Care este soluția pentru a fi făcut trenul metropolitan. Asociația Pro Infrastructură oferă soluția la care ”specialiștii” nu s-au gândit
Trenul Metropolitan din Cluj nu are nevoie de o linie suplimentară pe distanța Apahida - Cluj, ci de digitalizare, precizează reprezentanții Asociației Pro Infrastructură.
Prin Gara Cluj trec acum 40 de trenuri pe zi, iar cu un un sistem digital de dispecerat s-ar putea ajunge la 20 de trenuri pe oră.
”Lipsa de capacitate a CFR îngroapă trenul metropolitan Cluj-Napoca. CFR se plânge de lipsa de capacitate de transport pe sectorul Cluj - Apahida și cere un al treilea fir de circulație.
Primarul ne spune că nu poate face un al treilea fir, că nu e loc pentru un bulevard. Domnule Boc, nu este nevoie de al treilea fir! Trebuie în schimb ca oficialii CFR să adopte un management de trafic eficient și o semnalizare modernă!
Actualmente prin gara Cluj-Napoca trec aproximativ 40 de trenuri pe zi în fiecare direcție. În cele mai "aglomerate" ore, pleacă spre Apahida 4 trenuri de călători. Ne referim doar la călători fiindcă marfa este nesemnificativă: doar 9 din 162 intrări-ieșiri în/din gara Cluj în 13 ianuarie 2023. În plus, marfarele pot să circule și noaptea.
CFR se plânge că 6 - 7 trenuri pe oră ar fi prea multe după adăugarea a încă 2-3 trenuri metropolitane pe direcția Cluj -> Apahida! De fapt, vorbim de 5-6 trenuri pe oră în total, deoarece unele garnituri Regio existente pot fi parte din sistemul metropolitan.
Știți câte trenuri se pot expedia pe oră, pe fiecare direcție, între două stații moderne, cu management de trafic digitalizat? Peste 20! Chiar și cu sistemul arhaic al CFR, cu semnalizare luminoasă în puncte fixe, în loc de semnalizare continuă în cabina mecanicului, se pot pune minim 10 trenuri pe oră pe direcție.
În loc să ceară un fir suplimentar, care necesită exproprieri, avizări și demolări, CFR trebuie să-și aducă la zi (2023) managementul de trafic și semnalizarea, într-un dispecerat centralizat, în loc de impiegat de mișcare în toate stațiile. Nu vi se pare mai inteligent de investit în așa ceva, în era comunicării digitale, decât într-un fir sau două în plus printr-un oraș aglomerat?
Cum s-a putut ca în Stockholm, de exemplu, să se opereze 24 de trenuri pe direcție în cea mai aglomerată oră, din care mai mult de jumătate au fost garnituri metropolitane, și 550 de trenuri pe zi? Vorbim de o "gâtuire" la două fire fix în centru, într-o arie urbană cu populație de 4 ori cât a zonei Cluj!
Abia după atingerea acestor valori extreme, față de care Clujul este foarte departe cu 80-90 de trenuri pe zi, linia a fost cvadruplată în 2017. La această oră, când nu știm ce succes va avea un tren metropolitan la Cluj, o investiție în al treilea fir, deși aparent ”de perspectivă”, este un cost inutil care nu face altceva decât să zădărnicească proiectul.
Culmea, Comisia Europeană se roagă de CFR să pună semnalizare digitală, ETCS, firește oferind și finanțare. Dar lipsa de interes a CFR în acest aspect, provenită și din reticența operatorilor de a-și dota locomotivele cu ETCS, a dus la returnarea de fonduri europene, 60 de milioane de euro, pentru neimplementarea semnalizării pe Curtici-Ghioroc și Simeria-Sighișoara. Este cel mai important caz (de care știm noi) de bani europeni luați înapoi pe infrastructura mare. CFR este în pericol de a da bani înapoi și pe Ghioroc-Simeria, care include și ETCS.
O altă problemă este planificarea "strategică": stația Cluj-Napoca va primi curând ETCS prin reconstrucția Cluj-Oradea dar... nu și stația Apahida. Așadar tocmai secțiunea critică Cluj-Apahida a fost lăsată pe dinafară.
Este adevărat și că există nepermis de multe treceri la nivel. Totuși, vor trece 4 trenuri în plus pe oră, în prima fază, și nu vor fi o problemă în zonele cu trafic rutier redus. În schimb, trecerea de la Str. Fabricii de Zahăr trebuie denivelată de urgență!
În general, în loc să cerem maximul posibil (fire în plus, denivelări la toate trecerile etc.) ca apoi să realizăm că nu avem fonduri suficiente și nu se justifică proiectul, este mult mai bine ca trenul metropolitan să fie lăsat să crească organic: mai întâi peroane ușor accesibile și curate și garnituri moderne care să atragă călătorii. Și sperăm că între timp va crește și capacitatea CFR de a implementa managementul de trafic performant și semnalizarea digitală”.
23 Comentarii
Ce ar fi sa puneți semne rutiere in curbele si înaintea lor, pe drumurile județene și comunale? Și sa iluminați curbele deosebit de periculoase? Intre sate piste de biciclete/mopede. Sau cerem prea mult in 2023 în Uniunea Europeană? E plin de drumuri în județ aproape integral nesemnalizate între localități. Accidentele nu se petrece doar din cauza șoferilor.
astia de la proinfrastructura sunt niste lasaturi secu cu ,,facultati"" terminate pe banii secu la intern si la extern...nu sunt in stare sa faca nimic in domeniul pe care zic ei ca l-au indragit si peste noapte sunt mari specialisti in infrastructura,,, o astfel de lichea este magicianul drula de la usr...care si-a dus iubita un salajan saracan si… Citeste mai departe
Se vede peste tot ce fel de spacialisti avem o hoarda de analfabeti cu facultate la fara frecventa, diplome false, plagiatori. Astia stiu sa calculeze cati bani sa fure si cata spaga sa intre in buzunarul lor.
La inceputul anilor 2000 am fost coleg cu unul dintre copii directorului cft marfa cluj, ajuns ulterior secretar de stat in MT. Pe numbe lui Tulbure. Copilul venea la scoala cu masina cu sofer apartinand cfr. O skoda Octavia alba cu numerul ...cfr. Agamita Dandanache era olimpic pe langa tatal director. Cu asa conducere de ce ne miram ca mersul trenurilor… Citeste mai departe
@Andrei: foarte bine a facut, a aratat cine e sef ci cine e pe veci stapan....
Ne trebuie tren de la Bibarcfalva la Szentgyorgy nu altceva. Respectati minoritatiile nationale!!!!
@Kocsis Janika: Daca cereti in forma corecta "de la Biborteni la Sfantu Gheorghe" poate veti primi.
Cluj-Napoca fără mașini.
Atunci faceți transportul in comun!
Asta ar fi o varianta buna.
O parcare mare la Nadasel pentru cei care vin de pe autostradă, drum național și dinspre Agires.
Iar altă parcare la Bonțida pentru cei care vin dinspre Dej.
Așa este in Vest, dacă vrem un oraș ca in Vest
@Vasy: du.te mah cu orasu tau fara masini. Mergi tu pe jos :)) trebuie masini hibrid sau electrice
@Vasy:
@ : Eu nu îl văd fără mașini, ci conducerea orașului.
Totuși ca să nu fie atât de aglomerat, cei care nu au nevoie de mașina, ar putea să o lase la Bonțida, Nadasel sau Gilau și să între în oraș cu transportul in comun.
Așa este in Vest.
Personal folosesc aproape zilnic mașina deoarece am nevoie de ea.
Trebuie multe linii pentru 2 trenuri pe ora in plus. Pe vremea lui Ceausescu erau mai multe trenuri pe ora decat acum cu tot cu trenul metropolitan, si reuseau sa le dirijeze cu tehnologia anilor 70. Acum in epoca internetului nelimitat pe telefon, nu se mai poate.
Ce vorbesti mah....e mai greu ca trimisul oamenilor pe marte. E greu...daaa....
Cand se vrea se va face....pana atunci cauta scuze.
Dar prinde bine la foci.....inca o declarație, inca un fonfleu....
Voi nu vedeti ca la orice investitie se aduna toate mustele la miere? Totul trebuie sa fie foarte complicat si cu niste lucrari de anvergura, cand de fapt banii ar trebui sa fie cheltuiti pe niste trenuri moderne
@Flo: Investite!? ce, unde, io' de ce nu stiu.
Infrastructura CFR e dezastru pe ruta Cluj-Napoca-Apahida-Dej. Până și opririle către Cluj-Napoca in halta Jucu de Jos au fost "radiate" pe motiv că „...datorită faptului că pe acel sens de circulație nu există peron iar circulația trenurilor pe linia pe care există peron provoacă perturbații în circulația trenurilor in stațiile Jucu și Bonțida...”.… Citeste mai departe
@Eduard: Nu sunt bani pentru un peron, dar se promit bazaconii cu tren metropolitan.
sa schimbe denumirea tramvaiului in tren metropolitan si gata treaba
Dragi CFR-sti, Ati ajuns mai rau decat pe vremea lui Ceasca !
Ia intrebati voi pe cei care pe vremuri faceau naveta cu trenul. A fost candva chiar si Halta de Oprire la Clujana, Halta de unde navalea muncitorimea la fabrici. Vai de capul vostru ! Ati ramas blocati in neolitic dragi politicieni !
@Tit: Regio opreste si acum la Clujana: https://mersultrenurilor.infofer.ro/ro-RO/Tren/4102?Date=17.01.2023&SelectedBranchCode=524226
cat timp e prin de borsorogi in conducere nu se poate digitalizare, cum s-ar putea cand ei abea sunt in stare sa caute pe google
Nu e voie sistem digital pentru ca scade importanta burtosilor de la CFR si nu isi mai primesc primele uriase pentru lene cronica...