentarii
Toata agitatia cu "transport verde" este de fapt o miscare de marketing. La orele de varf, jumate din flota de autobuze electrice sta in garaje, la fel si jumatate din flota de troleibuze noi. Iar prin oras circula aproape toate autobuzele diesel disponibile.
Boc daca vroia sa faca transportul mai verde extindea liniile pt troleu. O fost nspe mii de studii care recomandau extinderea liniilor de troleu si tramvai in cluj ca fiind cele mai bune. Da acolo nu e loc de saga. El tot cu dume umbla si face un kkt ca de obicei.
Boc nu doreste sa fu ta bateriile din masini, ca peste cativa ani le va monta peste coasa sa electrica, si va avea curent cat sa taie iarba de pe tot hotarul satucului natal, Rahatele.